A Veterán Fórum közösségi oldal tagjai a magyar veteránjárműves társadalom nevében szeretnék felhívni a döntéshozók és jogalkotók figyelmét a Magyarországon már forgalomba helyezett, de okmányaikat vesztett járművek tulajdonjogának rendezése és ismételt forgalomba helyezése körüli, hosszú évek óta rendezetlen helyzetre. A probléma szélesebb körű megismertetése érdekében aláírásgyűjtéssel egybekötött figyelemfelkeltő kezdeményezést indítunk. Kéréseinket öt pontban foglaltuk össze, melyek véleményünk szerint a veterán járművek forgalomba helyezése körüli legfontosabb problémákat érintik. Célunk többek között, hogy a veteránkorú járművek jóhiszemű birtokosai előtt törvényes és a jelenleginél szélesebb körben alkalmazható megoldás nyíljon járművük tulajdonjogának tisztázására, valamint kérjük az állami hivatalokat a járművek ismételt forgalomba helyezését megkönnyítő lépések megtételére.
Kérjük a tisztelt jogalkotókat és döntéshozókat, hogy:
1. jogszabályban és a gyakorlatban egyaránt tegyék lehetővé a járművek közúti közlekedési nyilvántartásban való keresésének megkönnyítését, így segítve a korábbi forgalomba helyezés igazolását. Célunk, hogy digitalizálásra kerüljön a közlekedési nyilvántartás kartonállománya (Gépjármű nyilvántartó lap), így az okmányirodai dolgozók – vagy a KEKKH Közlekedési Nyilvántartó Osztály munkatársai – ne csak a rendszám, hanem más járműazonosító adatok (pl. váz- vagy motorszám) alapján is megtalálhassák a fellelt jármű adatait, mindezt az adatigénylés jelenlegi ügymeneténél lehetőleg gyorsabb módon. Vizsgálják meg továbbá az 1959 előtt nyilvántartásba vett, vagyis két betű-négy számos rendszámmal nem, csak két betű-három számos rendszámmal rendelkező járművek ismételt forgalomba helyezésének lehetőségét.
2. dolgozzanak ki törvényi megoldást arra az esetre, ha a jelenleg rendelkezésre álló lehetőségekkel igazolható okokból nem megoldható a tulajdonjogszerzés (pl. a bejegyzett tulajdonos nem elérhető vagy ismeretlen helyre költözött, illetőleg elhunyt és póthagyatéki eljárás az örökösök miatt nem indítható), illetve kérjük az illetékes hivatalok támogató segítségét a kapcsolatfelvételi eljárás során.
3. dolgozzanak ki olyan okmány archiválási rendszert, ami lehetővé teszi, hogy a bejegyzett új tulajdonos visszakaphassa az ismételten forgalomba helyezett jármű megfelelően érvénytelenített régi okmányait és rendszámait. Ezt azért tartjuk fontosnak, mivel ezek a régi iratok, mint kordokumentumok, hozzátartoznak a járműhöz és korának történetéhez, járműtörténeti érdekességnek számítanak.
4. tegyék lehetővé azon motorkerékpárok forgalomba helyezését, amelyek gyártásuk idején segédmotoros kerékpárnak minősültek, így mentesültek a forgalomba helyezési kötelezettség alól (jellemzően 50–100cm3 hengerűrtartalmú motorkerékpárok a 30-as évek időszakából). Ezen járművek közül sok a fenti okból nem rendelkezik az (ismételt/első) forgalomba helyezéshez szükséges dokumentumokkal.
5. a szabályozás vonatkozzon minden 30 évnél régebben gyártott járműre, pótkocsira és utánfutóra, kiegészítve a jelenleg nem forgalmi engedély- és rendszámköteles járművekkel is (pl. segédmotoros kerékpárok), hiszen a törvényes tulajdonlás joga ezen kétkerekűeknél is elvárható minimum, legalább a tulajdonos nyugalma, valamint a lopások esetén szükséges érdekérvényesítés elősegítése érdekében. (Ezen okból kifolyólag támogatjuk a segédmotoros kerékpárokra vonatkozó nyilvántartásba vételi, illetve ésszerű anyagi terhet feltételezve a forgalmi engedély- és rendszám kiváltási kötelezettség bevezetését is.)
Az aláírásgyűjtő lapokat szabadon letölthetővé tettük, terjessze és írja alá ezeket minden ember, aki szívén viseli a veteránjárművek sorsát és véleménynyilvánításával tenni szeretne azért, hogy ezek a kincsek természetes környezetükben, a közutakon is újra a jelenleginél nagyobb számban megjelenhessenek.
Köszönettel: