Ma 110 éves a Lancia

Giuseppe Lancia dúsgazdag ember volt, vagyonát konzervgyárosként szerezte. Amikor 1881-ben fobellói nyári kastélyukban megszületett Vincenzo nevű fia, már tudta, hogy ügyvédi pályára szánja majd, ha felnő. A kis Censin – ahogyan a családban nevezték – azonban komoly bajjal született: benzin folyt az ereiben.

lancia.jpg1905. Vincenzo Lancia versenyben egy Fiat kormányánál.

Censint nem igazán érdekelte a jogi pálya, édesapja a végén már egy könyvelői végzettséggel is kiegyezett volna vele kapcsolatban. Eszes gyerek volt, de nem érdekelte a tanulás. Helyette szívesebben lógott Giovanni Battista Ceirano kerékpárműhelyében, ahol az angolos hangzású Welleyes bringákat építették. Vincenzót lenyűgözte a technika, érdeklődése egyre inkább az efféle vívmányok felé fordult.
Végül az ifjú Vincenzo – papíron könyvelőként, valójában szerelőként – csatlakozott a kis céghez, ahol hamar megvillantotta műszaki tehetségét.

lancia_stabilimento_1906.jpgA Lancia&C. első üzeme.

A Welleyes időközben készített egy autót is a kerékpárműhelyben, majd egy szép napon az egész céget felvásárolta a Fiat, szerszámostul-alkalmazottastul. Lancia ekkortól a Fiat alkalmazásában állt és előbb tesztpilóta, majd autóversenyző beosztásban dolgozott.
Vakmerő versenyző hírében állt, de sokszor hátráltatta műszaki hiba. Ennek ellenére 1908-ig a Fiat alkalmazásában állt.

primo_marchio_lancia.jpgAz eredeti vázlat a lehetséges márkajelekről. Végül az utolsó nyerte el Lancia tetszését.

1906-ban Vincenzo Lancia úgy döntött, saját lábra áll. Claudio Fogolin nevű barátjával megalapították a Lancia&C. Nevű céget, és autógyártásba fogtak. Az első Lancia modell, az Alpha, 1907-ben gördült ki az üzem kapuján.
A márkajelet illetően szintén egy jó barát segítette ki, Carlo Biscaretti di Ruffia gróf, akivel úgy ismerkedett meg, hogy egyszer megjavította Benz márkájú automobilját. A gróf a kormánykereket és Lancia nevéből adódóan egy lándzsát rajzolt meg a cég márkajeléül, ezt tüntették el néhány éve, és lépett az évszázados jel helyére egy kiherélt, értelmét vesztett cápafogas valami.

lancia110_6.jpgLancia Alpha, 1907. Az első típus, nagy sikere volt.

Lancia híres volt végletekbe menő precizitásáról, és szakmai tudásáról, ezért az autóit is nagy műgonddal tervezte meg és készítette el. A kis vállalkozás hamarosan egyre nagyobb céggé duzzadt, a Lancia autók pedig óriási elismertségnek örvendtek.
Vincenzo Lancia utolsó projektje az Aprilia nevű típus volt. A bemutatót már nem érhette meg, szívroham következtében, 1937-ben váratlanul elhunyt. Felesége és három gyermeke gyászolta a mindig mosolygós, életvidám autógyárost.

lancia110_5.jpgBaloldalt Vincenzo Lancia utolsó munkája, az Aprilia, jobb oldalon pedig az egykori Themám, azonos helyszínen fényképezve, Bakonyszombathelyen.

A vállalkozás azonban nem zárt be, fia, Gianni, és felesége irányítása alatt tovább virágzott a Lancia márka. A világégés kiheverése után, az ötvenes években már a Forma 1-ben is ott voltak, de egy sajnálatos tragédia miatt a Lancia D50 versenyautókat eladták Ferrarinak, így a következő évben már Lancia-Ferrariként lett világajnok a technika. Nem ez volt az egyetlen sikere a Lanciának, számtalan versenyen bizonyította kiválóságát a rallye szakaszoktól a Le Mans-i 24 órás versenyig. Modelljeiről és versenysikereiről vaskos könyvet lehetne írni, de most inkább a márka történetének főbb eseményeire szorítkozom.

lancia110_4.jpgAurelia B20 Coupé, csodaszép forma.

A sportos eleganciát képviselő márkát sok siker és a 60-as években már jobbára kudarc után, 1969-ben vásárolta fel a Fiat, majd a régi típusokat négy év alatt kifuttatva teljesen megújította a Lancia kínálatát. A 90-es évek közepéig tartott a lendület, a sportsikereknek és a remek típusoknak köszönhetően jó híre volt a Lanciának.

lancia110_3.jpgA Fulvia ralisikerei még a művészt is megihlették.

Aztán jött a fekete leves, a Lancia a 110. születésnapját, átcímkézett Chryslerek és egyéb szégyenfoltok után jelenleg az egyetlen, Ypsilon nevű modelljével ünnepelheti. Kevés a remény a pozitív fordulatra, pedig érdemes volna visszanyúlni a hagyományokhoz, és életet lehelni az egykor szebb napokat megélt Lanciába.

lancia110_1.jpgA rallye pályák királynője.

Total
0
Shares
Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Total
0
Share