Amikor azt mondjuk, hogy egy autó háromhengerezik, az általában valami rosszat sejtet és akár nagyobb beavatkozásra is szükség lehet az adott motoron belül. A legújabb Ford Fiesta ST is ezt csinálja, igaz ez gyárilag van így, ugyanis a mérnökök hanyag módon lehagytak egy hengert a legpaprikásabb Fiestában, amely még így is túlszárnyalja az elődjét.
A Ford kisautójának legsportosabb változatát immáron az új generációs 1.5 literes háromhengeres turbómotort kapta meg, amely így is kerek 200 lóerőt és 290 Nm forgatónyomatékot ad a virgonc vezetők kezébe. A motorról azt érdemes még tudni, hogy aki takarékoskodni szeretne (akkor minek vesz ST-t?), annak rendelkezésre áll a hengerlekapcsolás funkció, így kéthengeresként lehet megóvni a környezetet. Az autóban lesz aktív kipufogószelep és elektronikus hangzásjavítás (ESE) is, igen ez a csodálatos 21. századi autóipar, de legalább elnyomják a háromhengerezés furcsa hangját, de szerencsére, ha kell, akkor tud morogni az új Fiesta ST.
A motorban egyébként alkalmaztak még egy két új trükköt, ilyen például a független szelepvezérlés, a szívócső és a közvetlen befecskendezés kombinációja, amivel egyrészt optimalizálták a teljesítményt, másrészt faragtak a fogyasztásból is. Újdonság, hogy a teljesen alumínium motorblokk része a kipufogócsonk, ezzel némileg lerövidítették a gázok útját a turbóig, ami így hamarabb éled, és így kisebb lett a turbókésés.
A jövőbeli vevők számos kombináció és opció közül tudnak majd választani a belteret illetően, szinte teljesen személyre szabható lesz a legkisebb ST, illetve itt is megjelenik majd az elektronikai hókuszpókusz. Háromféle vezetési üzemmód közül lehet majd választani: normál, ezt nem kell magyarázni, a sport módban kinyílik a kipufogószelep és az ESE sportosabb kipufogó és motorhanggal tölti majd meg az utastere, a versenypálya beállításnál a kipörgésgátló kikapcsol és a stabilitás vezérlő is csak a legszükségesebb mértékben avatkozik be. Belül egyébként Recaro ülések adják meg az oldaltartást a merészebb kanyarokban és egy egész kellemesnek tűnő sportkormányba lehet majd kapaszkodni.
Kívülről morcosabbra rajzolták a már megismert Fiesta ruháját, kicsit feldíszítették, újdonság a Liquid Blue fényezés, illetve versenyautós rácsozást kapott a hűtőmaszk. Ami szerintem nagyon feldobja az autót, az a képeken is látható 18″-os felniszett, ez igazán látványosra sikerült.
Mivel a hot hatchek piaca az elmúlt évtizedekben jelentősen megtizedelődött, ezért a Fiesta ST-nek nem sok kihívója akad a saját kategóriájában, nagy hirtelen össze is gyűjtöttem, hogy kik jöhetnek szóba.
Három hengerrel is állja a sarat az új Fiesta ST a szóba jöhető konkurenciát tekintve, szóval aggodalomra semmi ok. A hivatalos premier a jövő hónapban tartandó Genfi Autószalonon lesz, a szalonokban azonban csak a jövő év elejétől lesz elérhető az új Fiesta ST három és ötajtós karosszériával egyaránt.
Képek, infók: Ford