Bármennyire is hihetetlen, de a mai nappal véget ért az 1931 óta tartó GM korszak az Opelnél és egyúttal angol testvérmárkájánál, a Vauxhallnál is. Az új tulajdonos a francia PSA lett, és bár ígérték, hogy az Opelt meghagyják önálló német autómárkának, de mi azért ebben nem bízunk egy kicsit sem. Egyrészt az Opel immáron 16 éve folyamatosan veszteséges, másrészt a PSA vezére, Carlos Tavares elmondta, hogy a franciák technológiáját felhasználva fogják áttervezni a fő Opel modelleket. Azt hiszem, hogy ez utóbbi óriási vicc. A megrögzött Opel hívőknek bizonyára ez a mai nap fekete hétfő lesz a történelemben, mi azonban úgy gondoltuk, hogy nézzük a dolog jó oldalát, hiszen az elmúlt 86 év során a GM égisze alatt született nem kevés érdekes Opel, amelyek nélkül szegényebb lenne az autós világ, ezeket az autókat gyűjtöttük most össze egy-egy gondolat és kép erejéig.
1935 – Opel Olympia
A GM éra első autója volt az Olympia, amely az 1936-os berlini olimpiai játékok után kapta a nevét. Az Opel Olympia azonban nem csak emiatt érdekes, hanem azért is, mert ez volt a márka történetében az első teljes önhordó karosszériával készülő autó, és egyúttal az Opel az elsők között volt az európai autógyárak között, akik ezt az építési módot kezdték el alkalmazni.
1936 – Opel Kadett
A németek első kompakt autója volt a Kadett, amely az Olympia gyártása során alkalmazott technológia szerint készült. A Kadett típus a tavalyi évben volt pontosan 80 éves, egyúttal az autóiparban ez volt a leghosszabb ideig használt típusnév is, hiszen az E Kadett kabrió változata egészen 1993-ig gyártásban maradt. A cég akkori kereskedelmi és műszaki igazgatójának, Heinrich Nordhoffnak nagy szerepe volt a típus kifejlesztésében, róla tudni kell továbbá, hogy ő később jelentős szerepet vállalat a VW létrehozatalában is. A második világháborút követően a Kadett volt az első autó, amelyet újból gyártani kezdett az Opel, valamint a szovjet megszállás alatt ennek az autónak az ellopott tervei alapján fejlesztették ki az oroszok a Moskvich 400/420 típusokat is.
1968 – Opel GT
A mini Corvetteként is emlegetett GT volt az Opel első igazán sportos autója, illetve egyike azon típusoknak, amelyeket az USA-ban is forgalmaztak az ottani Buick értékesítési hálózaton keresztül. Az Opel GT továbbá az egyetlen bukólámpás típus a cég történetében. Ma már a gyűjtők kedvence a kis kupé.
1969 – Opel Kapitän B
Volt idő, amikor még a Mercedesszel egy lapon említették az Opelt, ennek a korszaknak az utolsó képviselője a Kapitän B. Az autó ezen felül egyike az utolsó Opel KAD típusoknak és az amerikai stílusnak, amely sokáig jellemezte az európai Opeleket. A típusból másfél év alatt 5 ezernél is kevesebb példány készült.
1970 – Opel Ascona
A három generációt is megélt típuscsalád az Opel középkategóriása volt, amely idehaza sem volt ismeretlen. A négyajtós szedánon kívül volt belőle a ma már szokatlannak tűnő kétajtós szedán és a háromajtós kombi is, illetve ez az Opel is eljutott az észak-amerikai piacra. A típus igazi érdekessége azonban abban rejlik, hogy 1982-ben Walter Röhrl rally világbajnok lett az Ascona 400 volánja mögött.
1970 – Opel Manta
Azt hiszem, hogy a ’70-es és ’80-as években a tinédzser fiúk vágyott autója lehetett az Opel Manta mindkét generációja. Le merném fogadni, hogy az olvasóink között is sokaknak ott lógott a falon a poszter, illetve azt is, hogy állt egy garázsban. A hátsókerekes sportkupé szintén azon kevés Opelek egyike volt, amelyik eljutott az USA-ba, A Manta is megfordult a rally pályákon, ugyanakkor a két legdurvább kiadása a Turbomanta és a TE2800 volt. Előbbiből 33 példány, utóbbiból 79 készült, a TE2800-ba a Commodore 2.8-as motorját rakták, amelyet a Steinmetz és a Transeurop Engineering piszkált meg, a 230 lóerő pedig éppen elegendő volt az akkori 911 és a BMW 2002 Turbo ellenében.
1979 – Opel Kadett D
A kocka Kadett személyes kedvencem, ugyanakkor az Opel kínálatában ez volt az első fronthajtású autó, benne pedig az újgenerációs Opel motorok garmadája. Ha azt mondom, hogy GTE, akkor minden egyes Golf GTI csöndben marad.
1982 – Opel Corsa
A kis kocka Opel volt a rüsselsheimiek első kisautója, amely kezdetben háromajtós hatchback és kétajtós szedán karosszériával készült. Nem a Renault thaliálta föl a puttonyos kisautót, ugyanakkor nem ez volt a fő erénye, hanem a 101 lóerős 1.6-os GSi, amely játszi könnyedséggel röpítette az alig 860 kg tömegű bódét. Igazi kis lélekvesztő lehetett a maga idejében és a piacon is feladta a leckét a korabeli Ford Fiestának és Renault Clionak.
1986 – Opel Omega
Az Omega volt az Opel kínálatában az utolsó igazán nagyméretű autó, a Rekordot váltotta a kínálatban. A teljes egészében számítógéppel tervezett autót már a modernitás szellői simogatták, áramvonalasság, elektronikus motorvezérlés, fedélzeti számítógép és rengeteg hely jellemezte az autót. Amit anno 2 milliárd márkáért ki lehetett fejleszteni, azt ki is fejlesztették az Opelnél, ami meghozta az eredményét, hiszen 1987-ben megválasztották az Év Autójának is. Két igen durva változat is készült az első szériából, az egyik az Irmscher-féle Evolution 500, amelyet a DTM-ben is használtak, illetve a Lotus Omega, amelyben 382 lóerő tépte szét a hátsó gumikat és pilóta fejét is, ha valamit elhibázott. Ettől az autótól anno a keményebb AMG Mercedesek és M-es BMW modellek is összerezzentek.
1990 – Opel Calibra
Az Opel utolsó sportkupéja volt a mindenki által jól ismert Calibra, amelyből készült négykerekes turbó változat is. Legendák szólnak arról, hogy idehaza még találni olyan példányt, ami nincs széttuningolva, ugyanis a típus a tunerek körében nagy népszerűségnek örvendett. Mi azonban a DTM versenyautót emelnénk ki Calibra történetéből, amellyel 1996-ban Manual Reuter bajnoki címet szerzett.
1991 – Opel Astra F
Nem lehet kihagyni a modern Opel-éra hajnalából származó F Astra típust sem, amely történetéről még tavaly írtunk. A típus idehaza is nagy népszerűségnek örvendett, másrészt egy ideig a magyar Opel üzemből is gördültek le szép számmal Astrák. Számtalan karosszériaváltozatban és motorral lehetett megvásárolni az Opel újgenerációs kompaktját, de mind közül talán a GSi változatot emelnénk ki, mint a korabeli hot hatch piac egyik kiemelkedő darabját.
2000 – Opel Astra G Coupé
Önmagában egy mezei G Astra unalmas, mint a szürke hétköznapok, azonban az olaszok közreműködésével mégis valami különlegesen szépet sikerült rajzolniuk. A Bertone által tervezett Coupé könnyedén megmérkőzhetne a minden idők legszebb Opelje címért.
2001 – Opel Astra OPC Extreme
Végezetül még egyszer a G Astra, amelyből elkészült minden idők legerősebb Opelje is, az OPC csapat legdurvább gépe volt a sirályszárnyajtós Extreme. A V8-as motorból 444 lóerőt sikerült kipréselniük, amely még így is a DTM versenyautó utcára szelídített változataként nevezhető.
A fenti 13 autó természetesen zömében szubjektív szempontok alapján lett kiválogatva, ha valakinek van esetleg más ötlete, esetleg rendelkezik valami szép vagy érdekes Opellel, illetve van egy jó sztorija, akkor ossza meg velünk itt, vagy facebook oldalunkon. Végezetül pedig szeretnénk megköszönni a GM-nek és az Opelnek is az elmúlt 86 évet, hiszen ők már akkor autót gyártottak, amikor a franciák még csak lovaskocsival jártak!
„hiszen ők már akkor autót gyártottak, amikor a franciák még csak lovaskocsival jártak!”
Ami persze nagyon nem igaz, de az most mindegy:D
hiszen ők már akkor autót gyártottak, amikor a franciák még csak lovaskocsival jártak!
Nem értem miért tartják a G astrát unalmasnak és/vagy rondának. Szerintem korának és árkategóriájának egyik legszebb autója.
Nem értem miért tartják a G astrát unalmasnak és/vagy rondának. Szerintem korának és árkategóriájának egyik legszebb autója.
Húznak vissza az usákok az államokba. Trump bácsi jól befenyítette őket.:) Remélem a Morgan -Stanley lesz a következő..
Szép összeállítás. Családunk első autója egy 38-as Olympia volt. 61-ben vettük. 65-ban cseréltük le egy 54-es Olympia Rekordra. Arra már én is emlékszem.
@leeroy869: Végül is, ha mondjuk a négyes Golf, vagy a Peugeot 306 szemszögéből nézem, akkor azokhoz képest tényleg izgalmas formájú autó.
Biztos mások is megírták, de hol marad a Calibra és az egyik legaranyasabb városi mitugrász, a Tigra.
A Calibra még ma is abszolút időtállónak tekinthető.
Nagyapámnak volt egy 3 ajtós KadettD-je. Kifutó szériás volt, és nagyon szerettem.
@the Static: A Zafirán erősen gondolkodtam, hogy beválogassam-e ide, mert annak idején a 7 üléssel felkavarták az állóvizet.
@gigabursch:
Mármint a Calibrából az utcai, mert az ilyen DTM-szerűségek felismerhetetlenek…
@gigabursch: Ott van a Calibra. Tigrán is tanakodtunk, de az egyesek szerint a műkörmösök autója, szerintem azért az is vagány volt a maga nemében, főleg mert csak egy vetélytársa volt Európában, a Ford Puma.
Régen jó (jobb) volt.Ma már csak az jut róla az eszembe, hogy nehéz mint a sár.Ha belegondolok, hogy a 80-as évek közepén a „szivar” Audi még kb. ua. az szint volt, mint az Opel Omega,és most hol tart az Audi- szóval valamit nagyon elszúrtak…
Ez egy borzalmas hír!
Életemet végigkísérte a márka, és az „Opel sosem kopel” szlogen igaz!
Ismertem a régi Opel (Olympia) Rekord P1-est, a háromgangos kormányváltóst, a későbbi Rekordokat,
A C Rekord is zseniális volt. (A Rekordok vajon miért maradtak ki a megemlékezséből?) A családban tartottak Mantát… Nekem amerikai kivitelű háromliteres Senatorom volt, a mai napig a legjobb autóm… Az újabbak, a kerek Kadett meg az Astrák már nem érintettek meg, de elismerem őket. Ja és ismertem testközelből Vectrát (régit, újat), Zafirát, Merivát, Calibrát…
A hír legsúlyosabb tartalma, hogy a napjaink talán leggyengébb cége vette meg.
Ha az Olepelek lezüllesztik a mai francia szintre, sok értelme nem volt a tranzakciónak.
Hittem, hogy megjelennek, a Cadillac-alapú új hátsókerekes nagykocsijukkal.
Mert az Opel eredetileg nagy autó volt…
@EU zászlót mindenhova!:
Ha annak örülsz, hogy ilyen esetekben a Zsiguli és a Moszkvics lesz az újraalakuló KGST keresett típusa, akkor örülj, hogy távoznak. De én a inkább egy Eldoradoval gurulnék a 66-oson és egy bögyös szőke cumizna közben, mintsem nagyapámat követve Szibériában „dolgozhassam”…
@EU zászlót mindenhova!:
Ha annak örülsz, hogy ilyen esetekben a Zsiguli és a Moszkvics lesz az újraalakuló KGST keresett típusa, akkor örülj, hogy távoznak. De én a inkább egy Eldoradoval gurulnék a 66-oson és egy bögyös szőke cumizna közben, mintsem nagyapámat követve Szibériában „dolgozhassam”…
@kewcheg: más volt a cél. Az Audit fel akarták vinni a Merci mellé, a felsőházba. Megcsinálták. Az Opelnek sosem voltak ilyen ambíciói.
@Duplaxiii: Miért lenne moszkvics attól, hogy a továbbiakban egy európai konszernhez tartozik?? Erőltetett, és korlátolt gondolkodásról árulkodó az ellentétpárod.
@Duplaxiii: Te melyik századból másztál elő..? Gondolom szerinted Elvis ma is él..)))
„A típus igazi érdekessége azonban abban rejlik, hogy 1982-ben Walter Röhrl rally világbajnok lett az Ascona 400 volánja mögött.”
Na jó ez mondjuk semmit nem mond az autóról, Walter Röhrl egy pedálos Moszkviccsal is rally világbajnok lett volna 😀