Gordon Murray neve egybeforrt a különleges sportautókkal, ő az, akit tekinthetnénk úgy, mint a mai autógyártás Enzo Ferrarija vagy Ferruccio Lamborghinije. A saját cége, a Gordon Murray Automotive a tavalyi év augusztusában mutatta be az első önálló fejlesztésű sportautóját, a T.50 típust. Alig két napja, Nikia Lauda születésnapján bemutatták az autó pályára orientált változatát, amelyet a neves F1-es autóversenyző után neveztek el.
Az utcai kivitelhez képest a T.50s ‘Niki Lauda’ sokkal agresszívebb megjelenésű. Ez elsősorban a szénszálból készült aerodinamikai elemeknek köszönhető, látványos nagyméretű első splitter, oldalsó légterelők és természetesen egy több pozícióban állítható hátsó szárny az, ami pályahasználatra alkalmassá teszi az autót. Ezekkel az új elemekkel a járgány 1500 kg-nyi leszorítóerőt képes termelni.
A külső természetesen nem minden, a fejlesztés során a mérnököt a beltartalomra is alaposan rágyúrtak. A pályaverziót egyébként a normál utcai kivitellel párhuzamosan fejlesztették. A T.50 nagy értéke a manapság már eretnekségnek és „antizöldségnek” tekinthető szívó V12-es motor, amelyet a Cosworth csapatával közösen alkottak meg. Mi, akik igazi benzinvérűek vagyunk, ennek természetesen csak örülünk. Az utcai változatban a négyliteres szív 654 lóerőt teljesít, a ‘Niki Lauda’ verzióban már 725 lóerő áll rendelkezésre. Ezzel ellentétes irányban változtatták meg az autó tömegét, az eredeti 986 kg-ot sikerült lefaragni 852 kilóig. A tömegredukálás hatására a motor 16 kg-mal nyom kevesebbet a mérlegen, ezt elsősorban az új titánból készült szelepekkel, valamint a módosított szívó és kipufogósorral érték el.
A motorhoz hatfokozatú duplakuplungos váltóművet társítanak, azonban ez kétféle konfigurációban lesz választható. Az egyik áttételezéssel 322 km/h sebesség, míg a másik rövidebb áttételű változattal 274 km/h csúcsebesség érhető el. Ezen kívül teljesen más futóművet kap ez a változat, mint az utca, a rugókat és a lengéscsillapítókat is a magasabb igénybevételhez igazították. A szabad hasmagasság elöl 87 mm, hátul 116 mm.
A beltérben a pilóta továbbra is középen ül, azonban az elrendezés már csak két ülést tartalmaz. A második a pilótától balra helyezkedik el, a jobb oldali helyét egy tűzoltóberendezés vette át. A szerencsés jövőbeli tulajok egyébként kérhetik az autót csak egy üléssel is, így további kilók spórolhatóak meg, ez a pályákon akár értékes tizedmásodperceket is jelenthet.
Összesen 25 példányt fognak készíteni a T.50s ‘Niki Lauda’ pályaautóból. Mindegyik példány valamilyen módon tisztelegni fog a Gordon Murray által tervezett F1-es versenyautók grand prix győzelmei előtt, illetve mindegyik autóhoz jár majd egy ezekről szóló könyv is, amelyben a mérnökzseni saját visszaemlékezései is olvashatóak lesznek. Az első példányok 2023-ban vehetőek majd át, az áruk 3,1 millió angol font lesz, azaz drágábbak lesznek, mint egy Bugatti Chion.
Forrás, képek: Gordon Murray Automotive