Cibié – fény az éjszakában

Cibié – a márkanév, ami minden benzinvérű számára ismerősen cseng. A legtöbbünk lelki szemei előtt feldereng egy-egy híres versenyautó az ismert felirattal, elején pedig hatalmas, az éj sötétjét kettéhasító fényszórókkal. De honnan indult a vállalat és hová tűnt? Ki alapította? Mai írásunkban erre igyekszünk választ adni.

Léon Cibié. A fotó megtalálásáért köszönetet mondunk olvasónknak, Horváth Sándornak. Kevés kép fog ki rajtunk, nélküle nem tudtuk volna megmutatni az alapítót.

Léon Cibié 1873-ban született, Párizsban. Már fiatalon magával ragadta a kor egyik nagy vívmánya, a világítás, így mindössze 14 évesen otthagyta az iskolát és egy világítástechnikával foglalkozó kis cég alkalmazottja lett. Miután töviről-hegyire kitanulta a szakmát, 1903-ban megalapította saját vállalkozását Astra néven, majd folytatta az épületek világításának tervezését és felszerelését.

A járműiparral először 1913-ban került kapcsolatba, ekkor bízta meg a francia hadsereg egy repülőgép leszállófény megtervezésével. Az elmés szerkezet egy légcsavaros áramfejlesztőből, valamint az ehhez kapcsolt feszültségszabályzóból és magából a világításból állt. A fejlesztést közösen végezték a két repüléstechnikai úttörővel, Henri Farmannal és Louis Blériot-tal. (Egyébként számos érdeme mellett Blériot-nak köszönhetjük az első magyarországi repülőgép-felszállást is, amit 1909. október 17-én hajtott végre.) A Nagy Háború (nekünk már I. Világháború) előtt ez a fejlesztés igen sok bevételt hozott feltalálójának.

A háborús évek után, 1919-ben újabb nagy lépésre szánta el magát Léon Cibié: megalapította a Société des projecteurs Cibié nevű vállalkozását, hogy immár az autóipar számára készítsen elektromos fényszórókat. Az üzlet sikeresnek bizonyult, évtizedekig volt társa a Renault-nak, de a Peugeot és a Talbot is Cibié fényszórókat szerelt autóira.

Miközben Léon felvirágoztatta a vállalkozást, fiával is komoly tervei voltak. Az 1908-ban született Pierre Cibié a párizsi École polytechnique-n szerzett diplomát, majd csatlakozott apja cégéhez.

Pierre – újító szelleme és tudása segítségével – élete során mintegy 150 szabadalommal gazdagította a családi vállalkozást és a világot.

1936-ban mutatták be az első fényszóró-beállító berendezést, aminek modernebb változatai a mai napig tartozékai minden ezzel foglalkozó autószerviznek.

1947-ben vezették be a piacra a később mindenütt szabványosított európai tompított fényszórót. Addig a szembe jövő autók fénye elvakította a vezetőket. Akinek sütötték már ki a szemét reflektorral, biztosan tudja, milyen jelentős fejlesztésnek számított ez a biztonság terén.

1956-ban érkezett az első téglalap alakú fényszóró, amivel alapvetően a légellenálláson kívántak javítani. Később aztán számtalan autó kapott kockalámpát, Lada-rajongó korszakomban én is sokat kerestem hibátlan Cibié üveges kocka-Lada fényszórókat az autómhoz.

Léon Cibié 1963-ban, a Monte-Carlo Rallye-ról hazafelé menet szenvedett halálos autóbalesetet, Citroën DS-ével, amit a sofőrje vezetett. Az egykori N6-os úton (ma már D606), a Saint-Moré-i alagút kijáratánál érte a vég. 91 évet élt.

Léon Cibiéről nem találtam fotót, a sírjáról viszont igen. Elgondolkodtató, hogy lehet akármilyen nagy az ember életében, a sírkövén akkor is csak egy cserép nélküli, kiszáradt virág pihen, földlabdában.

Fia ekkor vette át a cég teljeskörű irányítását. Mindig aktív résztvevői voltak a motorsportnak, de a 60-as években piacra dobott kiegészítő fényszóróik világszerte ismertté tették őket, a korszak összes rallye gépén ott ékeskedett a Cibié-szett. Az 1930-ban mindössze száz főt foglalkoztató vállalat 1972-re már négyezer dolgozónak adott munkát. 1975-ben a cég évente kilencmillió autólámpát, valamint egymillió motorkerékpár-lámpát gyártott, ezzel Európában piacvezetőnek számított.

Pierre Cibié 1977-ben visszavonult, a vállalatot pedig eladta a Ferodo-nak (a francia cégnek, ami licenc alapján gyártotta a brit Ferodo termékeit), amiből 1980-ban Valeo lett.

Pierre nyugdíjas éveiben is mindig valami új találmányon törte a fejét, 95 évesen is napi 400 métert úszott.  2006-ban, 98 évesen távozott az élők sorából. Gondolj rá és apjára, amikor legközelebb felkapcsolod a tompított fényszórót az autódon.

Total
0
Shares
Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Total
0
Share