Édes méreg

Legende Automobiles R5 T3

T1, T2 és most már T3, nem, nem a VW kisbuszáról lesz szó, hanem a franciák híres-neves méregzsákjáról, amely a rally versenyek sztárja is volt valaha. A restomod szcéna egy új szereplője, a Legende Automobiles újragondolta az egykori Renault R5 Turbót, és megalkotta a modern reinkarnációját. Az autó igazán impresszív megjelenésű, de hiszen az előd sem volt hétköznapi.

A Lancia Stratos rally sikerei inspirálták Jean Terramorsi-t, a Renault egykori alelnökét, hogy valami újat és izgalmasat alkossanak a Renault 5 Alpine alapjait felhasználva. A tervezéssel a Bertone stúdiót bízták meg, akik 1977-ben láttak munkához. Marc Deschamps álmodta meg a Renault R5 Turbo formáját, még Marcello Gandini felügyelete alatt. A látványos hátsó rész, és az óriási oldalsó légbeömlők azonnal elárulták, hogy a kis városi, orrmotoros, elsőkerék-meghajtású autó alapos változáson esett át. 1980 januárjában a Brüsszeli Autószalonon robbant be a köztudatba az R5 Turbo, majd innen szinte egyenes út vezetett a rallypályák meghódítására. Jean Ragnotti ’81-ben megnyerte a volánja mögött a Monte-Carlo rallyt, és kétszer (1982 és 1985) a Tour De Corse dobogójának a legfelső fokára is felállhatott.

A versenyautók mindegyike az utcai változatokra épült, a homologizáció miatt pedig jócskán készült ilyen. Az eredeti tervek szerint 1000 példányt kívántak építeni, végül a Turbo 1-ből 1820, a Turbo 2-ből 3167 darabot építettek. Hátul középen az 1,4 literes (a Maxiban 1,5) sornégyes Cléon-Fonte motor, amelyet Bosch K-Jetronic befecskendező és Garrett T3 turbófeltöltő paprikázott fel egészen 158 lóerőig. A Bertone mérnökei más Renault modellekből is válogattak alkatrészeket, a váltó például a 30 TX-ből, a hátsó futómű az Alpine A310-ből érkezett. A karosszéria építésekor pedig számos könnyű ötvözetet alkalmaztak, amelyek a Turbo 2 esetében háttérbe szorultak, még a Bertone által kifejezetten ehhez a típushoz tervezett üléseket és műszerfalat is standard Renault megoldásokra cserélték.

Negyven év távlatából a Renault kis méregzsákja vastag betűkkel beírta magát az autósvilág történelemkönyvébe, most azonban egy újabb fejezettel bővül a története. A Legende Automobiles a saját ötletei alapján megalkotta a ’80-as évek francia hot hatch-ének mai változatát. Az R5 T3 névre keresztelt restomod minden porcikájában modernizált és rendkívül átgondolt. A karosszéria zömében karbonszálas anyagból készült. A nagyobb kerékjárati ívek alá megnövelt méretű kerekeket szerelhettek, elöl 16″, hátul 17″ méretben.

Az optikai hatást fokozza a tető vonalából kiemelkedő hátsó szárny, amely a karosszéria színétől jócskán elütő élénkpiros színben pompázik. Ugyanez a piros virít az A oszlopokon, a visszapillantó tükrök házán és a felnik középső részén is. A fényszórók házában a hagyományos izzóktól megszabadultak, a helyükre LED fényforrásokat építettek be.

A hátsó részen a kétrészes diffúzor kapott nagy hangsúlyt, amelyekbe integrálták a két szögletes kipufogóvéget. A beltérben a kevesebb több elve alapján alakították az egyes elemeket. Az analóg műszercsoportot mondjuk egyetlen digitális kijelzőre cserélték, de ebben az esetben ez még talán elfogadható. A piros szín a beltérben is megjelenik, még az újraformázott kétküllős kormánykerékre is jutott belőle. Az ülések egyébként kifejezetten vékonyak, és könnyűek is. Rajtuk pedig verseny biztonsági övek. A két ülés mögött ott virít a bukócsövezés, akárcsak az ős modellben, illetve a motor.

A motor ez esetben is egy négyhengeres turbós szív, amely 400 lóerőt teljesít. Ez bizony jelentős ugrás az eredeti 158 lóhoz képest. A vevők egyébként választhatnak, hogy az erőt a hátsó kerekekre szekvenciális váltómű, vagy kézi kapcsolású egység vigye át. A motorról egyébként több információt nem árultak el, de vélhetően valamilyen modern egység lehet. Mint ahogyan az árról sem tudni semmit. Nyilván nem olcsó egy ilyen átalakítás, annak függvényében pláne, hogy az ügyfélnek kell biztosítania a donorautót. Kíváncsi leszek mennyien fogják beáldozni az eredeti típust. De azt hiszem, hogy ez esetben megéri.

Forrás, képek: Legende Automobiles, Renault

Total
1
Shares
Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Total
1
Share