James Cameron kultikus filmjének, az Avatarnak a folytatását már nagyon várják a rajongók. A filmtechnikailag is egyedülálló, tíz évvel ezelőtt megjelent alkotásnak készül a folytatása, amelynek néhány részletét az idei CES-en már megvillantották. Véletlenek ugye nincsenek, ennek apropóján a Mercedes-Benz is a nagy fogyasztóelektronikai showra időzítette a legújabb koncepcióautójának a bemutatóját. A Mercedes-Benz Vision AVTR (Avatar, értitek) egy nagyon egyedi és különleges megjelenésű jármű, amely egy távoli jövőt villant fel.
Aki látta az első filmet, az nyilván emlékszik arra, hogy micsoda szimbiózisban éltek a Pandora világát benépesítő Na’vik a természettel. Ugyanezen elvek mentén tervezték meg a Mercedes mérnökei ezt a futurisztikus négykerekűt is, csak itt az ember-gép-környezet hármas kapcsolódására helyezték a hangsúlyt.
Első pillantásra is látható, hogy a Vision AVTR-nek, amely egészen pontosan az Advanced Vehicle Transformation rövidítése, semmi köze nincs a manapság látható autókhoz, de még a Mercedes stílusjegyek is csak minimális szinten fedezhetőek fel rajta. Olyan, mint egy nagy és áramvonalas buborék, amely világító kerekeken gurul, és akármerre nézünk, mindenhol csak LED-ek garmadáját látjuk.
Az összkép is nagyon látványos, de a részletek is igen érdekesek. A négyüléses járműbe a két teljesen üveg (vagy plexi) és ollószerűen nyíló ajtókon keresztül lehet behuppanni a teljesen ergonomikus kialakítású kagyló fotelekbe. A beltér kialakítása szinte teljesen körbeöleli az utasokat. Kormánynak hűlt helye, ellentétben gondos kialakítású középkonzol, amely kijelzők és érintőfelületek tömkelegét tartalmazza. A valaha kardánboxnak nevezett elem egy nagy központi érzékelő, amelyre a sofőrnek rá kell tennie a kezét az autó felélesztéséhez. Ez az érzékelő ráadásul a sofőr pulzusát is leméri, és többek között ennek megfelelően is változtatja a hangulatfényeket.
Az autó építése során a környezetbarát megoldásokat is hivatottak voltak előtérbe helyezni. Így például az ülések a „Dinamica” elnevezésű műbőr borítással vannak ellátva, amelyet újrahasznosított műanyagból és textilekből készítettek. Ugyanakkor a padló burkolásához a „Karoon” nevű fenntartható módon, az Amazonas vidékéről származó liánokból előállított anyagot használták.
A Vision AVTR talán leglátványosabb külső részlete a hátán lévő 33 apró aerodinamikai elem. Ezek önállóan és szinkronban is képesek változtatni a pozíciójukat. A dinamikus és gazdaságos haladást elősegítve a légellenállás csökkentésében van főszerepük.
A design tekintetében ez a koncepció maximálisan jól illeszkedne Pandora világába, de nem csak a formaterv miatt. A hajtáslánc is tartogat újdonságokat, nem meglepő módon elektromos a járgány. Mind a négy kereket külön villanymotor hajtja, amelyek táplálásáról egy 110 kWh kapacitású akkucsomag gondoskodik. Az akkuk grafén felhasználásával, 100%-ban újrahasznosítható módon készülnek. 15 perc alatt lehet feltölteni a teljes cellakészletet, és teljes töltéssel akár 700 km-es hatótáv is elérhető.
Ha a formai megoldásokkal nem is feltétlenül fogunk találkozni a közel jövő Mercedes-Benz modelljein, azonban a benne rejlő technika akár már a holnap autóiban is elérhető lehet. Egy dolgot le mernék fogadni, a film folytatásában tuti helyet kap ez az autó, és ettől jobb reklám nem is kell majd neki.