Az 1930-as évek legendás Mercedes-Benz versenyautóit nevezték Ezüst Nyilaknak, amelyek a maguk korában számtalan futamon győzedelmeskedtek és olyan világrekordok is fűződnek hozzájuk, amelyeket évtizedeken át senki más nem tudott megdönteni. A stuttgarti csillagos márka ezen korszakát idézi fel a legújabb koncepcióautó, amely a Mercedes-Benz Vision EQ Silver Arrow, amelynek a bemutatóját a hétvégi Pebble Beach Concours D’Elegance rendezvényen tartották.
A nyár közepén már bemutattak egy szobrot, ez volt a Aesthetic Progressive Luxury, amely jelen koncepciót harangozta be. Az újdonság a nevéből eredően a márka elektromos brandjét, az EQ-t hivatott népszerűsíteni, mindezt teszi úgy, hogy közben emléket állít a legendás W125 rekorder versenyautónak is, amely 1938 januárjában állította fel több közúti sebességi csúcsot, amelyet csak közel 80 évvel később, a tavalyi év végén döntött meg a svéd Koenigsegg.
W125 Rekordwagen
A híres Ezüst Nyilak egyike volt a Mercedes-Benz W125 Rekordwagen, amelyet a stuttgartiak a W125 grand prix versenyautóból fejlesztettek ki. A külsejét tekintve a teljesen áramvonalas borítású versenyautó csak a burkolat alatt emlékeztet az alapjait adó autóra, de annak is tényleg csak az alapjait kapta meg. Ugyanis a W125-ben az M125 kódjelű 5,7 literes soros nyolchengeres motort használták, amely már a ’30-as években 595 lóerőt teljesített a feltöltőknek köszönhetően, de egyes változatai a 640 lóerőt is meghaladták. A Rekordwagen V12-es motort kapott, amely 5,6 literjéből két Roots kompresszor által 725 lóerőnyi maximális teljesítményt hoztak ki, amelyet egy négyfokozatú manuális váltóművön keresztül vittek át a hátsó kerekre. Figyelemmel a teljesen áramvonalas karosszériára, ezért csak az autó elején volt két kerek nyílás a beáramló levegőnek, ezért a motor hűtését még jéggel is segítették. Az autóval Rudolf Caracciola 1938. január 28-án a Frankfurt és Darmstadt városok közötti Reichs-Autobahn A5 autópályán világrekordot futott, egy kilométeren 432,7 km/h átlagsebességet ért el, amelyet 80 évig senki sem tudott megdönteni.
A Vision EQ SIlver Arrow formavilága a teljesen letisztult áramvonalasságot prezentálja, egyes elemei, mint például az első fényszórók, vagy a sárvédők alakja hasonlít a Mercedes-AMG Vision Gran Turismo koncepcióautón látottakhoz. Ugyanakkor az ős W125-ös típusból is merítettek a tervezők, az autó orrán lévő két LED karika a Rekordwagen légbeömlőit imitálják. Továbbá ez a koncepciójárgány is csupán együléses, ahogyan a 80 évvel ezelőtti elődje.
A pilótafülke alapvetően nyitott, azonban a jelképes szélvédő és a körülötte lévő burkolat a központi műszeregységgel és a kormánnyal együtt egy elemként nyílik felfelé, ezáltal megkönnyítve a bejutást. A pilóta egy központi kijelzővel néz farkasszemet, illetve a kormány közepére is jutott egy kijelző, amelyen a legfontosabb menetdinamikai adatokat jelenítik meg.
Az autó hátsó része is kellően látványos, amelyről érdemes néhány szót ejteni. A boltívszerű farrész vonalaiban rejtőzik az aktív hátsó szárny, amely két darabból áll, ugyanis a farrészt középen az áttetsző plexi uszony osztja ketté, amely a Project One hipersportautóról ismerős. Ugyanezt az ívet követő a hátsó LED lámpa is, amely egy egybefüggő egységet képez, alatta pedig a méretes diffúzor található.
A lemezek alatt, ahogy már föntebb is említettük egy teljesen elektromos hajtáslánc található. Erről a Mercedes-Benz annyit árult el, hogy a rendszer teljesítménye 750 lóerő (550 kW), amelyet a padlóba épített akkucsomag táplál. A telepeket a karosszéria oldalain elhelyezett légbeömlőkön keresztül hűtik. A mérnökök állítása szerint a szabvány WLPT ciklusban mért hatótávolság 400 km, de ez minden bizonnyal nem csúcssebességen járatva érhető el.
Legvégül a kerekekről is ejtsünk pár szót, mert ezek igazán látványos elemei a legújabb Vision EQ koncepcióautónak. Igazán művészi kialakításúak, kerekenként 168 rózsaarany színű küllőt álmodtak a Mercedes designerei. Elöl 24″, hátul 26″ col átmérőjűek, amelyeken egyedi gumiabroncsok feszülnek, melyek futófelületén is visszaköszön a háromágú csillag. Gordon Wagener vezető designer elmondta, hogy kizárólag showcarnak szánják az autót, de bizonyos elemei a jövő EQ Mercedes típusain visszaköszönhetnek.
Képek, háttérinfók: Mercedes-Benz