A sztratoszféra a Föld felszínétől számított második légköri réteg, amely 10 és 50 km közötti magasságban helyezkedik el. Ebben a légrétegben repülnek az utasszállítógépek is, amelyek így elkerülhetik a troposzférából érkező légáramlatok által keltett kellemetlen turbulenciát. Nekünk autórajongóknak azonban vélhetően valami más ugrik be elsőnek a sztratoszféráról, méghozzá egy híres rally autó, a Lancia Stratos, azonban most nem erről lesz szó, hanem az azt megelőző különleges koncepcióról. Kérem most mindenki kapcsolja be a biztonsági övét, hamarosan felszállunk, visszaszámlálás: három, kettő, egy, Lancia Stratos HF Zero.
Egy messzi messzi galaxis űrbázisa előtt
A ’60-as évek végén a Lancia már javában a Fulvia utódján gondolkodott, olyan autót szerettek volna, amivel továbbra is ott lehetnek a rally pályákon. Ekkoriban a Lanciákat zömében Pininfarina tervezte, azonban Bertone is igen jó üzletet látott az új autó megtervezésében, ezért mindent megtett, hogy végre az akkor még híres és patinás olasz autómárkának dolgozzon. Nuccio Bertone ezért először is az egyik barátjától vett egy Lancia Fulviat, amelyet teljesen lebontott és megbízta a híres sztártervezőt, Marcello Gandinit, hogy a mozgó alkatrészek köré varázsoljon valami egészen meghökkentőt, amelyen mindenkinek azonnal megakad a szeme.
A torinói bemutatón, 1970
Amikor a Lancia Stratos HF Zero fotóit meglátom, mindig az jut az eszembe, hogy anno a Pininfarina és a Bertone stúdiók között óriási rivalizálás lehetett. A Zero olyan, mintha nem csak a Lanciának üzentek volna vele, hanem egyenesen a Paolo Martin féle Ferrari Modulo koncepcióra is reagáltak volna, amelyet szintén 1970-ben mutattak be a nagyközönségnek. Marcello Gandini munkásságának legradikálisabb autójának vélhetően sokan a Lamborghini Countach típust tartják, azonban a Stratos HF Zerot még az sem tudja überelni. Nagyon űrhajószerű, nagyon földöntúli az egész, talán csak a négy kerék utal arra, hogy valójában ez egy autó. A 3,58 m hosszú autó mindösszesen 84 cm magas, olyan az egész karosszéria, mintha valami rendkívül éles ék lenne. Ebben a formában a Fulvia 1,6-os V4-es motorblokkját hátul középen helyezték el, az alacsony súlypont elősegíti a stabilitást, valamint rendkívül aerodinamikussá teszi az egész koncepciót.
A légierőnél is bizonyára csodálnák
A Stratos HF Zeronak nincsenek hagyományos ajtajai, a szélvédőt felnyitva lehet bejutni az utastérbe, a beszállást némiképp megkönnyíti, hogy a teljes kormányoszlop előrebukik, ugyanis ez vezetés közben a pilóta lábai között helyezkedik el. A kilátás nem lehet ugyan túl jó egy ilyen lapos és futurisztikus koncepcióból, de azért némileg ezen segítettek, az oldalsó paneleken elhelyeztek egy-egy padlóig érő üvegfelületet, valamint egyetlen egy visszapillantótükör is segít szemlélni az autó mögött zajló eseményeket. Mivel rekord alacsony az egész jármű, így ezt a tükröt már csak kívülre lehetett felerősíteni. Az autót 1970-ben, az év végén megrendezendő Torinói Autószalonon mutatták be a nagyközönségnek, a Lancia vezetői is ekkor láthatták először a bronz színben pompázó koncepciót, amely nagyon megtetszett nekik és elismerően nyilatkoztak róla.
Korai skiccek és makettek
Nem telt el sok idő a debütálást követően, 1971 februárjának egyik reggelén Ugo Gobatto, a Lancia akkori elnöke telefonált Bertonenak, hogy látni akarja az autót. Nem tétlenkedett, délután beült a Zeroba és elment Via San Paoloba, ahol a Lancia versenycsapatának volt a központja. Azt hiszem, hogy az odavezető úton az emberek szó szerint néztek, mint olasz a moziban. Bertone egyenesen a főbejárathoz hajtott, ahol az egyik portás szótlanul nézte a rendkívül lapos autót. Amint meghallották a Fulvia V4-es motorjának a morajlását, abban a pillanatban mindenki kiment az udvarra, a sorompó felemelkedett, Bertone pedig begurult a Stratos HF Zero-val. „Felejthetetlen belépő, leállítottam a motort és kiszálltam az űrhajómból”, emlékszik vissza Bertone. A Lanciánál sem tétlenkedtek sokat, egyből felkérték a stúdió vezetőjét, hogy tervezzen nekik egy rally versenyzésre alkalmas autót. A többi pedig innen már történelem.
Stratos HF
Bertone a nagy sikert aratott Stratos HF Zero-nak köszönheti első munkáját a Lanciától. A sikeres koncepciót egy évre rá követte a Lancia Stratos HF Prototype, amelyet a ’71-es Torinói Autószalonon mutattak be. Ez gyakorlatilag egy teljesen új alapokon nyugvó autó volt, a nevet leszámítva szinte semmi sem volt közös a HF Zero-val, talán csak kicsit az orr rész emlékeztetett az egy évvel korábbi koncepcióra. Az autó hagyományos ajtókat kapott, a motort viszont itt is középre építették, kezdetben a Lancia Beta motorokkal tesztelték az autót, Enzo Ferrari nagyon nehezen ment bele, hogy a Dino V6 kerüljön A Stratosba, végül a V6-os Ferrarik gyártásának a leállítása után megkötötték az üzletet a Lanciával, akik egyből 500 darabot rendeltek. Az egy tonna alatti kis szörnyeteg 1974 és 1976 között zsinórban hozta el a rally VB címeket.
A géptető fergeteges, persze a műszerfal sem hétköznapi
A Lancia Stratos HF Zero gyártásba ugyan soha nem került, azonban meghozta a várva várt üzletet Bertone részére, aki a széria Stratos HF-et végül megtervezhette. A Zero ugyanakkor nem merült a feledés homályába, sokáig a Bertone múzeumban volt kiállítva, majd 2011-ben több mint 760 ezer euróért adták el, azóta XJ Wang kollekcióját gyarapítja. A Petersen Automotive Museum-ban is kiállították, legutóbb pedig az atlantai High Museum of Art-ban lehetett látni a 2014-es Dream Cars kiállításon. Az autó még a mozivásznon is szerepelt, Michael Jackson 1988-as Moonwalker című filmjében.
Képek,háttérinfók: Bertone, Lancia
Haat… itt sok volt az LSD-bol ugyhiszem. 🙂
Jean Michel Jarre zenéje az extra a verdás videóban 🙂
Azt nem értem, hogy ha a cégek tudtak már akkor is olyan szép kocsikat csinálni mint ez is volt, akkor miért olyan ocsmányakat csináltak, mint a 70-es évek autói ? Ehhez is csak annyi vas kellett volna. A mai tökegyforma, lekerekített nyomoroc kocsikról nem is szólva.
@mennyi?husz!: Igen, amikor ezekről az autókról olvasom a háttérinfókat sokszor én is elgondolkodom, hogy ez tisztán nem mehetett nekik. 😀
@Raven1975: Pontosan, valahogy a zene jó aláfestése a korszaknak.
@midnightcoder2: Ez szép, a többit meg el lehetett adni, ma is így van, vannak szép koncepcióautók és eladható formatervezett hűtőgépek. 🙂
Az a tablet műszerfal, félfocilabda kormány….szép autó, az óűrkorszakból.
Akkor még mertek érdekes autót tervezni. Nem is volt minden autó egyforma.
Azért, ha Lanciát kéne választanom, akkor inkább egy 037 Stradale-t szeretnék(ha lehet, akkor pirosban), bár nem voltam túl jó fiú idén, szóval a Télapótól nagy duzzogva elfogadnék egy Stratos HF-et is, az űrhajót pedig meghagynám az űrlényeknek 🙂