Giorgetto Giugiaro az olasz autótervezésben olyan művésznek számít, mint például a festészetben Michelangelo, vagy a komolyzenében Vivaldi, alkotásaiért emberek milliói rajonganak, képzőművészeti tevékenysége pedig a mai napig hatással van az autóiparra. A mester főleg az olasz autómárkák részére alkotott maradandót, de letette a névjegyét német, angol és japán vonalon is. Számtalan Alfa Romeo, Fiat, Iso és Lancia került ki a kezei közül, igazi csodákat azonban talán a háromágú szigonnyal fémjelzett Maserati neve alatt alkotott, ezek közé tartozik a radikálisan futurisztikus és igazán gyors Boomerang.
Nehéz elhinni, de a Boomerang lassan 50 éves koncepció
A Maserati Boomerang koncepciót az olaszok 1971-ben mutatták be a Torinói Autószalonon, mint 1:1 arányú makettet, majd egy évvel később a Genfi Autószalonra már a teljesen működőképes változatot hozták el. Az éles vonalak és meredek szögek által határolt koncepcióautóba a csodálatos Maserati Bora hajtásláncát ültették át, azaz a 310 lóerőre képes 4.7 literes V8-as motort és az ötfokozatú váltóművet, amelyet középen helyeztek el, így egy középmotoros szupersportautót sikerült összehozniuk, amely megjelenésekor legalább annyira radikálisnak számított, mint a Lamborghini Countach, csak abból végül széria lett, ez pedig megmaradt egyedi példánynak.
Eredetileg piros színű volt a nem működő változat
A Boomerang formája annyira egyedi és észbontó, hogy akármelyik ’70-es vagy ’80-as évekbeli sci-fi filmben is helyet kaphatott volna, mint földönkívüli technológiával mozgásba hozott űrszekér, amely akár a fénysebesség elérésére is képes. Ha ennyire nem is, de a Bora motorjának köszönhetően 300 km/h fölé lehetett vele gyorsulni, ami még ma is elismerésre méltó. Elképesztő az egész autó formaterve, szinte hihetetlen, hogy bő 40 éve így képzelték el az olaszok a jövő autóit, ma már szinte eretnekség lenne az autóiparban egy ilyen ékforma megalkotása, hiszen mi lenne szegény gyalogosokkal.
Talán csak az ablaktörlők hétköznapiak ezen az autón
A rendkívül lapos formát Giugiaro mester úgy tudta kialakítani, hogy a szélvédő rendkívül alacsony szögben, mindössze 13,2 fokban dől, később ehhez nagyon hasonló megoldást alkalmazott az első Lotus Espritnél is. Ha már szóba került az Esprit, azt tudni kell a Boomerangról, hogy később az itt alkalmazott formai megoldások visszaköszöntek szériaautókon is, mint például az éles vonalak határolta design ihlette az első Golfot és Passatot, a Lancia Delta, illetve a DeLorean DMC-12 formaterveket is. Ugyanakkor magában ebben a koncepcióban felfedezhetőek Giugario mester más modelljeinek is a nyomai, mint például az Iguana, a Tapiro és Caimano, de róluk majd máskor ejtünk szót.
Ez a felni hihetetlen
A meghökkentő külsőhöz természetesen még attól is észvesztőbb beltér társul. A műszerfal egyetlen hatalmas csőszerű képződmény, amelynek a közepébe integrálták az összes műszert és kapcsolót, amelyek körül a szintén igen extrém megoldású kormánykereket lehet tekergetni. Ekkoriban még nem volt kérdés, hogy milyen gyűrődőzóna és mennyi légzsák kerül egy autóba, de nem is ez a lényeg, ez a műszerfal simán versenybe szállhatna minden idők legőrültebb műszerfala címéért.
Az első változathoz képest némileg módosult a műszerek elrendezése, az indexkar őrületes
A Boomerangot a Maserati számtalan shown megmutatta a nagyközönségnek, majd 1974-ben egy barcelonai kiállítás után eladták egy gyűjtőnek. Jelenleg a harmadik tulajdonosánál van az autó, akihez 2015-ben került, ő 3,3 millió angolt fontért happolta el a Maserati cég orra elől. A Maserati Boomerang egyébiránt azon kevés koncepció autók közé tartozik, amely rendszámmal és műszakival rendelkezik, így lehet vele közlekedni közúton is.