Friss Vantage utcára és pályára

Aston Martin Vantage, GT3, GT4 és az új F1-es Safety Car

A brit sportautómárka, az Aston Martin elég gyakran szerepel az oldalunkon. A tavalyi év igazán mozgalmas volt a márka életében. Egyrészt bemutatták az új DB12 típust, másrészt búcsúztatták a V12-es DBS-t. bemutatták a különleges Valour-t. Illetve nem olyan régen olvashattatok a DB7-ről is, amely a márka mai sikereit és arculatát alapozta meg. Vélhetően az idei év sem lesz unalmas a márka életében, az idei évet a Vantage körüli újdonságokkal kezdik. Egyrészt frissítették a 2018. óta futó jelenlegi generációt, másrészt a versenypályákra is újdonságok érkeznek.

Az Aston Martin hat év után úgy döntött, hogy alaposan felfrissíti az egyik legsportosabb modelljét. Ez a generáció volt az utolsó a márka történetében, amelyikben még használták a V12-es motort, mára már csak a Mercedes-AMG-től származó V8-as maradt. Egyrészt az autó szívét piszkálták tovább, másrészt a technika más pontjait is tovább fejlesztették. A leglátványosabb változás azonban vitathatatlanul a járgány külsejét érte.

Az új fényszórók és a teljesen átrajzolt frontrész egyértelműen a márka mai arculatába illik, amelyet főként az új DB12 képvisel. A jelentősen megnövekedett hűtőmaszk nem csak látszat, a hűtés innen 50%-kal több levegőt kap. Erre szükség is van, mert a motor teljesítményét feljebb húzták, de erről később.

Ami szerintem ennek az autónak a legnagyobb előnyére változott, az a beltér. A mostani faceliftes belső sokkal harmonikusabb és átláthatóbb, valamint elegánsabb, mint az eddigi. A korábbi első pillantásra is átláthatatlannak tűnt és inkább egy gagyi tömegautóra emlékeztetett, főként a középkonzol, mintsem egy sportos méregdrága gran turismóra. A legtöbb felületet a kézzel varrott Bridge of Wire bőrrel burkolták be. Ahogy mondani szoktam, csak az igazi luxusautó, aminek bőrrel burkolták a műszerfalát, minden más csak hazugság, szerencsére ezt tudják jól az Aston Martinnál is. Itt-ott feltűnnek szénszálas elemek is, a gombok igényes kidolgozásúak, igen, itt még vannak gombok. A középkonzol kijelzőjét fentről a szellőzőrostélyok alá költöztették, a 12,25″ átmérőjű érintőképernyő szintén a Mercedestől származik.


GT3 és GT4 versenyautók

Az idei Daytona-i 24 órás futamon mindenféle előzmények nélkül az Aston Martin pályára küldte a friss Vantage GT3-as versenyautót. A járgány a versenyzők visszajelzései alapján egy alapos fejlesztésen esett át. A korábbi irányításbeli nehézségeket a mérnökök kiküszöbölték. A versenyautók is szériamodellként kezdik az életüket, de egy ponton kiemelik ezeket a gyártásból, hogy a versenyrészleg fejezze be a munkát. Az alumínium vázra karbonszálas karosszéria kerül, a beltérben természetesen komoly bukócsövezés óvja a pilótákat. A szériamotor teljesítményét 500-600 lóerő körüli szintre fojtják vissza, de ehhez a teljesítményhez csak 1200-1300 kg-ot kell mozgatnia a motornak, szemben a szériaautók bő 1,7 tonnájával. A britek az idei szezonban hozzávetőlegesen 30 db GT3-as versenyautót biztosítanak a különféle csapatoknak, akik többek között az IMSA WeatherTech Sports Car Championship, az FIA World Endurance Championship (WEC), valamint European Le Mans Series (ELMS), és a Nürburgring Langstrecken Series (NLS) szériákban indulnak.
De nem csak a GT3 változat, hanem a szelídebb GT4 is bemutatkozott, amely sokkal közelebb áll az utcai változathoz. 80%-ban tulajdonképpen egyezik is a rendszámos változattal. Az aerodinamikai elemek szembetűnően pályagéppé varázsolják, illetve a GT4-es versenyautón "csak" 18" méretű kerekek vannak. A motor is megegyezik az utcai Vantage-ben lévővel, kivétel a motorvezérlő, amely a Bosch Motorsporttól érkezik. A hajtásláncban annyit módosítottak, hogy a nyolcfokozatú váltómű 7. és 8. fokozatát az elektronika nem engedi használni és az automatikus váltást is letiltja. Ebből a változatból a versenycsapatok részére az idei évben bő 40 példányt kívánnak készíteni.

Az autó stabilitásán is fejlesztettek. Egyrészt némileg átdolgozták az alvázat, hogy növeljék a torziós merevséget. A váz jelentős részét továbbra is ragasztással illesztik össze, ez ad némi rugalmasságot a felépítésben. Elöl az egyik fő kereszttartót is áthelyezték, hogy a felfüggesztés rögzítési pontjait még merevebbé tegyék, valamint a kormánymű direktebb visszajelzéseket adjon a sofőrnek. A futóműben már a legújabb Bilstein DTX csillapítókat alkalmazzák, illetve némileg a menetstabilizáló szoftverét is átírták, hogy több játékosságot engedjen a volán mögött ülőnek.

A géptető alatt lakó duplaturbós V8-as szívet sem hagyták érintetlenül a mérnökök. A motor teljesítményét 665 lóerőre és kereken 800 Nm forgatónyomatékra növelték. Ez a Vantage hét évtizedes történetének legerősebb változata. A nagyobb erő elérése érdekében módosították a vezérműtengelyeket, a kompressziót és két nagyobb turbót építettek be. Ekkora teljesítménnyel a transzaxiális hajtásláncban lévő nyolcfokozatú ZF automatikus váltómű birkózik meg. A 0-ról 100 km/h-ra történő gyorsulás csak 3,5 másodperc, a száguldás pedig 320 km/h fölött ér véget.


Az új F1-es safety car

Nem csak az utcai és a versenygépek újultak meg az Aston Martin Vantage égisze alatt, hanem az F1-es biztonsági autó is. Ugye pár éve már a Mercedes-AMG-vel közösen osztoznak ezen a poszton a britek. Az utcai Vantage jó pár kiegészítővel bővült. Az első nagy splitter és a méretes hátsó szárny az aerodinamika javítását célozza, ugyanakkor a járgány alatt is jelentős aerodinamikai módosításokat hajtottak végre. A légellenállás csökkentése érdekében a fényhidat is áttervezték. A beltérben a legnagyobb változás, hogy a standard sportüléseket Recaro Pole Position darabokra cserélték, illetve a beltérben lévő monitorokon Bernd Mayländer élőben követheti az autók pozícióját, idejét és a versenyirányítás utasításait is. Az új Aston Martin Vantage F1 Safety Car most hétvégén, a Szaúd-Arábiai Grand Prix-n debütál.

A fényes bevonatú 21″ méretű kerekeken elöl 275/35, hátul 325/30 méretű Michelin Pilot Sport S 5 gumik tapadnak az útra. Mögöttük elöl 400 mm, hátul 360 mm átmérőjű féktárcsák, amelyekre elöl hat, hátul négy dugattyús nyergek szorítják a lassítást biztosító betéteket. Opcióként karbon-kerámia tárcsákat is lehet rendelni. Ezekre szükség is van, hiszen 1745 kg-ot nyom üresen ez a száguldó erőd.

Az első példányokat a második negyedévben kezdik el legyártani, ekkor fogják közölni az új árcédulákat is, nyilván nem lesz olcsó.

Forrás, képek: Aston Martin

Total
0
Megosztások
Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Total
0
Share