Annak ellenére, hogy a Volkswagen valahogy nem akarja megünnepelni egyik jeles évfordulóját, mi azért pár mondatban megemlékezünk erről itt a blogunkon. Dízelt emlegetni a VW-nél bizonyára megér egy kiadós gyomorgörcsöt, félve attól, ne hogy megint valami botrány robbanjon ki, ami az elmúlt egy év eseményeit ismerve érthető is. Idén negyvenéves a dízel Golf, akárhogy is, ez még is csak egy jelentős esemény mind a márka, mind pedig az autózás történetében.
Az első generációs Golf dízel változata éppen jókor érkezett a németek kínálatába, hiszen tombolt az olajválság és mindenki kedvező fogyasztású autót akart. Az ekkor már két éve piacon lévő kompakt kezdetben az 1.1-es és 1.5-ös benzinmotorokkal volt elérhető. Majd 1976-ban röviddel a GTI változat bemutatását követően bemutatták az 1.5-ös dízel változatot.
A dízel Golf motorjának megalkotásához a mérnökök az Audi EA287-es motorját vették alapul, annak több alkatrészét áttervezték, nagyobb hűtőt és örvénykamrás hengerfejet kapott. Így az 1.5-ös motor hozta az 1.1-es benzines 50 lóerős teljesítményét, később az 1.6-os változat már 54 lóerőt adott le. Bár annak ellenére, hogy nem voltak csendes darabok a vevők gyorsan megkedvelték és az első szériából közel 1 milliót el is adtak dízel motorral. Akkoriban többé-kevésbé ezzel a dízel Golffal a VW egy új kategóriát is teremtett. 40 év igen sok idő, az utóbbi 10-15 évben láthattuk a dízelautók tündöklését, az elmúlt időszak eseményeit tekintve bizonyára végig fogjuk nézni annak bukását is.
Ez bevezetésnek OK, de hol a cikk??? 🙂
Egy nagy tévedés van a cikkben: az utolsó mondat. A dízelautók nem fognak elbukni. A terepjárók és a kisteherautók többsége továbbra is dízelmotorral fog menni az alacsonyabb fogyasztás miatt.
@laci_52: Ha megnézed a Renault, a Volvo, a Mercedes és a többi vezető autógyártól érkező nyilatkozatokat a dízellel kapcsolatban, akkor egyöntetű a véleményük, hogy a szigorítások miatt nem térülne meg a további fejlesztésekbe történő befektetés, így mindenki alternatív megoldások után néz. Ezek a gyártók pedig jellemzően a kínálatukban tartanak különféle SUV és kisteher típusokat is. Abban sem vagyok biztos, hogy egyáltalán a buszoknál és a nagy teherautóknál megmarad a dízeltechnológia.