BMW 2002 Speedster

Ebből a BMW-ből csak egy van

A BMW egykori legkisebb, ám kellően sportos típusa volt a 2002, amelyből az ismerősi körben is van egy igen különleges példány. A versenypályákon is remekül szereplő járgányból idehaza is láttam már pár igazán komolyan átalakított darabot, sportülések, bukócső, keményebb futómű és felpiszkált M10-es motor. Azonban a cikk szereplőjéből mindösszesen csak egyetlen példány létezik, ráadásul most eladóvá is vált.

A 2002-es típus születése talán csak a véletlennek volt köszönhető az 1960-as évek végén. A járgány születését két embernek köszönhetjük: Helmut Werner Bönsch, aki akkoriban a BMW termeléstervezési vezetője volt, illetve Alex von Falkenhausen, aki az M10 kódjelű motorokat tervezte. Mindkettőjük céges autója egy-egy 1602 típus volt, majd amikor elérhetővé vált a kétliteres M10-es motor, akkor egymástól függetlenül átépítették az autóikat. Érdekes, hogy házon belül egyikük sem tudott a másik átalakításáról, ez csak akkor derült ki, amikor véletlenül egyszerre vitték autóikat szervizelni ugyanazon műhelybe.

Az átalakítás azonban nem csak egy szimpla tuning maradt, Max Hoffman, a BMW egykori amerikai importőre sikeresen meggyőzte a németeket, hogy készítsék el a 1602 erősebb változatát, amelyet az Egyesült Államokban is sikeresen tudna értékesíteni. A két mérnökember Hoffman felbuzdulásán közös javaslatot tettek le a müncheni vezetőség asztalára, így rövidesen gyártásba is kerülhetett a 2002, egészen pontosan 1968-ban.

Ekkor talán még senki sem sejtette, hogy a márka életében mennyire meghatározó autót alkotnak. A kompakt méreteknek és a viszonylagosan erős motornak köszönhetően hamar jött a piaci siker is. 1968 és 1975 között bő 430 ezer példányt adtak el belőle, világszerte népszerű volt.

A képeken látható sárga példány 1973-as gyártású és egyedileg alakították át. A hátsó üléseket eltávolították, a lökhárítókat leszerelték, az elejére vágtak pár légbeömlőt, beépítettek egy bukókeretet és egy levehető aerodinamikai elemet készítettek. Az SCCA (Sports Car Club of America) rally versenyeire építették. Arról azonban nem szól a fáma, hogy valaha versenyeztek-e vele, ennek ellenére a 10-es rajtszámot viseli.

A sajtreszelő mintázatú felniken guruló BMW jelenleg Floridában található. Ahogy a képeken is látszik semmiféle teteje sincs, illetve még a kilincseket is eltávolították az ajtók külsejéről. A járgány a TC Classic Cars gyűjteményében van, és az ebay-en keresik az új gazdáját. Mindössze 14 950 dollárt kérnek érte.

Képek, forrás: TC Classic Cars, ebay

Total
0
Megosztások
Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Read More

Utópia

Pagani Utopia Horacio Pagani 30 évvel ezelőtt hozta létre a saját autóipari manufaktúráját, amely azóta két igazán kiváló…
Total
0
Share