Számtalan pletyka, találgatás és félinformáció után végre leleplezték a Porsche Panamera első számú kihívóját, a Mercedes-AMG GT Concept az idei Genfi Autószalonon debütált, az elsőre lenyűgöző autó nem csak látványosra sikerült, de kőkemény teljesítményadatokkal is rendelkezik, van mitől tartani a Porschenak.
Amikor pár évvel ezelőtt megjelent a Porsche Panamera első generációja, akkor egyből azt mondtam, hogy sikerült a 911-es formáját megnyújtani és rátenni még két ajtót, így létrehoztak egy nagyon drága, de valljuk be őszintén, nem túl szép autót. Érezhették ezt a stuttgartiak is, így a tavaly megjelent második generáció már sokkal finomabb megjelenést kapott, a nem régiben bemutatott Sport Turismo változatra pedig azt írtam pár napja, hogy az elmúlt 15 év legszebb nem sportautó formaterve a Porschetól. A Mercedes a saját négyajtós sportgépezetét a jelenlegi sportautójára, az AMG GT-re épülve fejlesztette ki, azt kell mondanom, hogy nekik elsőre összejött az, ami a Porschenak nem, mármint ami a designt illeti.
A Mercedes-AMG tervezőinek sikerült úgy megnyújtani a GT kaszniját, hogy nem tört meg az eredeti kupé gömbölyded formavilága, mégis remekül illik a modellcsaládba a négyajtós kivitel is. A formavilág egységességét főként a hosszú orr és a kupésan lejtő hátsó oszlopok és tetőív adja meg, amelyhez a rövid farrész társul. Az első fényszórók vékony élként díszelegnek az autó orrán, hasonlóan, mint a pár évvel ezelőtt bemutatott AMG Vision Gran Turismo koncepción. A stuttgartiak egyébként azt mondják, hogy a koncepció formaterve közel áll a jövőbeli széria változathoz. Még egy kicsit a formatervet elemezve érdemes egy pillantást vetni az autó farára is, egyrészt a tekintetet egyből megragadja a középen elhelyezett kipufogó, másrészt a hátsó lámpákban alkalmazott háromdimenziós effekt.
A szépség persze mit sem ér megfelelő technika nélkül, főleg egy autó esetében, a Panamera-gyilkos AMG GT Concept azonban ezen a téren sem vall szégyent. A motorja továbbra is a GT-ben alkalmazott 4.0 literes V8-as biturbó, azonban az idén 50. jubileumát ünneplő AMG is már a jövőbe tekint és a GT Conceptben alkalmaznak először hibrid hajtásláncot, így a V8-ast kiegészítették egy elektromotorral is. Az autó ezzel a kombinációval 805 lóerőre képes, amelyet a 4Matic+ összkerékhajtáson keresztül szabadít az útra, a 100-as sprint pedig 3 másodpercen belül megvan. Ez már így önmagában is túlmutat a Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid változatán, amely „csak” 680 lóerőt tud.
A figyelmes szemlélők egyébként már bizonyára kiszúrták, hogy az autón nincsenek hagyományos visszapillantó tükrök, hanem az első kerék mögötti részen helyeztek el egy-egy kamerát, ami folyamatosan pásztázza az autó mögötti eseményeket, vélhetően ez a széria modellen nem marad meg, viszont sokat javított az autó aerodinamikáján. A kamerákon lévő kis EQ Power+ logó pedig a jövőben minden hibrid AMG modellen meg fog jelenni, mint egyfajta új típusjelzés.
Az első benyomások alapján egy nagyszerű gran turismonak ígérkezik a négyajtós GT, nem csak a design, hanem a beltartalom is a csúcsok csúcsát fogja jelenteni, én ráadásul még a bronz színű középső felnirészt sem találom túlzásnak, jól harmonizál a folyékony fémként ható vörös fényezéssel. Az AMG azt ígéri, hogy a széria változat vélhetően 2018-ra készül el.