Az olasz autótervezés az egész autós világ egy igen hosszú fejezete, amely a mai napig számottevő, elég ha csak az olasz sportautókra gondolunk. Látványos formák, csodálatos belterek, klasszikus és digitális műszerfalak, illetve meghökkentő koncepciók, talán így lehetne jellemezni a legegyszerűbben az itáliai autódesignt. A három nagy olaszországi formatervező stúdió közül a legfiatalabb, a Giorgetto Giugiaro neve által fémjelzett Italdesign az idén 50 éves. Az elmúlt fél évszázad autóipari alkotásaiból válogattunk.
A mester és az Italdesign első koncepcióautója, Bizzarrini Manta (1968)
Giorgetto Giugiaro és Aldo Mantovani 1968-ban megalapították a Studi Italiani Realizzazione Prototipi S.p.A vállalatot a Torinóhoz közel eső Moncalieri városában, így közel tudtak elhelyezkedni a neves olasz autógyártókhoz. A stúdió fő célja már a megalapításakor is a formatervezésben való közreműködés volt, azonban ezen felül különféle mérnöki szolgáltatásokat is nyújtanak, méghozzá nem csak autóipari cégek részére is.
A Suzuki Carry L40 volt az első szériagyártású autó, amelyet az Italdesign tervezett
Az Italdesign a működésének elmúlt öt évtizede alatt számos autómárkával dolgozott együtt, azonban olaszországi cég létére leginkább a Volkswagennel fonódott össze a neve, amely mára már a cég tulajdonosa is egyben. 1972 nyarán Ferdinand Piëch ipari tanulóként dolgozott az Italdesignnál, ahol megismerkedett a mérnöki munka és a formatervezés fortélyaival. Később Piëch 1975-ben az Audinál már a fejlesztési vezetővé vált, ő felelt a 80-as és a 100-as modellek kifejlesztéséért. Ekkor az Audi már javában a VW birodalom része volt, vélhetően innen ered a kapcsolat az olasz stúdió irányába, amelynek a németek olyan sikermodelleket köszönhetnek, mint az első generációs Golf, Scirocco és Passat típusok.
Ha nincsenek ezek a formák, akkor ma a VW vélhetően nem is létezne, a Scirocco főként az Asso koncepciókra hasonlít
2010 májusában az Italdesign 90,1%-ka a Lamborghinihez került, amelynek ugye az Audi AG a tulajdonosa, így pedig a patinás stúdió immáron 8 éve a VW csoport része. A maradék tulajdoni hányad 2015-ig a Giugiaro család tulajdonában volt, ekkor szállt ki végleg a nagy mester a cégből és adta el a maradék részvényeket az Audi AG-nek.
Az elmúlt 50 év során az Italdesign európai, amerikai és ázsiai autóipari cégek részére egyaránt készített formaterveket és egyéb megoldásokat. Ügyfelei között olyan nagy márkák voltak, mint az Alfa Romeo, a Maserati, a Ford, a BMW, a Lamborghini, a Fiat, vagy a VW. Az alábbiakban összegyűjtöttünk pár érdekes autót a stúdió múltjából, amelyek meghatározták az egyes korszakokat az autóiparban a ’60-as évek végétől fogva egészen napjainkig.
A Porsche Tapiro volt az első koncepció autó, amelyen Giugiaro alkalmazta az ék alakú designt (1970). Az autóról az Álmok a múltból rovatunkban olvashattok bővebben.
Az Alfasud 12 éves pályafutása során az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje volt, majdnem 1 millió példányt adtak el belőle.
A Maserati Boomerang a Bora alapjaira épülő koncepcióautó, amelyet szintén Giugiario tervezett. Mind a mai napig a leglátványosabb Maserati, amely valaha is készült. Erről az autóról is olvashattatok már az Álmok a múltból rovatunkban.
Az angolok ikonikus sportautóját is az olaszok tervezték. A Lotus Espirit első generációja két James Bond filmben is főszerepet kapott a ’70-es években.
Német minőség, olasz formaterv, ez volt az Audi 80 az 1970-es évek végén.
A BMW M1 a bajorok egyik legspártaibb és legélménydúsabb sportautója volt, a kifejlesztésében még a Lamborghini is részt vett, sőt még a versenypályákon is megfordultak vele.
A Lancia Delta egy olyan legenda, amelyet nem kell bemutatni senkinek.
Vissza a jövőbe! A futurisztikus DMC DeLorean fejlesztésébe 1974-ben kezdtek, a futurisztikus megjelenésű szériaautó több részletében is egyedi. Ilyen például a fényezetlen rozsdamentes karosszéria, vagy a felfelé nyíló sirályszárnyas ajtók. A formai alapját a Medici I koncepcióról örökölte.
Fiat Croma, Lancia Thema és Saab 9000. Nem csak a platform volt a közös, hanem a formatervező is, mégis eltérő karakterek születtek. Egy Lancia Thema 8.32 felújítását követhetitek végig a Kincsek a garázsból rovatunkban.
A ’90-es évek első felében született három különleges koncepció a BMW számára is. Ezek voltak a Nazca prototípusok, amelyekről már szintén olvashattatok az oldalunkon.
A Lamborghini Calá volt az első koncepcióautó a ’90-es években, amelyet a márka kisebb méretű V10-es sportautójának szántak. Végül közel 10 évet kellett várni az első széria V10-es Lamborghinire, amely a Gallardo volt, azt a modellt is az Italdesign tervezte. A Calá koncepcióval 1,5 éve találkoztunk testközelből, amikor is ellátogattunk a Lamborghinihez.
Ezeket a formaterveket eredetileg a Fiatnak szánták, mint a ’90-es évek modellpalettája, azonban végül a Daewoonál landoltak. A szerkesztőségben egyöntetűen megjegyeztük, hogy soha ne használj olyan formatervet, ami egy olasznak nem kell.
Nem csak koncepcióként, hanem szériaautóként is gyönyörű az Alfa Romeo Brera. A koncepcióhoz képest ugyan számos pontban eltért a széria változat, például a felfelé nyíló ajtók, a hátsókerékhajtás és a V8-as motor elmaradt, az alapformát azonban változatlanul hagyták.
A 2005-ben bemutatott GG50 az Italdesign egyetlen Ferrari koncepcióautója, amely a 612 Scaglietti típuson alapszik. A formás 2+2 üléses kupé neve a mester szakmában eltöltött 50 évére utal.
Egy amerikai vadló is teljesen más tud lenni, ha azt az olasz stílus mentén tervezik. Nem csak a fölfelé nyíló ajtók teszik látványossá, hanem az óriás üvegfelületek is, a szélvédő, a tető és a hátsó ablak egyetlen egy íves üvegpanel.
Giorgetto Giugiaro mester az idén fogja a 80. életévét betölteni. Az Italdesign berkein belül eltöltött 50 évnyi aktív alkotómunka bemutatására természetesen nem lehet elegendő egyetlen egy cikk. Akik rendszeresen olvassák a vancello.hu-t azok már bizonyára találkozhattak a stúdió és a híres sztártervező koncepcióautóival az Álmok a múltból rovatunkban. Ígérjük, hogy a rovatban a jövőben is be fogjuk mutatni a cég és Giugiaro egyedi alkotásait. A stúdió pedig reméljük, hogy a jövőben is számtalan álomautóval fogja meglepni az autók rajongóit, mint például a Zerouno, amelyet korlátozott számban gyártanak is.
Képek, háttérinfók: Italdesign
Hiányolom a cikkből azt a modellt, melynél olyannyira büszkék voltak az olasz designra, hogy még a típusnevet is a stúdiótól kölcsönözték. 🙂 Vérbeli mestermű, a Morris Ital: i.wheelsage.org/image/format/picture/picture-gallery-full/morris/ital/autowp.ru_morris_ital_3.jpeg
Piech 72-ben ipari tanulo 75ben meg mar ő felel az audi 80 formatervéért… van, akinek csak megszuletni nehéz…
Azért a Columbus-ról is megemlékezhetett volna a post:
http://www.google.hu/search?q=italdesign+columbus&hl=hu&source=lnms&sa=X&ved=0ahUKEwiJ3vXVtMPZAhXJthQKHcxYBboQ_AUICSgA&biw=1280&bih=884&dpr=1
Azt elismerem, hogy ez egy túl nagy téma és én is jobb esetben csak a felét ismerem, de ez információ honnan származik???:
„Ezeket a formaterveket eredetileg a Fiatnak szánták, mint a ’90-es évek modellpalettája, azonban végül a Daewoonál landoltak. A szerkesztőségben egyöntetűen megjegyeztük, hogy soha ne használj olyan formatervet, ami egy olasznak nem kell.”
A Lanosnak semmi köze nem volt a FIAT-hoz.
Kezdjük az elejéről a Matiznál. 1992-ben Cantarella megbízásából 8 tanulmányt készítettek a FIAT-nak a Ciquecento alapjaira. (Maggiora, I.DE.A, Coggiola, Italdesign, Zagato, Pininfarina, Boneschi, Bertone). Az akkori Italdesign verziónak elől még nem kerek lámpája volt. Aztán 1993-ban továbbgondolta Giugiaro az ötletét és kihozták a Lucciolat. Ezt szerezte meg a Daewoo és 5 ajtóssá alakíttatták. Az eredeti Cinquecento tervezésénél nem versenyeztetett a FIAT.
A Seicento valószínűleg azért nem „táplálkozott” a MATIZ terveiből, mert költségcsökkentés miatt csak pár formai megoldáson változott a Cinquecentohoz képest. A szerkezet nagy része változatlan maradt. Ez volt a leosztás és csak a FIAT C.S. dolgozott a formán.
Egy kis kitérő itt is: A távol keleti kisebb 5 ajtós modellek miatt lett nagy valószínűséggel 5 ajtós a Panda II. Ennek volt egy tagja a Matiz.
Visszakanyarodva a Lanoshoz. 1996-ban jelent meg a Bravo/Brava és 1998-ban a Marea. Ezeknél mind részt vett az Italdesign, de nagyon messze volt az ő verziójuk a Lanoshoz képest. 1996-ban jött ki a Palio, ott későbbi verziókban vettek részt, valamint a lépcsős és kombi kivitelnél. 1993-ban jött a Punto I, aminek egyes ötletei inkább a Seat Ibiza II-ben landoltak.
A Multipla szintén belső munka volt, ott a Bravo/Brava koncepciók adhatnak támpontot. Az I.DE.A Vuscia, és Pininfarina Sing-Song lehetett volna alternatíva.
A Punto II-nél szintén részt vett az Italdesign és végül már csak ő versenyzett a FIAT C.S.-sel de alulmaradt. Sajnos csak animált képeket publikáltak az autóról, de az nem a Kalos volt. A TC szépen elhintette (máig nincs forrás…), hogy „csak spórolás” miatt tervezte a FIAT C.S., de Peter Fassbender-ék odatették magukat. A Kalos-t elnézve oldalról mutat hasonlóságot a Punto I-el. Az ottani fejlesztési fázisból (max 10%) és a FIAT Idea elkaszált ötleteiből – amit szintén az Italdesign tervezett – születhetett meg a Kalos, de nem 1:1-ben került a Daewoo-hoz a terv.
Tudom, hogy nem teljes a felsorolás, csak pár érdekesség:
Uno -Ibiza I – Micra hármas valószínűleg egy fejlesztési fázisból született. Félelmetes, hogy abban az időben Giugiaro mester ezt simán meg tudta tenni.
Lamborghinik közül sokáig Gandini készítette a formaterveket és a Cala sem valósult meg. Érdekes, hogy csak a Gallardot tervezte az Italdesign.
Szerintem fontos, hogy ő is Bertone-nél kezdte a szakmát…
A Skoda Favoritot nem ők tervezték? Úgy emlékszem, az is olasz design és a bemutatásakor egészen modernnek tűnt.
@laci_52: Azt Bertone tervezte anno.