Az elmúlt évek alatt szétverték az amatőr rallye versenyzést itthon. Az eltúlzottan szigorú szabályok százával kényszerítették porfogónak a sprintes autókat a garázsok, műhelyek mélyére. Az amatőr versenyzők költségvetése javarészt családi kasszából került ki, így nem tudnak homológ felszerelést vásárolni, méregdrága „SP”(akinek nem ismerős, ez a sportrendszám) rendszámos autókat építeni, hogy támadhatatlanul megfeleljenek a szabályoknak.
Rallyesprint versenyautó egy 2008-as amatőr versenyen. Kép: MSE
Mi a rallyesprint?
A rallyesprint lényege az, hogy bukócsővel, versenyzésre alkalmas ülésekkel, biztonsági övekkel, áramtalanítóval, porral oltó készülékkel felszerelt – tehát biztonság és műszaki állapot szempontjából rendesen felkészített, átalakított versenyautókkal áll rajthoz a pilóta és navigátora. Ugyanúgy követelmény az overall és a bukósisak, mint a rallye versenyeken, csak ebben az esetben – amatőr sportról lévén szó – nem a legfrissebb fejlesztésű eszköz az alapvető elvárás (legalábbis így kellene, hogy legyen). Egy lezárt, kb. 6 km-es útszakaszon zajlik a verseny, de több lassító beiktatásával, hogy csökkenjen az átlagsebesség. Közúti szakaszok nincsenek, így a rendszám nem feltétele az indulásnak (jelentős költségcsökkentő tényező a bürokrácia kiiktatása). A gyorsasági szakasz rádiós pontokkal, mentőautóval és speciális műszaki mentőegységgel („rescue autó”) van biztosítva. A versenyautók a versenyt megelőzően gépátvételen vesznek részt, ahol ellenőrzik a biztonsági és műszaki eszközök megfelelőségét.
A zsebből, munkaidő után éjszakába nyúlóan autót építő, családot, barátokat összefogó amatőr ralisnál nincs lelkesebb és kitartóbb, ebben biztosak vagyunk. Úgy gondoltuk, hogy a változáshoz semmi más nem kell, csak annyi, hogy egy helyre gyűljünk, és közösen találjunk új utat, a jelenlegi amatőr-ellenesnek tűnő szövetség helyett. A közösségi média erejét felhasználva létrehoztunk egy Facebook-csoportot, ahol pár nap alatt ezer közelébe nőtt a tagok létszáma, ami elég beszédes adat. Már körvonalazódni látszik a reményeink szerint fényesebb jövő, hogy 2017-ben egy új korszak vehesse kezdetét. Nem a változás vezérei akarunk lenni, csak egy lehetőséget akartunk biztosítani az összefogásra, eddig úgy látjuk, sikerrel.
Rallyesprintes versenyautó, kényszerpihenőn.
Akiket eddig sikeresen félemlített meg a jelenlegi, szövetség helyett hatóságot játszó szervezet, azok most megrázták magukat. Elegük lett a félrevezető ijesztgetésből, a hirtelen hozott, betarthatatlan szabályokból. Tudjuk, hogy a biztonságnál nincs fontosabb, hiszen mindenki élményekkel akar hazamenni, nem sérülésekkel, azonban az amatőr rendszer is biztonságos volt, semmi nem indokolta a jelenlegi szigorításokat.
Nem volt elég szigorú a hazai rallyesprint szabályozás?
Nézzünk szét egy kicsit a környező országokban, hogy megtudjuk, kötelező-e a sorszámos-papíros bukócső, vagy a homológ ülés, overall, sisak!
Részlet egy lengyel rallyesprint szabályzatból
Minden autó megvizsgálásra kerül a rajt előtt, hogy megfelel-e a biztonsági és kategória előírásoknak. A versenyzők kötelesek megjelenni az ellenőrzésen, és kötelesek kihelyezni az előírt helyre az előírt reklámokat.
A versenyautó kötelező felszerelése:
-biztonsági övek a vezetőnek és a navigátornak
-fejtámla
-1 kg-os tűzoltó készülék, ami a személyzet mindkét tagja számára elérhető
-közúton, vagy motorsportban jóváhagyott („E” jelű) bukósisak
-elsősegély felszerelés
-tengelyenként azonos felni és gumi
-lökhárító leszerelése nem engedélyezett
-minden tárgyat az utastérben és a csomagtérben kötelező rögzíteni
-a verseny alatt az ajtókat tilos bezárni
-kiegészítő fényszórók a közúti szabályoknak megfelelően
-tilos csúszásgátló vegyszerek használata a gumikon
-a szervező lehetővé teszi „E” jelzés nélküli gumiabroncs használatát
Amatőr versenyautók várnak a rajtra Lengyelországban. A 7-es rajtszámú autóban jól láthatóan nincs bukócső.
A fenti szabályok jobbára a hazai szlalomversenyek feltételeihez hasonlatosak, a konkrét verseny pedig egy ipartelep lezárt útjain zajlik. Ilyen feltételekkel felelőtlenségnek tűnik sprintversenyt rendezni, ebből is látszik, hogy a néhány évvel ezelőtti hazai sprintes szabályok megfelelően szigorúak voltak.
Nem csak Lengyelországban ilyen enyhék a szabályok. Északi szomszédunknál, Szlovákiában sem kötelező a bukócső a rallyesprinteken, de a használata ajánlott. Elképzelni sem tudom, hogy egy rallyesprinten beleüljek egy cső nélküli autóba, rövidnadrág+póló öltözetben. A képen látható autóban a sisak és az utcai biztonsági öv képviseli a védelmet.
Szlovák amatőr versenyzők a pályán. „E” jelű sisak, póló(!), bukócső sehol. Megfelelő volt a hazai szabályozás, ha másutt ennyire enyhe. Kép: rally-sports.sk
Menjünk kicsit északabbra, és nézzük meg, mik a feltételek a finneknél, akik köztudottan nem kispályások, ha murvás, tempós szakaszokról, hatalmas ugratókról, vagy éppen világbajnoki címekről van szó.
Részlet egy finn rallyesprint technikai szabályzatból
Biztonsági berendezések és utasítások
Biztonsági felszerelés: Minden felszerelésnek sértetlennek kell lennie verseny teljes időtartama alatt
-nyitott, vagy zárt bukósisak, közúti és a versenysportban használatos modell is megengedett
-a vezető cipője versenycipő, vagy bőrből készült(?) cipő legyen
-ajánlott a tűzálló alsó ruházat, de nem kötelező
-HANS nyaktámasz ajánlott, de nem kötelező.
-kötelező a hatpontos biztonsági öv, rögzítését a gyártó előírása szerint kell elvégezni
-2 kg-os porral oltó készülék elhelyezése kötelező, amit az utastérben rögzíteni kell
-áramtalanító beszerelése kötelező, a kapcsolónak az autó minden elektromos berendezését áramtalanítani kell. Külső áramtalanító elhelyezése kötelező a szélvédő alsó részénél, és kötelező megjelölni a helyét.
-tűzgátló szigetelés az utastér és a csomagtér között kötelező, ha a csomagtérben található az akkumulátor, az üzemanyag-szivattyú, vagy az üzemanyag-tartály.
-ajánlott a biztonsági üzemanyagtartály
-a fékcsöveket védelemmel kell ellátni, ajánlott a fémszövetes burkolatú fékcső használata
-az autóban kötelező egy elsősegély-készlet a vezetőülés mögött elhelyezve, vezetőülés, helyét az oldalablakon jelezni kell
-2 db elakadásjelző háromszög kötelező, amelyeket az ülések mögött kell elhelyezni.
Amennyiben szükséges, a háromszöget kb. 100 m-el az autó előtt kell elhelyezni, azon az oldalon, ahol az autó áll.
-a szélvédőből a gyárit kell megtartani. Az oldalüvegek cserélhetőek a NASCAR-ban használatos laminált üvegekre (polikarbonát?)
-kötelező az előírásoknak megfelelő bukócső (elég részletesen leírják a falvastagságot, a karosszériához csavarral és hegesztéssel is lehet rögzíteni, kitérnek a csavarok anyagára is)
-biztonsági öv vágóeszköz elhelyezése mindkét versenyző oldalán kötelező.
A finnek nem spórolnak a tempóval. Megjegyzem, ott mehetnek az amatőrök BMW-vel is, itthon lassan kitiltják őket.
Összefoglalva, nem kötelezik homológ, vagy lejárt homológ felszerelés megvásárlására a versenyzőket, a bukócsövezést pedig részletes szabályok tárgyalják, amiket nem változtatnak félévente.
„E” jelű sisak, régi overall. Kép: vk.com
Komoly versenybalesetek a legjobban felszerelt versenyautókkal is ugyanolyan arányban történtek meg, mint amatőr társaikkal, szerencsére kevés ilyen eset volt az elmúlt 15 évben, de az adat nulla soha nem lesz, hiszen a rallyesprint és a rallye egyaránt veszélyes üzem. Az amatőr viszont nem a saját biztonságán spórol, hanem a javarészt a bürokrácia költségein. Nekünk jó a homológ ülés helyett a lejárt homológ is, nem szégyellünk belebújni egy használt overallba és úgy gondoljuk, hogy a bukócsövünk egy irattól nem lesz erősebb. A sprintben teljesen felesleges „SP” rendszámtól nem lesz jobb a fékünk, vagy a futóművünk. A jelenleg kényszerpihenőn lévő amatőr versenyautók éveken át bizonyították, hogy szükséges és megfelelő biztonsági eszközökkel rendelkeznek, és pilótáik, navigátoraik újra a rajtvonalhoz akarnak velük állni.
Kép: Lada Club Facebook
Nem akarunk otthon összegányolt, bontószökevény autókkal versenyezni, aki ezt magyarázza bele a dolgokba, az a sötét oldalon áll. Mi csak versenyezni akarunk, a jól bevált, nem is olyan régi feltételek mellett. Sajnos azok, akik tehettek volna a versenyzők összefogásáért, érdekből, vagy félelemből nem mertek kezdeményezni. Most itt vagyunk, közel ezren (és folyamatosan növekszik a létszámunk!), ez pesszimista becslések szerint is minimum 100 amatőr versenyautót jelent, tehát lesznek ellenfelek, lesznek nevezők, lesz újból élet, lehetőség a küzdelemre és esély az utánpótlás kinevelésére. Az utánpótlásra, ami már lassan csak multimilliomos szülők gyerekeként lehetséges. A rallye soha nem volt olcsó, de kell szabni egy egészséges határt, ami még belefér az amatőr költségvetésbe, amellett hogy nem tartogat magában felesleges kockázatot.
Amatőr verseny, 11 évvel ezelőtt. Nálunk már akkor kötelező volt az amatőr bukócső, az ülés, az öv, az overall, az „E” jelű sisak.
Semmi másra nincs szükség, csak a csendben kesergés helyett végre az összefogás erejére. Egy olyan társaságban, ahol az ellenfelek egymásnak adnak alkatrészt a szervizparkban, hogy utána a pályán tovább küzdhessenek egymás ellen, ez nem lehet nehéz, csak eddig a hely hiányzott hozzá.
Nem akarunk beleszólni a „nagyok” dolgába, azt csinálnak, amit akarnak, de már nem velünk, hanem nélkülünk: minden bizalmunkat eljátszották örökre. Mi is azt csinálunk, amit akarunk: felébresztjük kényszerpihenőjéből a rallyesprintet. Ha velünk akarsz tartani, ha tudsz segíteni, ha van akár csak egy apró ötleted is, vagy elmondanád építő jellegű véleményedet, várunk a csoportban!
A csoport tagjai matricát gyártatnak, hogy ezzel jelezzék összefogásukat.
Mivel ez a cikk most nem a mi oldalunkról szól, a tartalmát változtatás nélkül átveheti bármelyik autós, ralis portál, akár forrásmegjelölés nélkül is, ha az amatőrök mellett akar kiállni! Köszönjük az amatőr versenyzők nevében!
Teljesen tök laikusként, maximálisan támogatom a dolgot. Szinte mindenki szeretett volna Loeb vagy Schumacher lenni egyszer. Az is tény, sokan élnek is ennek a szenvedélynek … versenylehetőség hiányában, a közutakon. A rally veszélyes sport, de ha nem adják meg a kereteket a fiataloknak, hogy kispénzből is ki tudják próbálni, csak „közúti veszélyeztetés” lesz a vége. És itt még nem is arról van szó, hogy korlátozás nélkül engedlyenek mindenkit, hanem hogy észerűsítsék a szabályokat. A nomex akkor is tüzálló lesz, ha lejárt a szavatossága. Arról nem is szólva, ha a huszoéves srác, és lezárt, és mentőkkel támogatott pályán lépi át a határokat, abból jó esetben sokat tanul, és közúton is sokkal jobban fog vezetni.
Végezetül: nem járok rally-ra (ahol élek nincs is), nem is nagyon követem. De kiskoromban néha néha kijártunk Veszprém rally-ra. Az első 3-4 gyözelemért futó, pár éves VB technikát hajtó pilótán kívül, a legnagyobb közönségkedvencek, a full amatőr Ladák és Trabantok voltak. Mindenki imádta őket, és ők kapták talán a legnagyobb ovációt. Kár lenne ha ez a szegmens teljesen kiveszne a sportból (ha még megvan egyáltalán).