Frankfurti villanások

Detroit, Genf, Párizs, Frankfurt, a ma ismert leghíresebb autószalonok, ezek közül az utóbbi kettő kétévente váltja egymást. Idén a német város a soros, így a napokban minden benzinvérű Frankfurtra figyelt, ahol a gyártók számos újdonságot és jövőbeli koncepciót mutattak be. Összeállításunkban a neves autómárkák újdonságaiból szemezgettünk, annyi biztos, hogy Frankfurt is már erősen amperszagú, de ez a jövő, amelyet el kell fogadni, hiszen annyi hibrid és elektromos autó volt kint a szalonon, hogy ahhoz már tényleg ajánlatos egy Paks 2.

iaa-2017-vorschau-1024x576-8536c8cbc6d822c4.jpg

Idén is volt itt minden, még benzines autó is 🙂 

Audi

A négykarikások két futurisztikus koncepcióval is készültek az idei Frankfurti Autószalonra, ezek közül az egyik az Elaine, amely annyira már nem új, hiszen korábban E-Tron Sportback néven már láthattuk Shanghaiban. Azóta kicsit átszabták a külsejét, az Elaine egyébként is egy eléggé éles vonalakkal határolt crossover benyomását kelti kívül-belül. A nagy újítások azonban a lemezek alatt találhatóak: 4. szintű önvezető technológia, önmagától képes a sávváltásra, valamint a dugóban történő araszolást is automatikusan végzi. Az elektromos meghajtásról három villanymotor gondoskodik, amelyből egy elöl, kettő pedig hátul hajtja a kerekeket összesen 430 lóerőnyi teljesítménnyel, de ez a szám átmenetileg 496-ra is növelhető. Így ez a négykarikás autó 4,5 másodperc alatt éri el a 100 km/h tempót, a végét azonban nem közölte a gyár, annyit tudni, hogy egy feltöltéssel 500 km-re elegendő elektront visznek magukkal az akkumulátorok, és vezetéknélkül is lehet majd tölteni. 

Még van benne kormány

Az Audi igazi nagy jövőújdonsága azonban az Aicon volt, amely már 5-ös szintű önvezető technológiát alkalmaz. Mit is jelent ez? Azt, hogy az autó emberi beavatkozás nélkül képes vezetni önmagát, még csak kormány sincs benne. Az Aicont leginkább egy Boeing 747-es hasonlítják, annak hatalmas méreteivel és végtelen kényelmével, ezen koncepció tengelytávja például nagyobb, mint az új A8-asé, a belteret pedig úgy alakították ki, mintha csak egy modern nappali lenne. Szembefordítható fotelek négy fő részére, belül pedig a szórakozásé és a közösségi médiáé a terep.

Az autó teljes mértékben a kényelmet szolgálja, egy nehéz munkanap után beülünk és az autó önmagától hazavisz, miközben fáradtan már nem kell az útra és a forgalomra figyelni, hanem menet közben bármi mással is foglalkozhatunk. Kívülről sem szokványos megoldások vannak az autón, például a lámpákat is digitális kijelzőkre cserélték, amelyeken különféle szimbólumok jeleníthetőek meg, illetve ezek akár az út felszínére is vetíthetőek, amelyek által az önvezető autók képesek lesznek egymással kommunikálni is. 

Guruló nappali, ez már nagyon a jövő

Természetesen, aki hagyományos benzinégetésre vágyik, az is megtalálja a számításait az Audinál. Egyrészt bemutatták az R8 V10 szimplán hátsókerekes verzióját, amelyből mindösszesen 999 Coupé és Spyder fog készülni. Másrészt, akinek egy S4-es négykarikás kevés, az hamarosan megveheti az RS4-et Avant változatban, azaz az Audi folytatja a legsportosabb kombik történetét a legújabb változattal. Ez a sztori még az RS2-vel indult 1994-ben, majd közel 25 évvel később a legújabb őrült kombiban már csak egy 2,9 literes V6-os biturbó motor dübörög, igaz ez is 444 lóerőt szabadít minden kerékre, így 4,1 másodperc alatt lehet felgyorsulni 100 km/h-ra egy lazább délután. 

Hétvégi bevásárláshoz ideális az RS4 Avant

BMW

Hazai pályán azért a németek vannak előnyben és túlsúlyban, úgyhogy folytassuk is a sort a bajorokkal. A kötelező M5 és új X3-as modelleken túl, valamint a már korábban nálunk is bemutatott Z4 Concepten túl hoztak két világújdonságot is. Az első és legszembetűnőbb a brutálisan kinéző és óriási Concept X7 IPerformance, amely a BMW jövőre debütáló legnagyobb SUV-jának az előfutára, azaz a Mercedes GLS fő ellenfele. A rendkívül szögletesre és agresszívre vett formát súlyosan nehezítik az óriási vesék az autó orrán, amelyet ha valaki meglátna a visszapillantóban, vélhetően önkéntelenül is lehúzódna előle. A hatalmas testet a tervezők próbálták rengeteg üvegfelülettel megtörni, így odabent nagyon sok természetes fényt élvezhetnek a három sorban elrendezett utazók. A szériaváltozat jövőre érkezik, vélhetően szelídebb csomagolásban.

Nagy és félelmetes ez a forma

Az igazán látványos és a trendeknek megfelelően elektromos dobása a BMW-nek az i Vision Dynamics tanulmányautó bemutatása volt. Ez az autó az i3 és az i8 között fog majd a jövőben elhelyezkedni, ugyanis a bajorok célja, hogy szériává tegyék a tanulmányt. A cég azt mondja, hogy ez az autó a tiszta elektromobilitás kombinálása a BMW alapértékeivel, mint a dinamizmus és az elegancia. 

Csupán 200 km/h a végsebessége, azonban egy töltéssel elmegy 600 km-t is

A klasszikus veséknek már csak a sziluettje maradt meg, az egész autó pedig tekinthető a 4-es BMW elektromos kivetülésének is, talán i4 vagy i5 néven be is férhet a portfólióba. Az i Vision Dynamics is lehet akár teljesen önmagát vezető autó, így a bent ülők bármikor nyugodtan élvezhetik az óriási panorámatető nyújtotta napfényt, vagy a csillagos égboltot, mindezt maximális kényelemben. 

Honda

A legsportosabb japán autómárka is ma már az elektromosságban látja a jövőt, így nem meglepő, hogy ők is hoztak egy kis városi koncepcióautót, amelyet villannyal hajtanak. Az Urban EV Concept azt hiszem, hogy az idei IAA legmókásabban kinéző kisautója, amely nagyon jól keveri a retró stílusjegyeket a modern megoldásokkal. Az autó megalkotásakor a tervezők számos európai és japán hatchback modellt vettek alapul a ’70-es és ’80-as évekből, talán innen jön a nagyon aranyos forma. A beltérben is érdekes kettősség figyelhető meg, óriási szélesvásznú központi kijelző, amely végigfut az egész műszerfalon, alatta pedig faborítás, ami óvatosan töri meg a high-techet. A Honda egyébként 2019-től gyártani is szeretné ez a kisautót, persze vélhetően nem teljesen ebben a formában. Habár őszintén megvallva, azt hiszem, hogy sokat dobna az utcaképen.

Városi jópofaság lehet a Honda kisautójából

Jaguar

Az immáron évek hosszú sora óta indiai fennhatóság alatt álló brit autógyártó (Indiai gyarmatosította az angol autóipart) is hozta a kötelezően elvárhatót Frankfurtra. Többek között bemutatták minden idők legerősebb XJ modelljét, az XJR575-öt, amely nevéből adódóan 575 lóerőt szabadít az aszfaltra, méghozzá egy kompresszorral megbolondított 5 literes V8-as motorból. Mindez elegendő arra, hogy 4,4 másodperc alatt 100 km/h-ra katapultálja magát az óriási limuzin, de akár 44 másodperc alatt elérhető vele a 300 km/h végsebesség is. A sportos vadmacskához két egyedi fényezés is elérhető lesz: Velocity Blue és Sating Corris Grey, amelyet felár nélkül lehet majd rendelni, illetve a külsőt még feldobják az olyan finomságok, mint a „20-os Farallon fényes fekete kerekek

44 másodperc kell a 300 km/h végsebességhez

Persze az angoloknál sem lenne teljes a show, ha nem hoztak volna valamiféle elektromos autót is magukkal, nos ebből rögtön akad három is, amelyek közül talán a legmeghökkentőbb az elektromossá átépített klasszikus E-type. A sorhatos belsőégésű motor helyén elektromotor trónol, ráadásul a beltérben is egyből feltűnhet, hogy valami nem stimmel: érintőképernyős infotainment kijelző a középkonzolon, valamint digitális műszerfal. 

Szentségtörés vagy sem, ezt mindenki döntse el maga

Megmutatták az új kompakt méretű SUV-jukat is, az E-Pace hozza az elvárható szintet, kétliteres dízel vagy benzines motorjához kilencfokozatú automatikus váltóművet társítottak. A forma leginkább a nagy testvér kicsinyítésének tűnhet, de a tervezők elmondása szerint próbáltak az F-type sportosságából is meríteni. Igazából méltó ellenfele lehet az Audi Q3, BMW X1, Mercedes GLA triónak. 

2018-jaguar-e-pace.jpg

Nem hittem volna még pár éve, hogy a Jaguar is SUV-ket fog gyártani

Lehullt a lepel az I-Pace elektromos crossoverről is, amely talán a mai Jaguarok közül a leglátványosabban kinéző modell. A két elektromotor összesen 400 lóerőt szabadít rá az összes kerékre, a 700 Nm-nyi forgatónyomaték bőven elegendő lehet bármire. A szabvány NEDC ciklusban mérve akár 500 km-t is megtehet ez az autó egy töltéssel, az akkukat pedig 90 perc alatt lehet majd felölteni 80%-ra az 50 kW-os töltőt használva. A kiállításra elhozták az I-Pace versenyváltozatát is, az angolok külön szériát kívánnak indítani I-Pace eTrophy néven, amelyben 20 autó versenyezne félórás futamokban. Egy szezonra 10 versenyt terveznek, amelyek közül néhány a Formula-E betétfutama lenne, és mindezt a jövő évben szándékoznak elindítani. Az utcai változat egyébként az idei év végétől lesz megvásárolható, valamint a Jaguar bejelentette azt is, hogy 2020-ig mindegyik modelljéből lesz valamilyen elektromos vagy hibrid változat, ja és ez a Land Roverre is igaz, hiszen egy cégről beszélünk.

Talán a mai Jaguar kínálat legjobban kinéző darabja az I-Pace

A harmadik elektromos vadmacska a Future-Type koncepcióautó, amely egy 2+1 üléses jövőbe kitekintő teljesen önvezető elektromos városi autó a Jaguar csomagolásában. Ezen autó legnagyobb érdekessége a Sayer nevű kormánykerék, amely inkább egy iparművészeti műalkotás, mintsem hagyományos kormány, ráadásul hangvezérléssel működik és kivehető az autóból, így egyfajta személyi asszisztens funkcióit is el tudja látni, pl. felébreszt, ha reggel megbeszélésre kell sietni és utasítja az autót, hogy guruljon a bejárat elé. A Jaguar fejlesztői egyébként úgy képzelik a jövőt, hogy az autósok már csak a kormánykereket fogják megvásárolni, amellyel több autóhoz is hozzá tudnak férni a carsharing megoldások által. 

A lényeg a kormány, amelyet Malcolm Sayer után neveztek el

Kia

A dél-koreai márka nem túl gyakori vendég a vancello.hu hasábjain, most mégis idekívánkozik egy remek koncepcióautó miatt. Hozzáteszem, hogy sem a családi autókkal, sem a kombikkal nem vagyok barátságban, egyszerűen formátlannak tartom őket, és úgy gondolom, hogy az autóipari művészeknek sem egy álom ilyeneket tervezni a sokadik SUV vagy crossover után, főleg amikor marketingesek és pénzügyesek mondják meg, hogy milyen is legyen a termék, ami eladható. A Proceed Concept egy nagyon szép és látványos kombi lett, amelyet a Kia nyújtott hot hachnek nevez. Nyilvánvalóan sokat dob a megjelenésén a Lava Red fényezés, amely a beltérben is visszaköszön, valamint a hatalmas 20″-os felnik. A lemezek alatt nyilván semmi olyan őrdöngős nincs, amit a többiek ne tudnának, de végre van nekik is jó formatervezőjük. 

A formája adja el, talán a széria változat is közel fog ehhez állni

Mercedes-Benz

Hazai pályán a stuttgartiak nagy dobása mindenképpen a Project One hipersportautó bemutatása volt, amelyről már külön írtunk. Ezeken kívül, ami igazán újdonságnak számított a csillagos márkánál, az nem meglepő módon egy elektromos autó, a Concept EQA volt. Az már régóta ismert, hogy a Mercedesnél az elektromos autók típusjelzése az EQ betűkombinációt fogja tartalmazni, ezt egyfajta almárkának is szánják, hasonlóan a BMW i modelljeihez. Az EQA a német márka első kompakt méretű elektromos autója, amely kissé crossoveresre lett hangolva. Az autó meghajtásáról két elektromotor gondoskodik az első és hátsó tengelyeken, amelyek összteljesítménye 200 kW, illetve 500 Nm.

Az autó kétféle vezetési módot kínál: Sport és Sport Plus, utóbbiban az első motortól át lehet még csoportosítani némi nyomatékot a hátsó tengelyre. Attól függően, hogy melyik mód van kiválasztva, az autó orrán lévő virtuális „hűtőrács” másféle mintázatot fog imitálni, Sport módban horizontális osztású lesz a kijelző Sport Plus módban pedig az AMG GT „Panamericana” rácsozását fogja megjeleníteni az autó. Tölteni indukciós elven, illetve kábelen keresztül is lehet, 400 km-nyi hatótávra képes teljes töltéssel, 100 km-re elegendő áramot pedig 10 percen belül lehet „beletankolni.” A lemezek alatt a Meredestől megszokott intelligens autó lapul, applikációk és amit el lehet képzelni. A formát a csillagosok egyébként az érzéki tisztaság, mint design idiómaként jellemzik.

Az A-Klasse következő generációjának formai előfutára az EQA 

Mini

Az angol márka a fénykorát éli, amióta a BMW a szárnyai alá vette, Frankfurta hoztak két érdekes koncepciót is, az egyik egy özvegycsináló kis szörnyeteg, a másik – gondolom kitaláljátok – egy városi elektromos koncepció. Kezdjük a kis szörnyeteggel, a John Cooper Works GP Concept a márka rallysikerei előtt tiszteleg, és amelynek a megalkotását a tiszta vezetési élmény inspirálta. Bentről kidobáltak minden feleslegeset, becsövezték az egész autót, két sportülést tettek bele, amelyeken ötpontos biztonsági övek találhatóak. 

Az Electric Concept is egy összetéveszthetetlenül Mini forma, a háromajtós elektromos városi autót feldobja az ezüst és sárga színkombináció. A koncepció karosszériája zömében üvegszálas anyagból készült, nyilván így kompenzálták az akkuk tömegét. A leglátványosabb eleme az autónak talán a felnik, amelyek számomra a ’70-es és ’80-as évekből származó olasz koncepcióautókat idézik fel. A technikáról egyébként semmi infó, így azt sem tudni, hogy mekkora hatótávolságra képes, mindenesetre 2019-re a Mini kínálatában ismét lesz elektromos autó.

Egy mókás elektromos városi gokart is kisülhet belőle

Renault

A nagy francia gyártók közül egyedül a Renault képviseltette magát az idei Frankfurti Autószalonon, a PSA kihagyta a bulit, habár részükről itt volt az Opel de ők semmi érdekeset nem mutattak (kíváncsi vagyok mi lesz a villámos márkával pár év múlva). Szóval a Renaultól is két autót lehet érdemlegesen kiemelni, az egyik egy sportos hot hach, a másik egy futurisztikus koncepció, amelyet nem benzinmotor hajt. A Mégane RS-t vélhetően sokan várták már, hogy odapörköljenek vele a Golfnak és a Focusnak. Az új RS-ben már hiába is keresnénk a korábbi kétliteres turbómotort, helyette egy 1,8-as van, amelyből 280 lóerőt hoztak ki a mérnökök. A típus történetében először az új RS-hez opcióként választható lesz hatfokozatú duplakuplungos automatikus váltómű is, amelyet a kormányon elhelyezett fülekkel is lehet majd kapcsolgatni. A jövő év végén érkezik egy Trophy változat is, amelyben a motort 300 lóerőig fogják pumpálni, azonban egyik változat menetdinamikai adatait sem közölték még. A külsőt tekintve lesz egy Cup és egy Sport kivitel, a pilóta pedig öt különféle vezetési mód közül választhat: Comfort, Normal, Sport, Race és Pro. Illetve lesz benne 4Control, amely a négykerékkormányzást jelenti a Renaultnál.

Azt hiszem, hogy talán ez az utolsó tisztán benzines Renault hot hatch

Symbioz, így nevezik a franciák a frankfurti elektromos koncepciójukat, amely a trendeknek megfelelően egy nappali kényelmét kínálja az utasainak. Ebben is két elektromotor hajt, méghozzá mindkettő hátul, összesen 500 kW és 660 Nm teljesítménnyel. A hatótávolság a 72 kWh-s akkucsomagnak köszönhetően 500 km, 20 percnyi töltéssel pedig 80%-ra lehet feltölteni az autót. A formaterv leginkább a tavaly bemutatott Trezor koncepcióra hasonlít, azt leszámítva, hogy ez egy négyüléses gördülő nappali.

A lapos tető szinte teljesen üvegből van, az autón lévő négy öngyilkos ajtó külön nyílik az oldalüvegektől, amelyek felfelé tárulkoznak, így könnyítve meg mindenkinek a beszállást az egyébként alacsony autóba. A forma számomra nagyon tetszik, főleg ezzel a bronz fényezéssel párosítva. Az egész koncepció olyan, mintha egy otthon része vagy kiterjesztése lenne a Symbioz, talán a név is innen ered, szimbiózisban az autóval. 

Kiterjesztett nappali

Seat

A spanyol márka is egyre inkább magára talált mostanság és mintha hagynák, hogy kicsit egyedi legyen a nagy VW uniformiskonszernen belül is. Az idei szalonra hoztak egy kötelező SUV-t, ami a B szegmensben fog az olyan kihívókkal küzdeni, mint a Kona, a Stonic, a Juke, a 2008 vagy a Mokka, ez az új Arona, amely az MQB A0 platformra épül, hasonlóan az új Ibizához. Az igazán finom dolog azonban nem ez volt, hanem a Leon Cupra R, amely mondhatni a Golf R spanyol változata, csak összkerékhajtás nélkül. A kétliteres TFSI motor a hatfokozatú manuális váltóval szerelt változatban 310 lóerőt szabadít az első kerekekre, a hétfokozatú DSG váltóval csak 300-at, de ekkora difit vélhetően senki nem érez meg. Az autón lévő spoilerek mindegyike karbonból készült, valamint a mezei változatokhoz képest erős megkülönböztetésnek számítanak a vörösréz színű díszítőelemek, amelyek feldobják a Pyrenees Grey, a Midnight Black vagy a felárért választható Matte Grey fényezést. A Cupra R-ből összesen csak 799 példányt készítenek, így vélhetően ez lesz minden idők legdrágább utcai Seatja.

A Leon Cupra R nagyon forróvérű spanyol

VW

Végezetül zárjuk a frankfurti összefoglalónkat a Volkswagennel, akik a kötelezőn felül szintén hoztak egy elektromos koncepcióautót. Az I.D. Crozz II, amelyet a korábban már láthattunk, azonban Frankfurta kicsit módosítottak rajta a VW tervezői. A Hibiscus Red Metallic fényezést az ezüst színű tetővel kombinálva remekül kihozza az autó vonalait, amely egy kompakt crossover. Herbert Diess, a VW CEO-ja elmondta, hogy „fő feladatuk a modern technológiák minél több emberhez való eljuttatása. Egy dolog teljesen világos számukra: a jövő Golfját újra népautóvá kell tenni.” Az autóban az első és hátsó tengelyeket egy-egy elektromos motor hajtja, amelyek összteljesítménye 302 lóerő, amellyel 180 km/h maximális sebesség érhető el, ráadásul egy töltéssel 500 km-nyi út is megtehető. A B oszlop nélküli koncepció ajtói is megérnek egy szót: az első ajtók hagyományosan nyílnak, azonban a hátsók oldalra siklanak, így könnyítve meg az egyébként nagynak és az üvegtetőnek köszönhetően világos utastérbe történő be- és kiszállást. Az ajtókat egyébként hangvezérléssel is lehet nyitni-zárni. Egyébként lemerném fogadni, hogy a fentebb bemutatott Audik és ez az autó is azonos platformot használ, csak más kosztümöt szabtak rájuk. 2020-ban kerül piacra egyébként az első I.D. jelzésű elektromos VW, ezt követi majd a Buzz koncepció két évvel később, és a tervek szerint a Crozz II is meg fog valósulni szériában.

A jövő egyik Golf variánsa lehet ez a koncepció

Összességében úgy látszik, hogy az idei Frankfurti Autószalonon már az elektromos autóké volt a show, minden fontos gyártó hozott legalább egy ilyen koncepciót, amelyek már nem a távoli jövőt, hanem az 1-2 éven belül érkezű legújabb modelleket vetítik előre. Hogy jó lesz-e így a jövő autós világa, vagy sem, azt majd az idő eldönti, Ti pedig addig is írjátok meg nekünk a véleményeteket a látottakról.

Total
0
Shares
9 hozzászolás
  1. Most mar furcsa, hogy egyaltalan gyartanak meg belsoegesu motorral autokat. Az elektromos autok minden szempontbol annyival jobbak, hogy nagy kar, hogy nem 30 eve kezdtek gyartani.

  2. Jól összefoglaló! Egyébként a Citroën ott volt, pont a Renault meg az Opel mellett.

  3. @victor vacendak: Viszont nem öli meg a kipufogógáz a körülötte állókat. Valahol ez is egy szempontnak kellene hogy legyen, különösen városban. Én elhiszem, hogy a mai modern motorok nem szennyezik a levegőt, különösen a dízelek – mondom, elhiszem az első olyan modellnél, ami az utastérbe vezeti a kipufogót.

  4. „Hozzáteszem, hogy sem a családi autókkal, sem a kombikkal nem vagyok barátságban”

    Aki családos ember, az ind tudja, hogy a szedánok mennyire alkalmatlanok.
    Nem csak a pakolhatóság a kérdés, de mondjuk nem utolsó szempont, hogy esőben nem esik be az eső a rakodó apuka nyakába és a csomagtartóba sem, ráadásul a hátsó sorban ülők nyakát nem égeti szét a nap egy kombiban.

    Személy szerint, aki már nagyon sok kombit látott még a csúcskategóriákban is (Binz-től az Aston Martinon át a Maseratiig, azt kell mondjam, hogy a legtöbbje nem csak szép, de az ízlésessége mellett nagyon is praktikus.

  5. @gigabursch: Az, hogy a poszter mivel van barátságban, az magánügy, de a SUV-ok pont ugyanúgy egy kaptafára készülnek, hiszen azonos elvek (méret, gazdaságosság, biztonság, …) mentén tervezik őket. Kicsit frissebbek, hiszen feleannyi ideje vannak a piacon, de az újdonság varázsa már rég elmúlt. A crossover meg nem kategória, hanem erőltetett marketing bullshit: ha már nem sikerül egyedi autót csinálni, legalább egyedi nevet adjuk neki, hátha ettől jobban fogy. (Megjegyzem a szedán forma van vagy 100 éves, azt mégsem említi a szerző.) A kiskocsik között még feltűnik egy-egy francia/olasz bohóság, akad 1-2 kimondottan rétegmodell, ahol a vásárló hajlandó irreális árat adni , hogy ne tucatautója legyen, de alapvetően minden cég egyforma autókat gyárt, akár kombi, akár SUV, akár szedán.

  6. @igazi hős:
    Nem is minősítettem a szerzőt a barátsága miatt, pusztán leírtam, hogy annak hol van a gyengéje.

  7. @borsznob: Igen, visszanéztem pár sajtófotót, tényleg ott voltak, csak semmi újat nem hoztak.

    @igazi hős: Igen, az SUV-k is teljesen egy sablon, sajnos.

  8. @gigabursch: Kombiból, ami tetszik az a Mercedes CLS, Shooting Brake igaz semmi praktikum, főleg a fával borított csomagtér, már ha valaki azt kéri hozzá, de legalább szép. 🙂

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Total
0
Share