Kincsek a garázsból: Opel Kadett GSi – 1. rész

A ’80-as évek végén már omladozóban volt a vasfüggöny, és a kapitalista nyugatról nem csak a Gorenje hűtők, az Adidas cipők, hanem a nyugati autók is elkezdtek beszivárogni a magyar utakra. Sokan csodájára jártak a korabeli Mercedeseknek és BMW-knek, de ugyanilyen érdeklődés övezte az Opeleket is. Egy kocka Kadett, vagy egy áramvonalas csepp Kadett igazi kuriózumnak számított, nem beszélve ezek sportváltozatairól, amelyek csak úgy lobogtak az utakon, mint zászló a szélben, hozzáteszem könnyű is volt eldobni őket az útról. Kincsek a garázsból rovatunk legújabb szereplője ezúttal egy ilyen kompakt szélvész, egy Opel Kadett GSi, amelynek a teljes felújítását végig kísérjük.

opel-kadett-gsi-3.jpg

Igazi űrhajó volt a korabeli szögletes Golfhoz és Escorthoz képest.

A GSi szerelem az Opelosok körében gyakori betegség, amelyet Szabolcs gyerekkorában kapott el és azóta sem sikerült belőle kigyógyulnia, ami nem is baj.  9 éves volt, amikor az édesapjával a pécsi jégpályánál megpillantotta a gyöngyházfehérre fújt, Menekülő névre keresztelt és országosan ismert GSi Kadettot. Tudat alatt már itt eldöntöttem, hogy egyszer lesz egy GSi-m, a csepp Kadett forma egészen kiskoromtól fogva a retinámba égett, – meséli Szabolcs. A márka szeretete náluk mondhatni családi hagyomány feléjük, több rokonnak volt, vagy jelenleg is van valamilyen Opelje, így nem volt kérdéses, hogy Szabolcs első autója is a villámos márkától fog érkezni, a mai napig hű társa egy G Astra Caravan. A gyerekkori emlékek persze később sem fakultak meg, már az első autója megvételekor feléledt benne a gondolat, hogy jó lenne egy erősebb, sportosabb autó a napi használós mellé. 

group_b.jpg

B csoportos változat is volt, egy futamot ért meg, utána megszüntették a kategóriát.

Nem meglepő módon a szeretett Opel palettájáról kezdett szemezgetni, kezdetben egy ritkának mondható turbós G Astra OPC-ben gondolkodott, de ebből nem lett semmi, ahogy utólag visszagondol „szerencsére”. Otthon sokszor szóba került ez a projekt, végül az édesapjával közösen arra jutottak, hogy kissé visszamennek a múltba és onnan választanak egy ma már kultikusnak mondható, ritkább típust. 

Opel Kadett E

A ’80-as évek második felében a népszerű D „kocka” Kadett típust váltotta le az Opel az utolsó Kadett generációval, amelyet egészen 1991-ig gyártottak, illetve a kabrió változatot még ezt követően két évig. A csepp formájú kompaktot az aerodinamika jegyében tervezték, a rendkívül jó légellenállásból adódó kedvező fogyasztás, valamint a modern forma hamar a vásárlók kedvencévé tette az 1985-ben az európai Év Autójának is megválasztott típust, amely a Renault 25-öt és a Lancia Themat előzte meg (rovatunk első részében ez utóbbi csúcsverziója volt a főszereplő). A legerősebb változat a GSi volt, amely készült három és ötajtós, valamint a Bertone által tervezett és gyártott kabrió kivitelben is. Ebben kezdetben 1,8-as (18E) 116 lóerős motor volt, amely már vígan röpítette az egy tonna alatti kompaktot. Később ezt a kétliteres (C20NE) váltotta hasonló teljesítménnyel, majd a 20SEH motoros, amely a legerősebb nyolcszelepes volt a maga 129 lóerejével. 1987-ben dobták piacra a már 16 szelepes és dupla vezérműtengelyes kétliteres motorral szerelt GSi-t, amelyből a 20XE katalizátor nélkül 156 lóerővel röpítette a csepp Kadettet, egy évvel később a katalizátoros C20XE pedig már „csak” 150 lóerővel. Akkoriban a legfőbb konkurensnek a VW Golf GTI és a Ford Escort XR3i számítottak. Érdekesség, hogy az angliai piacon Vauxhall Astra Mk2 néven futott az utolsó Kadett és ott a sportváltozat a GTE utónevet kapta.

kadett_gsi.jpg

Elindult a keresés hosszú és rögös útja. Ilyen korú és kivitelű autót találni idehaza nem egyszerű feladat, a többségüket széthajtották, összetörték, a hazai autó ridegtartás áldozataivá váltak. Ami van, annak a nagy része lelakott, erősen lepusztult, a kisebb része a tip-top kategória, de azok ritkák és az árukat is megkérik. Nagyon nagy pangás volt a piacon, köztudott tény, hogy ezek az autók anno nagyon sok kézen keresztül mentek, gyakran nem íratták át őket, sok GSi az igénytelen tuning áldozatává vált (sajnos egy időben ez is hülyegyerek autó volt, mint a Calibra), vagy szétporladt. 

A felleléskori állapotban, 5 év a szabad ég alatt bizony meglátszik.

Ezek függvényében a fő cél az volt, hogy papíros, átírható, háromajtós és tetőablakos változat legyen, amelyben a legendásan megbízható kétliteres 8 szelepes motor (abból is a ritkább 20SEH) dolgozik. Két hónapnyi keresés során sajnos két autó is elúszott Szabolcs orra elől, azonban 2017. tavaszán egy facebookos hirdetésben ráakadt egy szög GSi Kadettre (GSi-sek tudják, hogy ez mennyire ritka), amelyet Dunavarsányban hirdettek. Az autó akkor már 5 hosszú éve állt, szerencsére visszakövethető múltja van, Németországból származik, ahonnét az első tulajától került ide, a dunavarsányi illető volt a második tulajdonosa 15 éven keresztül. Lassan már egy éve lesz annak, hogy Szabolcs és a szerelő barátja, Osi elgurultak Dunavarsányba, ahonnét 2017. április 15-én hozták el traileren a kiszemelt Opel Kadett GSi-t az áhított motorral és kasznival. 

lcd_12.jpg

Ez a műszerfal a mai napig ott van a topon.

Amint jelenlegi gazdája nevére került az autó, egyből neki is láttak a szétszedéséhez, hogy előkészítsék a lakatos munkára. Motor, váltó, futómű, beltér ki és egyenes út vezetett a homokszóróhoz, hogy feltáruljon az autó minden rejtett bája (baja). Azzal talán nem mondok sok újat, és Szabolcs szavait személyesen is meg tudom erősíteni, hogy minden régi Opelnek a kaszni a gyenge pontja. Opel sose kopp el, csak a garázsban rohad el, félre a viccel, ez így még sem teljesen igaz, de a szabad ég alatt állás felgyorsítja a korróziót és a rozsda a legláthatatlanabb helyeken is képes szépen belülről kifelé haladva átrágni az Opelek lemezeit. 

Szétszedés, homokszórás, és a legnehezebb része a felújításnak, a komplett lakatolás.

Időközben beszerzésre kerültek a gyári GM karosszériaelemek is, ezek a legjobb minőségűek; küszöbök, sárvédőívek, taposók, komplett hátfal. Ezek persze itthon nehezen beszerezhetőek, ezért nagy utánajárást igényeltek, végül tavaly nyáron megkezdődött a kasznizás, amelynek a nehézségeiről Roli, a karosszérialakatos mester sokat tudna mesélni. Szabolcs ezúton is hálás neki, amiért elvállalta a GSi felújítását. Az autó bal hátsó része törött volt, amelyet nem szakszerűen javítottak, itt különösen sok volt a teendő. A Kadettok még nem rendelkeztek bölcsővel, a lengőkarok gyakorlatilag a kaszniba vannak csavarozva, egész pontosan az első nyúlvány aljához. Ezen pont megerősítése mindenképp indokolt volt, az autó relatíve nagy teljesítménye miatt is. 

28079931_1741565442572649_689355711_o.jpg

Minden régi autó felújításánál van egy Harlequin állapot.

Meglepő módon a motor, és a beltér nem volt elnyúzva, a kárpitok és a műanyag elemek egy komolyabb tisztítás után vissza fognak kerülni a beltérbe. Szerencsére a kábelköteg is ép volt, így azzal nem kell foglalkozni. Jelenleg itt tart most a projekt, várja a fényezésre történő előkészítést.

Ennyivel persze nem elégedtünk meg, kíváncsiak voltunk a GSi hazai szubkultúrájára és a klubéltere, amelyről szintén szívesen mesélt Szabolcs. 

Kadett GSi a 2000-es évek elején, közepén igen felkapott autó volt, mivel sokak számára elérhetővé vált olcsósága miatt. A legendás C20XE motorral szerelt változat menetteljesítménye jobb volt az F Astra GSi-től, sőt a szívó OPC-hoz képest is, ezért sok fiatal választotta magának. A MOTE (Magyarországi Opel Tulajdonosok Országos Egyesülete) megalakulásával (2002) heti rutinná vált a csütörtöki Lurdy találkozó is, és a minden évben megrendezésre kerülő Blitz Weekend is. Ekkortájt alakult az egykori www.GSI.hu is, amely a GSi-vel fémjelzett autók tulajának egyfajta gyűjtőhelye volt.  A MOTE-n belül létrejött a GSi Club Hungary is, mely ma már az új irányvonalnak utat nyitva OPC Club Hungaryként várja jelenleg is a sportos Opel tulajokat. A hazai  GSi-s kultusz meghatározó csoportja volt a Hungarian GSi Devils Club is. Manapság igen megkoptak a GSi-k, a klubok sem léteznek már, mivel nagyon sok példányt összetörtek, elbontottak, lelaktak. Tőlünk nyugatabbra elkezdett felemelkedni az áruk, a hazai frontot sajnos ez még annyira nem érinti. Az országban maximum 50 GSi Kadett lehet még forgalomban, 10-15 darab pedig biztosan van még a pajták mélyén.

Roncsvadászat kicsiknek és nagyoknak!

Szabolcs autójával is legelőször az ország legnagyobb oldtimer & youngtimer közösségében, a Roncsvadászok facebook csoportunkban találkoztunk. A vancello.hu és az Old School Tuning az ország legnagyobb autós rendezvényén, az AMTS-en vár minden lelkes roncsvadászt és a régi autók szerelmeseit a Hungexpo F pavilonjában. Látható lesz nálunk számos különleges autó és motor, köztük egy felújítás előtt álló Borgward B1500 pick up, valamint egy meglepetés hot roddal is!

Várunk mindenkit március 23 és 25. között a Hungexpo F pavilonjában!

amts_18_facebook_antik.png

Az Opel Kadett GSi története természetesen tovább folytatódik itt a vancello.hu-n, most megismerhettük az autó felkutatásának nehézségeit, a lakatosmunka fáradalmait és kihívásait, valamint némileg beleláthattunk a hazai GSi világba is. Kövessétek velünk együtt eme remek hot hatch épülésének folyamatát egészen az OT minősítésig, ugyanis az új gazdájának ez a fő célja.

Total
0
Shares
2 hozzászolás
  1. Ó! A Kadett! Imádtam! Hogy az mit ki nem bírt… Tán még most is azzal mennék, ha egy böszme béemvés belém nem vágódik hátulról. Így lett helyette a Corsa. S biztos, hogy a következő is Opel lesz. Hiszen Opel, sosem kop’ el! 😉

  2. @ClownPepito: Az egyik jó ismerősöm így tett le egy Alfasud Ti-t, hátulról belement egy A8, azóta a kert végében rohad…

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Total
0
Share