A Turbo rágó

Aki a 80-as évek elején-közepén született és gyerekkora óta érdeklődést mutatott az autók iránt, az most biztosan ide kattintott.
Hogy melyik volt az első? Gyártják-e még? Most megtudhatod, egy kis nosztalgia következik! 

A XXI. század tizes éveinek elején már nehéz elképzelni, hogy az ember egy rágó csomagolópapírját gyűjti, mi mégis ezt tettük a 90-es évek hajnalán, tizenegy-két évesen, méghozzá nagy örömmel. Akkoriban még nem hogy internetet, de mobiltelefont se láttunk, péntek esténként a Dallas, szombatonként pedig a Knight Rider ültette le a családot a TV elé, akármennyire is érdekelt volna a téma, az újságokon és pár régi könyvön kívül nem sok lehetőség volt az autók világával ismerkedni. Talán az autóskártya-utánérzés (nekem már nem volt), talán a soha nem látott, elképzelhetetlen sebességre képes szuperautók formája miatt, de mindenki szerette a Turbo rágót.

Olyan autókat ismerhettünk meg, mint a Nissan 300 ZX, a Vector (mindenki istenítette), vagy a Fioravanti Sensiva.
A Motor, Gücü és Hizi rovatokból kis török nyelvleckét vehettünk. Utóbbi a végsebességet, míg a felsorolás középső tagja a teljesítményt jelenti, bár ezt nem nehéz kikövetkeztetni. Az viszont megmaradt a mai napig kérdésnek, hogy a prototípusoknál az “özelyapim” mi a csuda lehet? Most már tudom (köszi Google fordító), hogy egyedileg építettet jelent.

Volt egy, amire szerintem mindenki emlékszik. Ismerős?

Kent meg hogy született?
Az édességgyártó vállaltot a Tahincioglu család alapította 1956-ban, Törökországban. Termékeiket 66 országba szállították, valamelyiket biztosan Te is kóstoltad már, ha a Turbo rágó kimaradt. (Olips, Jelibon, Elegan, Missbon, Tofita, Topi Top, Olite, Bonibon, Relax, Nazar, és Minti)
Az 1000 főt foglalkoztató, Isztambulhoz közel található vállalat 2002-ben került a Cadbury Schweppes 51%-os tulajdonába. A Turbo rágót 1988-tól 2007-ig gyártották.

Akkoriban talán nem is néztem, de most, hogy képeket kerestem, el kezdett érdekelni, milyen autó szerepelhetett az 1-es sorszámot viselő rágópapíron?
A tippek között Lamborghini, Ferrari és Porsche szerepel szerintem, pedig nem. Egy egyszerű Opel Ascona nem túl jó szögből készült képe látható az A 1-es sorszámú papíron. Láttad valaha is? Én nem emlékszem rá.

A Vector volt talán az a kép, ami a legnagyobb nimbusznak örvendett. Kettőre ilyen típusra is emlékszem. A kaliforniai hiperszuperűrhajó formájú sportkocsija mindenkit rabul ejtett. Persze voltak jóval hétköznapibb autók is, E30-as BMW, Honda Civic, vagy a Seat Ibiza a bikinis csajjal.

Szerintem sok velem egykorú srácot elkapott a gyűjtőszenvedély, jómagam egy 450 darab feletti gyűjteményt szedtem össze és sokat cseréltem is, a meglévő példányokat pedig ABC sorrendben tartottam egy Turbo rágós dobozban. Aztán úgy 14 évesen abbahagytam, de már nem emlékszem arra, hogy mi lett a gyűjtemény sorsa.

Megkoronázva ezt a visszaemlékezést, kiválogattam pár olyan képet a vasi.net nevű oldalról, ami ennyi év távlatából is eszembe jutott.

Rájuk nézve szinte érzem a rágó édeskés illatát és a jellegzetes ízét. Ha nem találod közöttük a kedvencedet, nézd meg a linken a többit!

Elkapott a nosztalgia? Mi volt a kedvenced? Melyik Turbo rágós képre emlékszel leginkább? Várlak a kommentablakban, vagy a Facebook-oldalunkon!

Képek: flickr.com; vasi.net.

Total
0
Megosztások
15 hozzászolás
  1. mennyi regi szep emlek!!! altalanosban gyujtottuk a haverokkal, aztan az egyik nekem adta az egesz kollekciot. meg mindig megvan. kb 200 fele 🙂

  2. óóó, de régen volt már, és hogy szerettük gyűjteni 😀
    Azért a rágó sem volt rossz 🙂

  3. otodikben sefteltem a ragoval. a bufes 10ft-ert adta, en meg 8-ert. aztan lebuktam az osztalyfonok elott es abba kellett hagyni. pedig kb 3000 forint profitnal tartottam, egyenletes kereslet volt a cuccra 😀

  4. Én már 20 Ft-ért vettem olyan 98-99-2000 táján általános sulis koromban 🙂
    A szomszéd faluba jártam ált. suliba, és ott egy darabig az osztálytársaim nem is ismerték ezt a rágót… Akkora királynak éreztem magam emiatt hogy ilyen “kincs” birtokában voltam :))))
    A Fioravanti nekem is megvolt, meg a Lambo is, de valakinek volt rajtam kívül Monteverdi Hai 450 GTS-ről képe? 🙂

  5. Igaz se volt. Ize inkabb oszi barackera emlekeztetett. Nagy volt Erdelyben is a 90′ evek legelejen, amikor mindent Torokorszagbol hoztak be…. Aztan hirtelen eltunt… Otodikes korban minden sracc gyujtotte a suliban, messzinek tunik mar:)

  6. Auto mániás nem igazán voltam, de én tudtam egy helyet a városban, ahol 7Ft-ért lehetett venni, ami azért volt nagy szám, mert a városban mindenhol 20 volt. 15Ft-ért árultam a suliban, addig amíg én is lebuktam egy tanárnál. Jó olvasni, hogy más is látott benne üzletet 10-13 évesen! Én ha jól emlékszem 5-600Ft nyereségnél jártam!

  7. Igazán gusztustalan volt a török Turbó, ami előtte német volt. Volt sok ilyen papír.

    Az íze 10 percig se tartott a másik szaréval, a Donalddal együtt. De a legundorítóbb török fos a HubbaBubba, abban kép se nincsen.

  8. Megvolt a vector. Szerintem mindent elmondtam. 🙂

  9. Ismét kapható a Turbó rágó!
    Nem egyszerű hozzájutni, főleg cigiboltokban vagy falusi búcsúkban, vásárokban kapni, de lehet!!! Valamelyest kisebb az elődjénél, de az íze ugyanolyan maradt.

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Total
0
Share