Változnak az idők és a trendek, manapság új szelek fújnak a prémium autómárkák világában is. A vevők és a rajongók is már nagyon várták a brit Jaguar legújabb SUV modelljét, az I-Pace nem csak formailag hoz újat a márka arculatába, hanem ezzel együtt a Jaguar első teljesen elektromos meghajtású típusa is, illetve a világ első teljesen elektromos luxus SUV-ja is egyben. (Itt megjegyezném, hogy a Tesla Model X, se nem prémium, se nem luxus.)
Formailag a Jaguar I-Pace egy sportos megjelenésű, kupésított SUV benyomását kelti, nem vagyok az SUV-k nagy rajongója, de ez személy szerint nagyon tetszik, remekül eltalált formája van az autónak. A kompakt prémium SUV-k közül talán ma ez a legszebb. Nem csak formailag lenyűgöző az új brit modell, hanem a lemezek alatt lévő technika is figyelemre méltó. Az energiát egy 90 kWh teljesítményű lítium-ion akkumulátorcsomagból nyeri az új vadmacska, amelyet a két tengely között helyeztek el a mérnökök, így nem csak alacsony súlypontot, hanem 50:50%-os tömegelosztás is sikerült elérniük.
Az akkumulátorok közel 480 km hatótávolságra elegendő áramot képesek tárolni, egy 100 kW-os egyenáramú gyors töltővel 40 perc alatt 80%-ra lehet tölteni, az otthon használható 32 amperes töltővel pedig 10 óra kell ugyanezen szint eléréséhez. Két elektromotort építettek az autóba, amelyek a Formula-E versenyautóból származnak, ezek külön-külön hajtják az első és hátsó kerekeket, az összteljesítményük 400 lóerő, illetve 696 Nm, így ennek köszönhetően 4,5 másodperc alatt érhető el a 100 km/h sebesség, amely remek eredmény a bő kéttonnás tömeg ellenére.
A design nagy részben megmaradt úgy, ahogy azt az eredeti koncepcióautón is már láthattuk, csak némileg továbbfinomították a részleteket. A koncepciót egyébként Ian Callum, a Jaguar vezető formatervezőjének elmondása alapján a még korábbi Jaguar C-X75 szupersportautó koncepció ihlette. A kupészerű forma sem feltétlenül a trendek miatt került kialakításra, bár hozzáteszem, hogy szerintem nagyon sokat dob az autó megjelenésén. A fő ok egyébként a légellenállás csökkentése volt, így 0.29Cd értéket tudtak elérni.
A beltérben egy prémium autóhoz méltó fogadtatásban lesz részünk, amit csak lehetett bőrrel, illetve valódi fával burkoltak, bőrből kérhető Luxtec, ugyanakkor opcióként elérhető lesz egy szövet kárpitozás is, amelybe valódi gyapjúszálakat szőttek és velúrral is kombinálnak, ennek a neve Kvadrat. A Jaguar elsőként ebben az autójában alkalmazza InControl Touch Pro Duo infotainment rendszert, amelynek a középkonzolon elhelyezett felső érintőképernyője 10 col átmérőjű, míg az alatta lévő 5,5″-os, ezekről a különféle funkciók, úgy mint a navigáció, a hifi, a rádió és a klíma vezérlése lehetséges. Továbbá ezen a rendszeren fut az Amazon Alexa mesterséges intelligencia is, amellyel a sofőr és az utasok is képesek kommunikálni, például meg lehet majd kérdezni az autótól, hogy mennyi energia van még az akkumulátorokban, elegendő-e a töltöttség a hazaúthoz és ehhez hasonlók. Természetesen a mai kornak megfelelően az I-Pace is fel lesz szerelve asszisztensek garmadájával, akik figyelik az autó környezetét, a sávot és a holttereket is. A bent ülők kényelmét továbbá a légrugózás is szolgálja.
A Jaguar a prémium SUV-k piacát egy kicsit felpezsdíti ezzel az igazán látványos újdonsággal, amelyben a helykínálat legalább annyi, mint a nagyobb testvér, E-Pace modellben. A márka 8 év vagy 100 ezer km garanciát nyújt az akkucsomagra és természetesen ehhez az autóhoz is jár majd az EliteCar szolgáltatás is. A hivatalos premier a jövő héten nyitó Genfi Autószalonon lesz, az árcédula Angliában 64 ezer font alatti, annyi biztos, hogy olcsóbb, mint a Tesla Model X. Az I-Pace az idei év második felétől lesz megvásárolható, a márka ráadásul saját kupát is indít a típusnak, amely az I-Pace eTrophy néven fog futni.
Képek, infók: Jaguar