Drámai futam és Porsche győzelem

Talán így lehetne a legjobban jellemezni a 85. Le Mans-i 24 órás versenyt, mint ezen összefoglalónk címe. Akik velünk tartottak a futam mind a 24 órájában itt a blogon, illetve a facebook oldalunkon, azok számára már minden részlet ismert, akik pedig esetleg lemaradtak volna mindenről, azok olvassanak tovább.

19113546_10155010586182912_7628632060779010391_n.jpg

Az idei futamon összesen 60 autó állt rajthoz és rekordszámban, de mindösszesen 11 kiesővel 49 versenygép célba is ért. Az Audi visszavonulásával sajnos erősen megcsappant az LMP1-es mezőny, amelyben mindösszesen hat autó indult, ezek közül a Bykolles Racing Team autója 7 kör után feladta a küzdelmet, így a csúcskategóriában a Porsche és a Toyota hibridjei feszültek egymásnak. Egész héten úgy tűnt, hogy a Toyota hosszú évtizedek után talán most összehozza az első Le Mans-i győzelmét, övék volt a pole pozíció, ráadásul Kamui Kobayashi a leggyorsabb kört is megfutotta, a győzelmi álmok azonban ismételten szertefoszlottak. 

19225051_10155296680358405_94749569608360250_n.jpg

A Toyota idén is üres kézzel ment haza

A verseny drámája a Porsche #2-es számú versenyautójával kezdődött, este 7 óra előtt az autóval kiálltak a boxba, kiderült, hogy az első kerekek nem kapnak hajtást, a hibrid rendszer meghibásodott és egy jó órát szerelték az autót a garázsban, mire újból vissza tudott térni a pályára. Ekkor mét a két Toyota (#7-es és #9-es) álltak az élen. Éjfél előtt a #8-as számú Toyota is a Porsche hibájához hasonló műszaki problémával kénytelen volt kiállni a boxba. Éjfél után ütött be krach a japánoknál, először a #7-es számú autójuk lassult le és kénytelen volt bevánszorogni a boxba, majd nem sokkal később a #9-es gép defektet kapott, ki is gyullad és megállt a pálya szélén, így a három Toyotából csupán a #8-as számú tudta végigcsinálni a futamot. Ekkor úgy tűnt, hogy a Porsche nyerheti meg a versenyt az #1-es számú versenyautóval. 

Az éjszaka további része viszonylagos nyugalomban telt, mindenki szépen rótta a köröket egészen délelőttig, amikor is 11 óra után az élen álló Porsche lelassult, elszállt az olajnyomás, majd alig egy órával később 13 kör előnnyel fel is adta a futamot. Innentől kezdve a németek minden szeme a megmaradt #2-es számú autóra ragadt, amely az utolsó óra kezdete előtt tudta visszavenni az összetettben is a vezető helyét a P2-es Jackie Chan DC Racing versenyautójától. Innentől már csak azért kellett izgulni, hogy kibírja az autó a végéig, de bármilyen nehéz is volt a Timo Bernhard/Earl Bamber/Brendon Hartley trió behozta a célba az autót, így megszerezték a Porsche 19. Le Mans-i győzelmét. 

59468048f422b.jpg

Talán maguk a csapattagok is alig hitték el, de összejött

Az LMP2-ben kevésbé volt ilyen izgalmas az élet, ott a Jackie Chan DC Racing által indított #38-as számú Oreca versenyautó uralta a mezőnyt (Thung/Laurent/Jarvis trió), illetve az LMP1-es autók rossz lapjárása miatt sokáig összetettben is vezettek, végül összesítésben elhozták az ezüstöt. A P2-es kategóriában igazán nagyot a #35-ös számú Signatech Alpine ment, ők a középmezőnyből küzdötték fel magukat egészen a második helyig, azonban a verseny vége előtt alig félórával ütköztek és kénytelenek voltak kiállni a boxba, végül negyedikek lettek.

Az idei 24 órás legizgalmasabb pillanatait mindenképpen a GTE Pro kategóriában lehetett átélni, itt az Aston Martin, a Porsche, a Ford és a Corvette küzdöttek nagyon sokáig a dobogós helyekért. A Porsche a teljesen új középmotoros 911 RSR-rel igen kemény ellenfélnek bizonyult, azonban egy autójuk odalett, a másikkal pedig csak a negyedik helyet fogták meg. Nem sikerült a címvédés a tavaly győztes Fordnak sem, Chip Ganassi két csapattal és négy autóval indult a Pro kategóriában, végül csak a dobogó második fokára értek oda.

59468a05b4bf1.jpg

Majdnem megvolt

Nagy csata bontakozott ki végül a #63-as Corvette és a #97-es Aston Martin között, az utolsó körig keményen üldözte Jonathan Adam a sárga C7-esben élen álló Jordan Taylort, végül a leintés előtt sikerült megelőznie az amerikai autót a régi angol technikának, amelyet a Prodrive készített fel. A Corvette végül egy defekt miatt csak a bronzérmes helyre tudott bejönni, az Aston Martin Vantage-nek pedig méltó búcsúja volt ez a győzelem, hiszen jövőre már új autóval térnek vissza.

Az amatőröknél három Ferrari 488 GTE végzett az élen, az első helyet a JMW Racing triója (Smith/Stevens/Vanthoor) szerezte meg, ők még ezelőtt egyszer sem nyertek itt, második helyre a Spirit of Race #55-ös számú autója ért be, harmadik az #52-es számú Scuderia Corsa autója lett.

gt1a9140.jpg

Először sikerült itt nyerniük

Az összesített verseny harmadik helyére egyébként a szintén P2-es #13-as számú Rebellion futott be, az élen egyébként a P1-es autók gyengélkedése miatt elég nagy szerep jutott a P2-es autóknak, ha a Porsche elbénázta volna a futamot, akkor könnyedén P2-es összesített elsőség alakulhatott volna ki, hiszen a #8-as Toyota csak a kilencedik helyen zárta a versenyt. Visszatekintve a teljes futamra úgy gondolom, hogy a P1-es kategóriára ráférne egy erős fejlesztés, mert ugyan a Toyota és a Porsche jövőre is megmérettetik egymással, de a németek Le Mans-i programja csak 2018-ig szól, nem tudni, hogy mi lesz utána. A csúcskategóriába még lenne helye pár gyártónak, hogy ne csak a technika ördöge okozzon izgalmakat, hanem a pályán is legyenek igazi küzdelmek a prototípusok között. Mindenesetre mi ezúton is gratulálunk minden győztesnek! 

Total
0
Megosztások
Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Total
0
Share