Tuning. Biztosak lehetünk benne, hogy egyidős az autózással, akár a teljesítményt érinti, akár a megjelenést. Minden korszaknak megvolt a maga divatos kiegészítője, ezek közül gyűjtöttem össze néhányat. Kétségkívül nosztalgikus a fagolyós üléshuzat, a Videoton hangszóró és társai, de igyekeztem érdekesebb, vagy ritkábban szóba hozott, ám mégis népszerű dolgokat kiemelni.
60-as évek: játék a színekkel
A hatvanas évek talán legemlékezetesebb optikai kiegészítője a mai napig felbukkan az autókon: ez a gyorsítócsík. Bizony, a boyracer-autókon látható dupla csík ebből a korszakból származik. A jól ismert párhuzamos csíkok másik neve Le Mans csík, így már le is lőttem a poént, hogy honnan került a lakótelepi szuperspórkocsikra. A fehér-kék színkombináció, amiben először feltűnt ez a megoldás, a versenyautók világában az USA színeinek számított (a versenyautók nemzeti színeiről itt írtunk korábban), és Briggs Cunningham autóin jelent meg ebben a formában, még az ötvenes években. Első viselője a Cunningham C2-R versenyautó volt, utcai autón pedig 1965-ben a Ford Mustangon mutatkozott be.
70-es évek: viszlát, króm tükör!
Engelmann-tükör, vagy ahogyan mindenki ismeri, a Manta-tükör. Hogy mikor jelent meg először, arra nem találtam pontos adatokat (ki törődik vele, hogy mikor jelent meg, ha jól néz ki), mindenesetre az Opel Mantákról emlékszik rájuk a többség.
A csepp formájú, műanyag tükrök egyébként még mai szemmel is tetszetősek, ellenben saját bőrömön tapasztaltam, hogy arra, amire hivatottak – tehát a visszapillantásra – teljesen alkalmatlanok. Az első Zsigulimon voltak ilyen tükrök, sokat kínlódtam velük az óriási holttér miatt. Mivel a felszerelése könnyű volt, és gyakorlatilag minden autót képes volt feldobni, így elég elterjedt kiegészítőnek számított a maga idejében.
80-as évek: műanyagot mindenre!
A 80-as években már éltem, így gyerekként dereng néhány korabeli holmi, de a leginkább emlékezetes az itthon nelásskirácsként, macskalétraként ismert hátsó szélvédő árnyékoló. Születését a hatalmas, döntött szögű hátsó üvegek megjelenésének köszönheti, innen vándorolt át aztán a családi limókra. Mostanában, a retro jegyében ismét keresett kiegészítő lett. Az eddig említett dologkkal ellentétben ez nem csak a külső megváltoztatására szolgál, hanem hasznos is lehet, megóvja a hátsó utasokat a tűző nap sugaraitól.
90-es évek: gömbölyű műanyagot mindenre!
Az M3-as tükör a 90-es évek végének kötelező kiegészítője volt. A jellegzetes formájú, dupla szárú visszapillantó tükör a BMW E36 M3-as változatán jelent meg, és elég hamar népszerű lett tuner-körökben, noha egyetlen Opel Calibrából, vagy hármas Golfból sem faragott M3-as BMW-t.
00-ás évek: látsszunk prémiumnak!
Az ezredforduló utáni időszakból két alkatrész dereng, ami sajnos még napjainkban is használatos. Az egyik a BMW E39 ráncfelvarrásakor megjelenő Angel Eyes lámpa, ami csakis és kizárólag a ráncfelvarrott E39-es BMW-nek áll jól, a másik pedig a Lexus-lámpaként, kristálylámpaként ismert szörnyűség, ami még a Lexusokon is irtó rondán nézett ki. Utóbbi egyébként nem is a Lexuson, hanem a Toyota, Altezza nevű modelljén mutatkozott be 1998-ban (Lexus-jeles verziója egy évvel később érkezett). Átkozott legyen, aki megtervezte! Gyakran jár ez a két alkatrész párban az autókhoz, legutóbb egy F Astrán láttam őket együtt, ki is égett a retinám.
A fenti felsorolásból is látható, hogy aki ki akart tűnni a szürke tömegből, az először az autó színével igyekezett megtenni ezt, majd később egyre inkább elmerültek a részletekben a tunerek. Az általam összegyűjtött kiegészítőknek az is közös tulajdonsága, hogy viszonylag könnyű őket felszerelni az autóra akár egy parkolóban is, ez pedig minden korszakban kedvezett a barkácsoló kedvű, többnyire nem túl jó ízléssel megáldott ifjaknak. Te mivel tetted egyedivé az autódat?
Két dolog: az amerikai versenycsík résznél a LINK mögött nincs link, a Toyota első Lexus-lámpája a Toyota 2000GT-n jelent meg. Peace!
@camell: Köszi, javítottam a linket. A GT-vel azért nem értek egyet, mert ott inkább egy krómkeret volt a lámpák körül, még csak egy lámpatestben sem voltak. Ettől viszont az ihletet meríthették onnan, bár elég balul sült el a reinkarnáció. 🙂
*BriggS Cunningham
@Make Valamit: Átkozott klaviatúra, egyre többször marad ki betű. Köszi!
@vancello: Előfordul a legjobbakkal is 🙂
„…Te mivel tetted egyedivé az autódat?…”
Szögezzük le: A Fiat Albea n e m szép formájú, nem arányos autó.
Nekem nagyon tetszett és tetszik is, ahogy a Lancia a Lybrán, illetve ahogy a Mercedes a 2000-2006 között gyártott C szedánon kivitelezte a díszlécezést, „krómcsikozást”.
Ellentétben azzal, ahogy manapság képesek megvalósítani a krómozást az autógyárak.
Valamelyik nap a Jószágunk mellett állt egy Passat (hirtelen meg nem mondom melyik széria), s azon szörnyülködtünk a párommal, hogy a gyári(!) krómcsíkozás mennyire vaskos, bazári a saját elkövetésünkhöz képest. (döbbent emoji)
Alattomos kérdésünkre mindig kiderül, hogy mindenki azt hiszi, hogy a mi Albeánkon gyári díszlécezés van. ( a hűtőmaszkon az első három képen még látható legalsó matricacsík már nincs rajta, már csak 3 csík van :-)))
Szóval a mi fapados felszereltségű autócskánk ilyen lett:
nepitelet.hu/assets/uploads/4/0/6/40644.jpg
nepitelet.hu/assets/uploads/4/0/6/40645.jpg
nepitelet.hu/assets/uploads/4/0/6/40646.jpg
kepkuldes.com/images/44b3c13c65ca483be998248dc7f704f7.jpg
@misinator: Simán elhinném, hogy gyári, és sokat dob a külsején.
@vancello: Köszönöm.
Gyerekkoromtól kezdve mindig van aktuális listám, hogy milyen autót vennék újonnan – attól függően, hogy mennyit nyernék lottón (nem lottózom), mennyit örökölnék amerikai nagybácsitól (nem én fogok örökölni tőle), stb.
S persze mindig agyalok azon, hogyan próbálnám picit egyedivé tenni – típustól függetlenül.
Mottó lehetőleg a szemlélődő ne vegye észre, hogy mi van módosítva, csak vakarja a fejét, hogy valami nem a megszokott, de jól néz ki.
Viszont vannak típusok, amiknél ennél továbbmennék pl. más színű/árnyalatú orrszekció, ami természetesen(!) nem a karosszériaelemmel határolódik, hanem a másik elemen (pl. első ajtó) – persze nem bazári módon.
Arra döbbentem rá, amikor raktuk fel az Albeára, a csíkokat, hogy ami annyira természetesen ízléses és esztétikus pl. a Lybrán, annak kivitelezése mennyire nem magától értetődő.
Lásd ugye az első képet az előző hozzászólásomban: Már egy milliméternyi eltérés is abban, hogy hol ér véget, már ordít, mint egy szegénységi bizonyítvány.
Erre mit látsz a szupermarket parkolóban, hogy a krómcsík „csak” egy milliméterrel szélesebb a kelleténél, s elemvégtől elemvégig ér, s nem érti a kivitelező, hogy miért nem működik, miért lett bazári!?
Apropó, színváltás: Még amikor jártam fel Budapestre hetente munkaként (sajnos már egészségi okokból nem ajánlott), egy alkalommal fényképeztem a következő AUTÓT. Nem, nem ilyen bazári, mint ahogy az olcsó telefonnal készített kép láttatja; kifejezetten jól nézett ki a valóságban, az én szememben működött a megvalósítás.
Íme:
kepkuldes.com/images/99c2d530369c0b3d388c47ec893cbb32.jpg
kepkuldes.com/images/dbe2515740e862b36d671f7e05e196f1.jpg