Aston Martin V12 Vantage
Van ez a mondás, hogy az angolok mindig is hidegvérűek voltak. Egy biztos, hogy a brit konyha fura, a humorjuk sem mindenkinek jön be, és én a részemről ezt a hidegvérűséget is megcáfolnám. Legalábbis, ami az autógyártásukat illeti. Persze, tudom az angol autó egy szemét, semmire sem jó. De akik ezt hangoztatják, azok ugyanezt mondják a farnciákra, az olaszokra, a Fordra, az Opelre, és még sorolhatnám. Szóval a brit autóipar már sokat adott az autós világnak, és most az autóipar hanyatlásának korszakában is dob még egy-két igazán kellemes járgányt, amelyeket – gyanítom – a legnagyobb ellenzők is szívesen tudnának a saját garázsukban. Ilyen az új Aston Martin V12 Vantage is.
A Vantage már az ’50-es évek óta a csúcsot jelenti a brit márka kínálatában. A legerősebb autóikat korábban a sorhatos motorok, a ’70-es évek óta pedig a V8-as vagy V12-es szívvel ellátott példányok jelentik. A napokban mutatkozott be a legújabb kiadás, amely vélhetően az utolsó V12-es őrület lesz a márka kínálatában, hacsak valami csoda nem történik az autóiparban.
Az Aston Martin autóit mindig is egy sajátos angol elegancia jellemezte, nem voltak sosem túl harsányak (kivétel a hipersportautóik), de mégis nagyon egységes volt az autóik öltözéke. Nincs ez másként az új Vantage esetében sem, csak itt az outfitt sportzakóba lett bújtatva, de ez teljesen jól áll neki.
A lényeg a típus nevében is lévő motor. A géptető alatt lévő 5,2 literes V12-es turbós motor 690 lóerőt produkál, amelyet a nyolcfokozatú ZF automatikus váltóművön keresztül juttatnak el a hátsó kerekekhez, ahol még egy részlegesen önzáró difi is beépítésre került.
Ehhez az erőhöz további fejlesztések is dukálnak. Egyrészt a V8-as Vantage-hez képest áttervezték és megerősítették a futóművet. Az első rugók 50%-kal, a hátsók 40%-kal keményebbek. Az autó útontartásáról és megzabolázásáról egyrészt a látványos aerodinamikai csomag, másrészt a karbon-kerámia fékek gondoskodnak. Csúcssebességnél 204 kg-nyi leszorítóerőt termelnek a spoilerek. A fékek elöl 410 mm, hátul 360 mm átmérőjűek, 23 kg-mal könnyebbek, mint az acél tárcsák.
A tömegcsökkentés még pár helyen tetten érhető. Az egyedileg fejlesztett rozsdamentes acél kipufogórendszer által 7,2 kg-ot nyertek, a Michelin Pilot 4S abroncsokon, amelyek az ehhez a típushoz tervezett 21″-os felniken feszülnek további 8 kg-ot tudtak spórolni. Továbbá pár karosszériaelem karbonszálas anyagból készült. Ennek ellenére még így sem mondanám egy légiesen könnyed balerinának ezt a járgányt, hiszen a mérlegen 1795 kg-ot nyom. Azonban a menetdinamikára nem lehet panasz, 3,5 másodperc alatt ugrik 100 km/h-ra, a vége pedig 322 km/h… angol hidegvér, ugye?
Opcióként lehet majd hozzá kérni Comfort Package nevű komfort csomagot :-), de ezt úgyis csak a puhányak választanák. Nos és persze az autóhoz egyedileg tervezett táskaszettet, akkumulátor regenerálót, meg hasonlló dolgokat. De azért, ha már valaki vesz ilyet, akkor remélhetőleg megküldeni neki rendes körülméynek között, versenypályán is. Mérmint remélem, hogy a 333 boldog tulajdonos között lesz egy-két tökör figura is, aki nem csak garázsgyűjteménynek veszi az utolsó (?) dögös Astont.
Forrás, képek: Aston Martin