Nem mai autó az Aston Martin Vanquish, amely már lassacskán 20 éves lesz. A brit márka egykori csúcs gran turismóját még Ian Callum tervezte, akinek számos Ford, Jaguar és az Aston Martin más típusai is köszönhetik a formájukat.1998 januárjában mutatták be az Észak-amerikai Autószalonon az Project Vantage Concept járgányt, amely egy igazán markáns megjelenésű túraautó volt. Persze ki emlékszik már arra a bemutatóra, mindenesetre 2001-ben szinte változtatások nélkül került gyártásba a V12-es csúcsgép Vanquish névvel. Az akkori Aston Martin csúcsmodellről a szaksajtó is igen elismerően nyilatkozott, a Car & Driver például azt írta róla, hogy az egyik legőrültebb Ferrari alternatíva, amelyben benne van minden, ami Aston Martin. Az autót talán sokan a Halj meg máskor című James Bond filmből ismerhetik, a filmben őfelsége titkos ügynöke a láthatatlan autóval még a jégen is korcsolyázott. De miért is írunk most erről a típusról? A tervezője ugyan már nyugdíjba ment, de nem bír lejönni a formatervezésről, így összeállt pár mérnökkel és más egyéb szakemberekkel, hogy a 20 évvel ezelőtti alkotását újragondolja egy sokkal finomabb kiadásban.
A Vanquish újraalkotását több dolog is inspirálta, egyrészt az autógyártás sokat fejlődött az elmúlt két évtizedben, főleg a karbonszálas technológia, így olyan dolgokat is meg tudnak valósítani, amit a ’90-es években nem igazán lehetett. Másrészt ma már az embereknek egészen más elképzeléseik és elvárásaik vannak, ha az igazi grand tourerekről beszélünk. A kényelem ma már együtt kell járjon a sportautók teljesítményével. Persze a Vanquish a bemutatásakor sem számított egy gyenge autónak, hiszen a hatliteres V12-es motor 460 lóerőt produkált.
A finomhangolás során átdolgozták a futóművet, egyrészt az autó nyomtávja némileg szélesebbé vált, másrészt a rugókat és a lengéscsillapítókat áthangolták, új Bilstein csillapítókat alkalmaztak. Továbbá erősebb gátlókat építettek be, és az Aston Martin versenyautóiról kölcsönözték a kerékcsapágyakat.
A Vanquish szíve sem maradt érintetlen, 60 extra lóerőt hoztak ki a motorból, Ezt elsősorban az új szívósornak köszönhetik, amelyet karbonból készítenek. A géptető teljesen új, ezen a légbeömlők alakja változott. Az egyik legérdekesebb és valóban újdonságnak számító megoldás az a kipufogóvégek elrendezése. Ezeket ugyanis a diffúzorba integrálták, így kizárva a körülöttük kialakuló légáramlásokat, ráadásul esztétikailag is sokat dob a megjelenésen.
A beltérben talán sokkal szembetűnőbbek a változások. a Callum Vanquish csak két üléses, dobták a 2+2 elrendezést. A hátsó ülések helyét átadták a csomagoknak, ami a praktikumot szolgálja. A brit designermárka, a Mulberry egyedi táskaszettet készített az autóhoz. Az ülések is teljesen egyedileg, csak ehhez a változathoz készülnek. A szerencsés tulaj sokkal finomabb bőrrel bevont kormányt markolhat, mint húsz évvel ezelőtt. A középkonzol elrendezését is megváltoztatták. Szerencsére nem estek túlzásba, kapcsolóból csak annyi van, amennyi szükséges, és a modern idők szele is csak egy 8″-os infotainment kijelzőben mutatkozik meg.
Az ajtópaneleket is újrabőrözték, a Scottish Bridge of Weir legfinomabb portékájával, amelybe igazán egyedi mintát sikerült belepréselni. Az utasteret leginkább a műszercsoport koronázza meg, amelyet a Bremont készített, a két fő műszer számlapján kockás zászló mintázat díszeleg. Ugyancsak vonzza a tekintete a középkonzol tetején trónoló időmérő szerkezet is.
A Callum Vangishhez a sztártervező 15 féle karosszériaszínt álmodott meg. A 25 szerencsés vevő manuális, félautomata és automatikus váltóművek közül választhat, illetve háromféle 20″-os alufelnin feszülhetnek a Michelin sportabroncsok. Az összes példányt az R-Forged műhelyében fogják készíteni.