Hajtűkanyarok, egyik oldalon meredek hegyoldallal, míg a másikon tátongó mélységgel, amitől néhány helyen kőkorlát védi a száguldó versenyautókat. A sebesség szentélyei című sorozatunkban ezúttal a Turini hágóra kapaszkodunk fel.
A Moulinet és La Bolléne közötti keskeny aszfaltcsík 1962 óta hivatalos szakasza a világ legrégebbi rallye versenyének, a Monte-Carlo Rallye-nak. 1999-ben kicsit bővítettek rajta, és a rajtot Sospel-be helyezték, így a teljes hossza 32 km lett, de a lényegen nem változtat: 1200 méteres szintkülönbséget leküzdve kell felkapaszkodni az 1607 méter magas hágóra, mindezt javarészt hóban, fagyott utakon.
Ha ez még nem volna elég kihívás, akkor hozzáteszem, hogy az aszfaltcsík nadrágszíj szélességű, 34 hajtűkanyarral tarkítva. Olyan kanyarokkal, ahol vakon kell elfordulni a versenyzőknek, hiszen nem láthatják be az ívét, így nem tudják, hogy nézők által az útra szórt hó, esetleg jég, vagy száraz aszfalt fogadja őket néhány méterrel később. Aki a Col de Turinin hibázik, annak szinte biztosan azonnal véget ér a verseny.
1965-ben, az amúgy sem könnyű szakaszon azzal nehezítettek, hogy éjszaka rendezték meg. Megszületett a „hosszú kések éjszakája”, ami sokaknak a történelemkönyvekből ismert elnevezés, de ebben az esetben az éjszakát kettéhasító fényszórókra illik asszociálni.
A rendkívül nehéz szakasz legismertebb pontja a csúcson található, számtalan felvételen látható, hogy tömegek szurkoltak és szurkolnak itt, a Hotel des Trois Vallées előtti téren, dacolva a hideggel.
Hogy milyen sebességgel autóznak át a legnagyobbak a szakaszon? Az egyik egyenesben elérik a 180 km/h-t is, ami ilyen körülmények között egészen hajmeresztő adat.
A rallye versenyek gyorsasági szakaszainak tempóját, a rajtuk elért átlagsebesség azonban jobban meghatározza. 2002-ben, a WRC-korszak szép éveiben, Petter Solberg és Phil Mils a Subaru Impreza WRC-vel 89,4 km/h-s átlagsebességgel teljesítette a Sospel-La Bolléne távot, zárásként itt lehet megtekinteni, mit is jelent ez a valóságban:
Jártál már a Col de Turinin? Oszd meg velünk kommentben!