Az elmúlt hétvégén zajlott le a nyár utolsó nagy nemzetközi autós összejövetele a festői szépségű kaliforniai partvidéken. A Pebble Beach Concours d’Elegance autós szépségversenyen és találkozón minden évben számos érdekességet klasszikus autót vonultatnak fel, ugyanakkor a nagy gyártók is mindig mutatnak valami újdonságot, egy-egy koncepcióautót, vagy egy világpremiert. Ezek közül válogattunk az idei felhozatalból.Elsőként azonban íme a show legszebb autójának választott 1937-es Alfa Romeo 8C Touring Berlinetta
Audi
A négykarikás márka egy futurisztikus koncepciót villantott a nagyközönségnek. Az Audi PB18 Concept egy igazán különös szerzet, Elsőre talán úgy tűnhet, mintha egy hot hatch és egy klasszikus sportautó keveréke lenne, ugyanakkor a határozott vonalaiban van némi versenyautós megjelenés, hátulról és oldalról figyelve pedig egyértelműen shooting brake. Nem meglepő módon a PB18 – Pebble Beach 2018, innen a név – teljesen elektromos hajtásláncot kapott, amely három elektromotorból és egy 95 kWh teljesítményű akkucsomagból áll. Elöl egy motor hajtja a kerekeket, hátul kettőt helyeztek, az összteljesítmény 671 és 764 lóerő között változtatható. Az akkucsomag az Audi tervei szerint szilárd elektrolitos technológiát használna és folyadékhűtéses lenne, amely által 500 km-es hatótáv és 15 perces töltési időt lehetne elérni, ez azonban még csak a tervezőasztalokon létezik. Az Audi állítása szerint a karbon, alumínium és más egyéb kompozit anyagokból felépülő autó 2 másodperc körüli idő alatt futná a 100-as sprintet, a vége pedig 300 km/h fölött is lehet. Érdemes még szót ejteni a beltérről is, ami alapvetően együléses, a műszerfal és az összes kezelőszerv középen helyezkedik el, de mindez balra csúsztatható és már kétülésessé is válik a PB18. Elöl lézeres fényszórók díszelegnek, hátul pedig a VW konszernnél oly divatos széltében végigfutó LED fénysor. Mindez persze csak álom marad, de talán néhány eleme visszaköszön a jövő Audi modelljein.
BMW
A Monterey Car Week talán leginkább várt autója az új BMW Z4 volt. Éppen egy évvel ezelőtt írtunk a koncepcióról, amelyet szintén itt mutattak be a bajorok. Azóta a fejlesztések beértek és idén már a szériaváltozatot hozták el, ami szerintem jóval szelídebb lett, mint a koncepció. A veséket leszámítva és némileg a hátsó lámpákat tartották meg az eredeti elképzelésekből. Az első fényszórók nekem úgy tűnnek, mintha az AMG GT adta volna az ihletet. A showra az M40i változat First Edition kivitelét hozták el, amelyben a háromliteres sorhatos turbós motor 335 lóereje tekeri a hátsó kereket. Ami ebben a változatban több a normál M30i-hez képest, az az adaptív futómű, az elektronikusan szabályozható difi és az M Sport által készített fékek.A jövő évben kerül a szalonokba az új roadster, meg kell mondjam, hogy nekem a koncepció után csalódás.
Bugatti
Ritkaságszámba megy az, amikor az olyan exkluzív és patinás márkák, mint amilyen a Bugatti új modellel jelentkezik. A francia hipersportautókat gyártó manufaktúrától az utóbbi évtizedekben már megszoktuk, hogy csak egy modellt futtatnak, most azonban a kínálat kéttagúra bővült, ugyanis Chiron mellé megérkezett a Divo is. Nagyon drága és nagyon exkluzív, mindösszesen 40 példányt készítenek belőle, amelyeknek már megvan a gazdája. Részletesen ebben a cikkünkben olvashattok a Bugatti Divoról.
Ferrari
A maranellói sportautómárka egy újdonságot mutatott be Pebble Beachen, ez pedig Pista Spider változata, de nem ezért volt érdekes idén a Ferrari. A Montereyben rendezett RM Sotheby’s aukción újabb világrekord dőlt meg, amely az ő nevükhöz kötődik. Az új évezredben harmadjára került sor arra, hogy egy 250GTO kerül kalapács alá. A kikiáltási ára 35 millió dollár volt, de a licit gyorsan kúszott felfelé és 48,4 millióig. Ezzel pedig a világ legértékesebb autójának számít ez a második szériás GTO, amelyet anno a ’62-es Targa Florio versenyen az F1-es világbajnok Phil Hill vezetett.
Ford
Ugyan újdonságot a kék ovál sem mutatott, azonban a csúcs sportautójuk, a GT egy egyedi fényezéssel ellátott példányát állították ki. A legújabb Heritage Edition a híres Gulf Oil versenyszíneket kapta meg, amely egyébként is minden autót feldob. A kék és narancs színkombinációban pompázó Ford GT az eredeti GT40 ’68-as Le Mans-i győzelmének 50. évfordulója kapcsán állít emléket.
Inifinit
A tavalyi évben a japán prémium márka a Prototype 9 Concept által egy olyan autót mutatott be, amely a ’30-as évek versenyautóit idézi, bár az az autó is igen látványos volt, de mégis furcsának tekintettem, hogy egy múlt nélküli márka ilyet készít. Idén a futurisztikus jövőt vetítették előre a Prototype 10 képében. Az együléses koncepció bizony már az Infiniti esetében is teljesen elektromos meghajtású, a pilóta melletti térben egy légbeömlőt alakítottak ki, ami az akku csomagot és az elektromotort hűti. A tervezők kizárólag a jövőbeli Infiniti formanyelv prezentálása céljából készítették az autót, azonban az alapjai már a cég új moduláris platformján nyugszanak, amelyek a 2021 után érkező teljesen elektromos és hibrid hajtású Infiniti modellekben is alkalmazni fognak.
Jaguar
A britek nagymacskás márkája a nagyon furcsa klasszikus jövőt mutatta be Pebble Beachen. A Jaguar az E-type Zero modellt mutatta be, amely a klasszikus sportautó elektromos hajtáslánccal ellátott változata. Tim Hannig, a Jaguar Land Rover Classic vezetője szerint van rá kereslet, ezért az ügyfelek kérésére bármikor elvégzik a módosításokat. Magát az autó szerkezetét nem változtatják meg, így az bármikor visszaalakítható a hagyományos belsőégésű motoros hajtásláncra. A csomag egy 40 kWh lítium-ion akkucsomagot és egy elektromotort tartalmaz. Az akkuk egy feltöltéssel akár 274 km-re elegendő hatótávot biztosítanak, az elektromotorral pedig 5,5 másodperc alatt gyorsul a klasszikus szépség 0-ról 100 km/h-ra. Ami még érdekesség az átalakítás során, hogy LED-es fényszórókat, digitális műszerfalat és egy infotainment kijelzőt is be tudnak építeni az autóba. Azért ez még számomra nagyon szokatlan.
Lamborghini
A Nürbugring új királya is megmutatta magát teljes pompájában, a Lamborghini Aventador SVJ típusból azonnal kétféle változatot is bemutattak az olaszok. Az új Aventador változat az SV-n alapul, azonban attól erősebb és a kinézetét megvadítják az új aerodinamikai elemek. A V12-es motor az SVJ-ben 770 lóerőt szabadít rá az összes kerékre. A szörnyeteg bika 2,8 másodperc alatt katapultálja magát 100 km/h-ra, a végsebessége 350 km/h. Az irányítást ilyen fergeteges számok mellett segíti a hátsókerekek kormányzása, a tapadást pedig az egyedileg ehhez a modellhez fejlesztett Pirelli P Zero Corsa abroncsok adják. Az új spoiler szett által, amelyet Aerodinamica Lamborghini Attiva (ALA 2.0) neveznek, a mérnököknek a leszorítóerőt 40%-kal sikerült növelni, a légellenálláson pedig 1%-ot faragtak, vélhetően ezek a számok az SV-hez képest értendők. A sportautógyár 2019-ben szállítja az első példányokat a szerencsés vevőknek, amelyekből mindösszesen csak 963 lehet, ebből 63 példány az SVJ 63 változat lesz, amely a Lamborghini 1963-as alapítása előtt tiszteleg. Az ára több mint fél millió dollár a csúcs Lambónak.
Mercedes-Benz
A stuttgarti csillagos márka számára szinte már hagyomány, hogy minden évben bemutat valamilyen különleges koncepcióautót itt Monterey-ben. Idén sem volt ez másként, egy nagyon látványos és dögös koncepciót mutattak be, amely a Vision EQ Silver Arrow nevet kapta és a régi idők Ezüst Nyíl versenyautóit idézi. Az autóról korábban bővebben itt írtunk.
SSC
Egy új kihívó a hipersportautók ligájában, talán sokaknak nem mond semmit az, hogy SSC, de ha már azt írom, hogy Shelby SuperCars, akkor talán már másképp hangzik. Az amerikai cég Pebble Beachen tartotta az első erőgépének premierjét, amely egy új-zélandi gyíkfaj után a Tuatara nevet kapta. A megjelenésére szerintem nem lehet panasz, a tervezők egy aerodinamikus formát szerettek volna alkotni, amit sikeresen teljesítettek is, ugyanis a légellenállási együtthatója csak 0,279. A teljesen karbonból készülő karosszéria és a kerekek miatt is alacsony tömegű a Tuatara, amely a mérlegen csak 1 247 kg-ot nyom üresen. Mindehhez egy középen elhelyezett 5,9 literes ikerturbós V8-as motor társul, amely 1 350 lóerőre képes, de ha bioetanollal etetik, akkor akár az 1 750 lóerős csúcsteljesítményt is hozni tudja. Ez az erő egy hétfokozatú, a gyártó által komputerizált manuális váltón keresztül jut el a hátsó kerekekhez, hogy ott aztán szétszaggathassa a Michelin Pilot Sport Cup gumikat. Valójában a váltómű egy robotizált szerkezet, amely Automac fejlesztése. Az SSC mindösszesen 100 példányt kíván készíteni a Tuataraból.
A végére is értünk az idei Pebble Beach-i összefoglalónknak. Néhány autóra majd még visszatérünk egy-egy külön cikk erejéig. Reméljük, hogy tetszett ez a válogatás nektek. Kövessetek minket az Instagramon is.
Nyammm-nyamm-nyamm