Melyik volt a legelső WRC? Milyen csapat építette és mikor készült el? Merülj el velünk a XX. század végének motorsportjában, és kiderül!
Egy új korszak
1997-re új szabályt hoztak az FIA-nál. A korábbi „A”csoportos gépeket egy olyan kategória váltotta a csúcson, amiben megengedőbb szabályok voltak. A versenyautókhoz mindössze 2500 darabot kellett gyártani a széria verzióból kétliteres blokkal, valamint 25 ezret az alapot nyújtó karosszériával. Ezeknek a sorozatban gyártott példányoknak nem kellett turbóval, vagy összkerékhajtással rendelkezniük, a versenyváltozatokba e nélkül is beépíthették a csúcstechnikát. A versenygépek szélessége 1770 mm-ben lett korlátozva, hosszuknak minimum 4000 mm-nek kellett lennie, minimum tömegnek pedig 1230 kg volt előírva. A lökettérfogatot 2 literben, a teljesítményt 300 lóerőben korlátozták a gyártók számára.
A cél az volt, hogy minél több gyártó szálljon be a versenybe, hiszen így olyan, a közúton spéci technikával nem rendelkező típusokból is faraghattak WRC-t, mint a Peugeot 206, vagy a Škoda Fabia.
1996-ban már több gyártó is fejlesztésbe fogott, hogy az új csúcskategóriának megfelelő csodákat készítsen. A Toyota a Corollával, a Subaru az Imprezával, míg a Ford az Escorttal kívánt rajtvonalhoz állni.
Ford
Utóbbi csapatnál egy elég komoly engedményt is kilobbiztak a Ford jogászai. Az Escort utóda – a Focus – ekkor még nem került bemutatásra, így a rivális csapatok és az FIA engedélyével a régi Escortból építhettek egy átmeneti WRC-t. Ez már csak azért is volt érdekes, mert az alapokat nyújtó Escort Cosworth gyártását 1996-ban leállították. Mégis mindenkinek megfelelt ez így, hiszen a Ford kilépéssel fenyegetőzött az új modell érkezéséig, ami lássuk be, elég fájdalmas lett volna egy új kategória indulásakor.
Így aztán a Ford borehami motorsportos műhelyében munkához láttak a fejlesztők. Tesztelés céljából két autót építettek át az akkor még náluk fejlesztett A csoportos Escortokból az új World Rally Car szabályoknak megfelelően. Az aszfalt-specifikus autó készült el először, az N 704 FAR rendszámot viselte. Borehamban nyilván sietősre vették a figurát, hiszen ez az autó szeptember 16-án még a dobogó harmadik helyéig repítette a Sainz-Moya párost, október 13-án pedig már az első Ford WRC-ként tündökölt.
Szóval megszületett az első tesztpéldány, amit aztán rögvest nyúzni kezdtek a versenyzők, hiszen Monte-Carlo-ban ott kellett állnia a kész Escort WRC-nek a rajtdobogón. Közben a Ford megállapodott Malcolm Wilsonnal, így az autók építése és üzemeltetése átkerült az M-Sporthoz, A borehami bázist pedig 2004-ben, 40 év működés után felszámolták.
A Fordnál nem volt megállás. Az Ausztráliában 6. helyezést elért M 513 WJN (Bruno Thiry és Stéphane Prévot ment vele) is WRC-vé változott, a már említett murvás tesztautó lett belőle.
A sajtóbemutató november 3-án volt, a homologizációhoz szükséges dokumentumokat pedig december 19-én, csütörtökön adták le az FIA-nál.
1996 végén az M-Sporthoz került a komplett WRC-csomag, autókkal, tervekkel, alkatrészekkel együtt. Az első M-Sport -építésű WRC a 3-as alvázszámú volt, ez már nem teszt céllal épült, hanem a szezonnyitó versenyre, ahol Armin Schwarz állt vele rajthoz, Denis Giraudet-tel az oldalán és a negyedik helyen vitték célba az autót.
Az első Escort WRC-k napjainkban
Az ewrc.cz nyilvántartása szerint az első, aszfaltos tesztautó a tervezett megsemmisítés helyett Írországba került, ahol néha előveszik. A murvás tesztautó jelenleg Lars Zander birtokában van, míg az első éles Escort WRC – némi török és olasz kitérő után – a Kanári-szigetekre került, ahol az 5290 BPG rendszámot kapta meg. Innen került Bernd Wohlschlagerhez, aki még élményautózást is vállal vele – nyilván borsos összegért.
Szóval akkor a Ford Escort volt az első WRC? A Subaruval mi a helyzet? Következzen most az ő történetük is! Dátumok után nyomozva élhetjük át a WRC-korszak kezdetének pillanatait, szoros lesz a verseny!
P18 WRC
A Subaru háza táján is komoly fejlesztésbe fogtak, hiszen eladásaik felét az Impreza tette ki, annak pedig a kezdetektől kiváló reklám volt a rallye világbajnokság. A Prodrive-nál a formáért és az aerodinamikáért a McLaren F1-et tervező Peter Stevensre bízták, míg a technikai részletekért David Lapworth volt a felelős. Az autó tervei márciusban készültek el, a komplett tervezés mellett rengeteg dolgot szimuláltak számítógépen, hogy minél jobb autót építhessenek.
Az autó agyagmodelljét (egy üres Impreza vázra építették fel a leendő formákat) jó ideig tesztelték szélcsatornában. Sokat dolgoztak a leszorítóerő érdekében, így kerültek légbeömlők az autó elejére, hátulra pedig az Impreza ékessége, az állítható szárny. A 97/001-es alvázszámú autóba minden akkori csúcstechnikát és a legjobb tudásukat adták a mérnökök. Az autó élete jól dokumentált, pár éve még a csapból is az folyt, hogy a Prodrive restaurálta és egy aukción eladták. A VB-n mindig Subaru-drukker voltam, így igazán szívmelengető volt újra megnézni a róla készült képeket és videókat.
A gyönyörű szörnyeteg az 1996-os Catalunya Rallye előtt került bemutatásra, mindössze három héttel az elkészülte után. A bemutatót követően folytatták vele a teszteket, minden akkori Subaru-pilóta megfordult benne.
Most kiderül, melyik volt az első?
És akkor most álljunk meg picit és számoljunk! Az első Ford WRC október 13-án készült el, egy A-s autóból. Az 1996-os Catalunya Rallye november 4-én kezdődött. Ha ebből leszámolunk 3 hetet, akkor október 14-ét, hétfőt kapunk. Ha a három hetet csak általánosan vesszük, lehetett akár előbb, akár később is az első Subaru WRC elkészültének időpontja. Ha pontosan 3 hetet számolunk, akkor az N704 FAR rendszámú Escort volt az első WRC.
Ha viszont azt nézzük, melyik autó épült direkt a nulláról WRC-nek, akkor az előbb P555 WRC, majd P18 WRC rendszámot viselő 1-es alvázszámú kékség a befutó, és így a földkerekség legkorábbi WRC-je is.
Aztán van még egy lehetőség. Foteljogászok, fel a szemüvegekkel! A homologizációt a Subaru és a Ford WRC-je is 1997. január elsején kapta meg a dokumentumok szerint. Azokban viszont a WR kiterjesztés sorszámaiban a Ford a 20/01-es, míg a Subaru a 24/01-es számot kapta, tehát a Fordé a korábbi sorszám.
Akkor most melyik a befutó? Rád bízom, Tisztelt Olvasó. Személyes véleményem szerint a Subaru igazibb első, de én elfogult vagyok.
Az első Subaru WRC életpályája
A P18 WRC – akárcsak az első két Ford – soha nem indult gyári csapatban a VB futamain. A teszteket követően eladták egy privát csapatnak és 1999-ben, az olasz bajnokságban Diego Oldrati versenyzett vele. Ezután Jean-Pierre Michelmi is versenyzett vele – ő vitte először VB-futamra, mégpedig Görögországban. Előtte és utána Bruno Thiry, majd Paolo Andreucci is futott vele egy-egy kört. A legnagyobb név a kétkerekűek világából érkezett a vezetőülésbe: Valentino Rossi az 1999-es Rally di Monza-n vezette az 1-es alvázszámú Subarut.
Innen egy rövidebb cseh(!) kitérő után az ír és a brit bajnokságba vezetett az útja, utolsó versenyét 2007-ben futotta, mielőtt féltett gyűjtői darab lett belőle.
Lehet az ember fordos, vagy subarus, az ős-WRC-k szerintem mindannyiunk szívét megdobbantják. A felhasználási célt tekintve pedig őszintén csodálkozom, és egyben nagyon örülök neki, hogy még mindegyik vas létezik és működőképes. Fontos ez, hiszen egyenként is komoly darabkái a hatalmas rallye-történelemnek.
A cikk elkészítése kb. 26 órát vett igénybe.