Ha ezeket a sorokat olvasod, akkor valószínűleg már megszületett a fejedben a döntés, hogy Te autóversenyző akarsz lenni. Aztán jön a nagy kérdés: hogyan? Erre igyekszem Neked választ adni ebben a cikksorozatban. Mivel jómagam is ezt az álmot kergettem, miközben többen is bolondnak tartottak (végül elértem az álmomat), így tudom, hogy nem egyszerű a történet. Igyekszem a legjobb tudásom szerint összefoglalni Neked, miként érdemes hozzáfogni az autóversenyzéshez. A sorozat első részében a szlalom versenyzéssel fogok foglalkozni.
A sprintes körszemű, amiben navigátor lettem. Nem egyszerű eljutni még erre az ún. amatőr szintre sem, de hatalmas élményt ad.
Az autóversenyzés legolcsóbb módja a szlalom versenyeken való részvétel. Gyakorlatilag egy széria autóval is neki lehet fogni. A javarészt parkolókban kialakított pályán, viszonylag kis tempó mellett kell ügyességi feladatokat megoldani. Megtanítja az embert arra, hogy hogyan kell viselkedni, milyen érzés a rajtban állni, amikor visszaszámolnak, és milyen az, amikor közönség előtt szerepelsz, vagy éppen leszerepelsz. Önkontrollt is tudsz gyakorolni, hogy később ne szálljon le a vörös köd, és ha hibázol, minél hamarabb visszazökkenhess a rendes ritmusodba.
Látszólagos könnyűsége ellenére ide is kell némi gyakorlat. Ne a pályán húzd meg életedben először menet közben a kéziféket, és ne ott akard a szegélykövek között először keresztbe rakni az autódat. Szóval mindenképpen ajánlott néhány hétig-hónapig kijárni egy üres placcra, hogy gyakorold az alapokat. A legegyszerűbb, ha üdítős flakonok aljába kavicsot szórsz, vagy kevés vizet töltesz, és különféle kanyarokat raksz ki belőlük. Ne feledd, hogy az út felületi minősége, nedvessége nagyon sokat számít. A gumikoptató beton és a fehér aszfalt is másképpen csúszik, valamint az elkoptatott gumik helyére felkerülő új abroncs is más tulajdonságokkal rendelkezik. Az ördög ilyen kicsiben is a részletekben rejlik, ezekkel tudsz előbbre jutni. Lehetőleg bukósisakban gyakorolj, ugyanis a saját autód is nagyon idegennek tud hatni egy sisakkal a fejeden. Ha már úgy érzed, hogy képes vagy egyben tartani az autót egy szlalom verseny végéig, akkor benevezhetsz a hozzád legközelebb eső rendezvényre.
„Ez csak egy Trabant.” – mondják sokan. Ne akard felvenni vele a versenyt.
Kép: Horváth Bandee- nyilasroka.gportal.hu
Ha nem Ferjáncz Attilának, vagy Balázs Öcsinek születtél, akkor ne számíts arra, hogy rögtön abszolút első leszel! A szlalom versenyek világában is megvannak a csúcstechnikák és a precíz, tehetséges, hosszú évek óta versenyző emberek. Vannak például olyan, speciálisan átépített Trabantok, amik gyakorlatilag az egész mezőnyt képesek maguk mögé utasítani, félelmetesen pontos pilótájukkal a volánnál, tehát senkit és semmit ne becsülj alá!
Utcai autó, bukósisak, lelkesedés. Ennyi elég az élményhez, és a kezdetekhez. Kép: Horváth Bandee – nyilasroka.gportal.hu
Egy szlalom versenyen javarészt utcai autóval állnak rajthoz a versenyzők. Vannak közöttük műszaki vizsgával rendelkező, hétköznap is használatos autók és külföldről behozott, papír nélküli járgányok is. Utóbbiaknál nem ritka a különféle könnyítések, erősebb motor, komolyabb futómű használata, de ne rohanjunk előre. Mivel az alacsony költségvetés a cél, így nyilván Te az utcai gépedet fogod versenyautónak használni. Ha már egy ideje vezeted közúton, legalább az autó nem lesz annyira idegen, amikor a rajtba állsz.
Hogy mi legyen egy szlalomra felkészített versenyautón? Éjszakai lámpasor, 16-os alufelni, és egy hangos kipufogó. Csak vicceltem, ezekre éppen, hogy nem lesz szükséged. Ha egy ezres, háromhengeres Swifted van, azzal is oda lehet állni, sokan mennek Suzukival és – amint már említettem az előbb a Trabival kapcsolatban – nem szabad alábecsülni ezeket a kicsi, könnyű, strapabíró gépeket. Sokan csakis Zsigulival képzelik el a versenyzői karrierjüket. Mivel Ladázni egy külön életforma, így nem beszélem le őket róla (pont én?!), de nem az az egyetlen, vagy a legalkalmasabb autó szlalomra.
A legfontosabb, hogy a felesleges dolgok ne legyenek az autón. A lámpaoszloppal, vagy fatörzzsel összekócolt lámpasor, a szegélykövön kicsorbult alufelni már sok emberkét megleckéztetett előtted is, tanulj a hibájukból! Sokkal fontosabb, hogy ha széria is az autód, legalább műszakilag legyen kifogástalan. Repedés és dudormentes, jó gumik, biztos fékek, üzembiztos állapot szükségesek, ha sikerélményt akarsz átélni, nem kudarcot. Érdemes kipakolni a csomagtartóból, a polcokról, pohártartóból, kesztyűtartóból, hogy ne az első komolyabb kanyarnál dőljön ki minden, elvonva a figyelmedet a pályáról. Fontos, hogy az ülésed ne csúszkáljon ide-oda alattad, és a pedálok se legyenek rommá tiporva, így nem fog bennük elakadni, vagy lecsúszni róluk a lábad, amikor éppen nagyon ott kell, hogy legyen. A szőnyeget is vedd ki, ne csússzon a pedálok alá egy hevesebb mozdulatnál. Általában mindennek, amivel az autót kezeled, fixnek és tökéletesnek kell lennie. Láttam már olyat, amikor szlalom közben leesett e Lada váltógombja, és a versenyző hölgy tenyere véres lett, mire célba ért, hiszen egy éles, sorjás menetes szárral kellett sebességet váltania.
Nem kispályás! – hirdeti a szélvédőn látható felirat. Kép: Horváth Bandee- nyilasroka.gportal.hu
Ezeken a versenyeken megengedett a versenyzőtárs – navigátor – részvétele is, mindenki döntse el magában, hogy kell-e egy bajtárs, aki az elsőre bonyolultnak látszó pályarajzból diktálja nekünk az itinert, vagy inkább a súlycsökkentés jegyében csak magunk ülünk az autóban. A navigálás egy külön könyvet is megér (van is ilyen), szóval erre most nem térnék ki, de annyit azért megjegyeznék, hogy olyan havert válassz magad mellé, aki nem nyúlkál át a jobb oldalról és legalább egy fokkal higgadtabb tud lenni, mint Te. Az sem árt, ha lefelé nézve az autóban menet közben nincs hányingere. Nem jó móka két kör között takarítani az aznapi reggelijét.
Ha alacsony költségvetéssel rendelkezel, akkor ennyi elég a kezdéshez, aztán a sérülésmentes célba érés, vagy az, hogy nem Te lettél az utolsó, mind motiválni fognak majd abban, hogy többet áldozz a hobbydra. Mindenképpen a kudarcélmény elkerülése legyen a cél az első versenyen, de ha mégis hiba csúszik a dolgokba, akkor mindenképpen tanulni kell belőle, nem elkedvetlenedni tőle.
A szlalom világa hamar rabul képes ejteni, és biztosan találsz majd segítő szándékú embereket, akiknek köszönhetően fejlődhetsz. A nagy hang – nulla tudás módszere helyett érdemes csendes alázattal hozzáállni a dolgokhoz itt és az autóversenyzés többi formájában is. Sokkal többre jutsz ilyen hozzáállással, ebben biztos vagyok.
A végére egy kis szárazanyag: szlalom kategóriák, szabályok az MNASz oldaláról IDE kattintva elérhetők.
A sorozat következő részeiben a rallyesprint, a rally, valamint az 1/100-as versenyzés kerül szóba. Lehetőségek, szabályok, gépkönyvezés, minden, ami segíthet a kezdésben. Tartsatok velünk!
Szlalomra 601-esnél jobbat nem tudok elképzelni. Ára szinte alig, tengelytávja rövid, tök fordulékony és könnyű, mint a pihe.
@!NagyRoli: Én mellé tenném még a hazai egyes Swiftet, de alapvetően igazad van.
@vancello: persze vannak alkalmasabb és kevésbé alkalmas autók szlalomra. Nagy ne legyen (lehetőleg minél könnyebb, kisebb) de kezdésként inkább azt javaslom, hogy alacsony üzemeltetés legyen a fő szempont. Mert később a költségek úgyis elszabadulnak. 🙂 A Swift OK, de mondjuk egy Felícia vagy Matiz, F Astra, stb. is megteszi. Ne legyen ritka típus.
@okta: ja, és aki rálép erre az útra, számoljon azzal, hogy nincs az a pénz, amit ne lehetne beleönteni az autóversenyzésbe. 😉 Persze sokmindent bevállalhat az ember vagy ha vannak jó cimborái, de vagy időből vagy pénzből (általában mindkettőből…) sokat kell rá áldozni. Ezzel senki kedvét nem akarom elvenni, mert az élmény kárpótol 🙂 de nem árt felhívni a figyelmet rá.