Az emberi kíváncsiság és fantázia szinte határtalannak mondható, az elmúlt bő száz évben megannyi esetben megfordult már sokakban a gondolat, hogy vajon van-e élet a Földön túl, milyen lehet más bolygókat felfedezni és kolonizálni. A ’60-as, ’70-es évek, de még a ’80-as évek is számtalan olyan filmben, történetben és képregényben volt gazdag, amelyek a sci-fi témakörében ezeket a témákat feldolgozták, idegen planéták meghódítása, futurisztikus városok, jövőbe mutató high-tech, elképesztő űrjárművek és közlekedési eszközök. Ez volt az a korszak, amelyik az autóipari formatervezésen is meglátszott, számos tervező kereste a jövő autóinak formáit a mai szemmel is hihetetlennek tűnő koncepcióautók képében. Vélhetően ez is inspirálhatta az Autobianchi Runabout megszületését, amelyet az neves olasz Bertone stúdió és a kor sztártervezője fémjelez.
A kolonizált Mars vagy Szaturnusz futurisztikus metropoliszainak utcaképének lehetne a része.
A Bianchi, a Pirelli és a Fiat kooperációjából megszületett Autobianchi márka a negyvenéves fennállása során főként kisautókkal lepte meg a világot. Gondoljunk csak az olyan apróságokra, mint a Fiat 500 műszaki alapjaira épülő Bianchina vagy az A112, amelyet még az Abarth is megpiszkált. A márka múltjában a Lanciába történő beolvasztásági nem sok koncepcióautó született, így egy igazi kuriózum a Runabout, amely megjelenésében szinte teljesen letaglózza a közönséget.
Nagyon sci-fi, a felnik is megérnek egy szót, de a fényszórók viszik a prímet.
Marcello Gandini az 1969-ben megjelent Fiat 128, – amely felénk leginkább Zastava néven vált ismertté -, műszaki alapjait felhasználva alkotta meg ezt a jövőbemutató barchetta kialakítású járgányt, amelyet akármelyik sci-fi filmben el tudnánk képzelni az utópisztikus városok útjain. Az ék alakú és éles vonalak által határolt alapformát valójában a korabeli versenyhajók ihlették, amelyek áramvonalasságban már akkoriban is verhetetlennek bizonyultak. Az eszeveszett tempójukról pedig elmondható volt, hogy már nem is úsztak a vízen, hanem szinte a víztükör felett siklottak.
Egy korai skiccen, amely testet öltött és a nemzetközi szalonok reflektorfényében úszott.
A meglehetősen lapos és kompakt méretű koncepciót eredetileg a Fiat 128 spider változatának előfutáraként építették, habár ebből soha nem lett semmi. Az Autobianchi Runabout modellben az 128-asban is alkalmazott 1,1 literes motort használták, amelyet még Aurelio Lampredi tervezett. A kis négyhengerest hátul középen helyezték el, amely a szintén 128 típusból származó négyfokozatú váltón keresztül hajtja a hátsó kerekeket.
A vezetés valódi élménye lehet.
Önmagában is meglehetősen látványos autót sikerült Gandininek rajzolnia, azonban a bukókeretre helyezett fényszórók szinte felforgatnak minden addigi formatervezési és stílusbeli megoldását. Annyira hangsúlyosak és odaillőek, hogy nyugodtan állíthatom, ilyet csak az olaszok mernek. Gandini és a Bertone filozófiája is valami olyasmi lehetett a Runabout megalkotásakor, hogy a vezetés szórakoztató és stresszmentes élményét nyújtani, bármerre is utazzon vele az ember.
Teteje nincs, a szélvédő csak jelzésértékű, a beltér nemesen egyszerű, de hangsúlyosan piros.
Az Autobianchi Runabout az 1969-es Torinói Autószalonon mutatkozott be a nagyközönség számára. Ugyan soha nem vált belőle szériaautó, azonban az évekkel később érkező Fiat X1/9 sportautó formai alapjait erről a koncepcióról vették át. Az alábbi videóban 15:04-től tűnik fel ez a futurisztikus kis csoda.
Képek, infók: Bertone, carstyling.ru
Italia
szép