F1-es versenyautót utcára

Lassan már bő egy éve csepegnek az információk, a félhomályban lőtt sziluett fotók és a különféle pletykák a Mercedes-AMG első hipersportautójáról, a Project One-ról. A találgatásoknak és a várakozásnak ma este vége szakadt, ugyanis a 2017-es Frankfurti Autószalonon a Mercedes végre bemutatta az F1-es és hibrid technikára épülő szédületes utcai versenyautóját. 

mercedes-amg-project-one-hypercar-iaa-2017-vorstellung-fotoshowbig-58115ce1-1116498.jpg

Az új csillagos sportautó az őrület határát súrolja, a karbon-monocoque köré egy igen áramvonalas és látványos karosszériát rajzoltak, amely szintén kompozit anyagokból épül fel. A kétüléses utaskabin mögött helyezték el a W08 jelzésű F1-es versenyautóból származó 1,6 literes V6-os turbó versenymotort, amelyet a stuttgartiak EQ fantázianévvel illetett elektromos meghajtása egészít ki. Természetesen az AMG mérnökei azért némileg változtattak a motoron, hiszen amíg a versenyautóban dübörgő változat akár bő 13 ezres fordulat fölött is pöröghet, a Project One-ban „csak” 11 ezret forog percenként, így a motor nagy revíziója is elegendő 50 ezer kilométerenként, szemben a versenyváltozat 4 ezer km-re tervezett ciklusával. A motorhoz egyébként elektromos turbó szállítja a töltőlevegőt, így a nyomás gyorsabban felépíthető és szinte alig van turbókésés. 

Az autóban egyébként négy elektromotort is elhelyeztek, ebből az első hajtja meg a turbót, valamint a generátor funkcióit is betölti, ez egyébként az MGU-H egység (Motor Generator Unit Heat), amely a kipufogógázok energiáját is kihasználja. A második egység az MGU-K (Motor Generator Unit Kinetic), amely a fékezéskor felszabaduló mozgási energiát alakítja át elektromossággá, ez az egység közvetlenül a főtengelyre csatlakozik és egymagában 163 lóerő leadására képes, így a V6-os motor és ez az egység összesen 950 lóerőt présel ki magából. 

Ez persze még mind semmi, hiszen az első tengelyre is két elektromos motort illesztettek a tervezők, amelyek reduktorokon keresztül csatlakoznak az első kerekekhez. Ez a két egység együttesen 120 kW teljesítményre képes és a plug-in-hibrideknél megszokott 400 voltos feszültség helyett 800 volton üzemel, gyakorlatilag ez is két MGU-K modul. Ennek a komplett hajtásláncnak az összteljesítménye meghaladja az 1 000 lóerőt, így papíron a Project One erősebb is, mint egy F1-es versenyautó. A forgatónyomatékról a Mercedes nem közölt adatokat, annyit lehet sejteni, hogy a váltómű ugyanúgy a ZF-től érkezik. Az F1-es versenyautóban is alkalmazott egység 1 200 Nm-nyi nyomatékot bír, szóval itt sem lehet kevesebb a történet, de ebben az autóban más váltóművet alkalmaznak. 

Mire elég mindez, kérdezhetitek. Nos, a Mercedes-AMG Project One 2,5 másodperc alatt lövi ki magát 100 km/h-ra, ami már Bugatti Chiron szinten mozog, a 200 km/h-t 6 másodperc alatt éri el, és az AMG által megadott adatok szerint könnyedén benéz 350 km/h fölé is. A padlólemezbe épített akkucsomag egyébiránt szintén megegyezik az F1-ben használt konfigurációval, az eltérés abból adódik, hogy a kapacitását négyszeresére növelték. 

Az új hipersportautó tömegét az AMG nem közölte, de nem lepődnénk meg azon, ha a lóerő/tömeg arány 1 alatti értéket mutatna, azaz 1 lóerőnek kevesebb, mint 1 kg-ot kellene mozgásba hoznia. Az autóhoz egyébként többféle vezetési módot is elérhetővé tettek, így akár tisztán elektromos üzemmódban is használható, igaz csak 25 km-t tud így megtenni egy feltöltéssel. Teljes feltöltéssel és maximális erőkihasználtság mellett négykerékmeghajtású fenevadként eszi az aszfaltot a Mercedes újdonsága, az erőt egy nyolcfokozatú automatikus váltómű továbbítja a kerekek felé, amely nem duplakuplungos, az ugyanis túl nehéz lett volna egy ilyen könnyű konstrukcióba. Az F1-es versenyautó váltóművét sem tudták a mérnökök integrálni az autóba, az ugyanis közúti használatra túl hangos és durva lett volna. 

A külsőt illetően a Mercedes őrülete kissé mintha merítene a régi koncepcióautókból, a rendkívül kompakt méretű utcai rakétát aktív aerodinamikai elemekkel is felszerelték, hiszen valahogy az útra kell passzírozni ezt a vadállatot. Hátul aktív szárny teszi a dolgát, az első kerekek fölött kopoltyúkat vágtak, amelyeken keresztül segítik az első fékek hűtését. A Project One 19″-os kovácsolt alumínium kerekeken keresztül feszül az útra, amelyek központi kerékanyával rögzülnek, a kerekeken Michelin Pilot Sport Cup 2 gumiabroncsok feszülnek, elöl 285/35, hátul 335/30 méretben, összehasonlításként az AMG GT R sportautón 275/35 és 325/30 papucsok virítanak. A kerekek mögött természetesen karbon-kerámia fékek gondoskodnak a lassulásról.

mercedes-amg-project-one-hypercar-iaa-2017-vorstellung-fotoshowbig-87039987-1116495.jpg

A karosszéria egyébként ahol lehetett ki van nyitva valamilyen légbeömlő által, ami nem csoda, hiszen mind a motornak kell a rengeteg levegő, mind pedig a hűtést is meg kellett oldani. A tetőn lévő kopoltyún keresztül lélegzik a motor, amely hátul egy központi csövön ordít bele a világba. A tervezők a központi kivezetés mellett elhelyeztek még két kisebb csövet is, amelyek az F1-es autókon alkalmazott Wastegate csövekre hasonlítanak, ezeken távozik a felesleges töltőlevegő, amellyel egyébként a V6-os versenymotorokat is hangosabbá teszik. 

mercedes-amg-project-one-hypercar-iaa-2017-vorstellung-fotoshowbig-f9ba6775-1116499.jpg

A beltérben szintén az F1-es versenyautók szellemisége köszön vissza, a két ülés fix beépítésű, hossz irányban nem lehet őket mozgatni, azonban a háttámla, a pedálok és a kormányoszlop állítható. A kormánykerék szintén a versenyautókat idézi, a legfontosabb információk pedig két LCD kijelzőről olvashatóak le.  A luxus kimerül a klímában és az elektromos ablakokban, de egy hipersportautó még talán ez is teljesen felesleges. Hátulra egyébként nem lehet kilátni az autóból, a belső visszapillantótükör is trükkös, ide ugyanis egy mikrokamerán keresztül vetítik a képet. 

A Mercedes-AMG Project One mindösszesen 275 példány fog készülni, amelyeket a stuttgartiak 2,275 millió euróért kínálnak, rossz hír, már az összes elkelt jóval a bemutató előtt. A Mercedes így belépett a hipersportautók világába, méltó ellenfelet állítottak a Ferrari LaFerrarinak, a Porsche 918-nek, és a McLaren P1-nek.

Képek, háttérinfók: Mercedes-AMG

Total
0
Shares
Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Total
0
Share