25 éves a Gran Turismo

Az autós videojátékok világában bizonyára mindenki ismeri a PlayStation konzolokon elérhető Gran Turismo szériát, amelynek a története negyedévszázadra nyúlik vissza. Engem is magával ragadott még tizenéves koromban a Gran Turismo világa, és én igen sokat tanultam az autókról a különféle részek által, de különösen a Gran Turismo 2-ből az autókról. Elevenítsük fel a széria történeté és pár érdekességet.

Emlékszem 2000 karácsonyán egy PlayStation konzult kaptunk ajándékba, hozzá pedig a Crash című játékot. Én már ekkor tudtam, hogy létezik a GT széria, akkoriban már elérhető volt a második rész. A következő évi születésnapi ajándékom volt a GT2, ami azután sokat pörgött a PS-ben. Platinum kiadás volt, kétlemezes, az egyik lemezen az Arcade, a másikon a GT mód volt elérhető. Ez utóbbi volt számomra mindig is az érdekes. A különféle licencek megszerzése, a versenyzés és az autók fejlesztése, a számtalan beállítás tesztelése. Most azonban egy kicsit visszaugrok az időben.


Vision Gran Turismo

A Gran Turismo széria annyira népszerű és elismert, hogy Kazunori Yamauchi kezdeményezésére az autógyártók elkezdtek egyedi koncepcióautókat tervezni kizárólag a GT számára. Kaz csak annyit kérdezett, hogy vajon a gyártók terveznének-e nekünk a játék nevére utaló kétajtós sportautókat. Erről a témáról nem régiben Vancello Viktor írt egy remek cikket. Az első Vision GT a széria 15. évfordulójára készült el és a GT5-ben mutatkozott be. Ezt a típust a Mercedes tervezte, és a valóságban is megépítették. Azóta számtalan neves gyártó, az Aston Martintól kezdve a Jaguaron keresztül, egészen a Zagato stúdióig elkészítette a saját alkotását.

1997. december 23-án jelent meg az első Gran Turismo a japánoknál, akkor még a Polys Entertainment gondozásában. Ez a Sony saját belső fejlesztőstúdiója volt, az élén Kazunori Yamauchi sannal, akit szerintem a széria rajongóinak nem kell külön bemutatni. Legyen elég annyi, hogy tisztes autóbolond és van egy autógyűjteménye is. A Polys-ból azután hamarosan megszületett a Polyphony Digital, amely azóta is a szériát jegyző csapat. Az első kiadásban még csak 11 pálya és 160 autó közül lehetett választani, ugyan többségében voltak a JDM autók, de szerencsére különféle európai és amerikai márkák is bekerültek a játékba. A GT1 nagy népszerűségre tett szert, több mint 10 millió példányban kelt el.

A siker garantálta a folytatást és 1999-ben megérkezett a második rész. Ez már jóval feljebb rakta a lécet az első részhez képest bő kétszer annyi pálya, valamint 650 választható autó, a legkisebb Fiat 500-astól a Le Mans-i prototípusokig. Ahogy föntebb említettem, nekem ez volt az első Gran Turismo élményem, és a mai napig szívesen emlékszem vissza rá. A licencek megszerzéséhez különféle teszteket kellett végrehajtani, amelyek fokozatosan nehezedtek. A fő cél az S (super) licence megszerzése volt, amivel már a komolyabb versenyosztályokban is el lehetett indulni. Már ebben a részben részletesen lehetett tuningolni az autókat és játszadozni a különféle beállításokkal, már ami a futóművet, az aerodinamikát, a váltómű áttételezését és a motor beállításait illeti.

Szóval a második rész nagyon sokat hozzátett ahhoz, hogy én vérbeli autóbolond lettem. Nem csak egy tévés majom, aki olykor azt sem tudja, hogy mi van a géptető alatt, vagy teljesen fogalmatlan az adott autómárka múltját illetően. Sokan tanultam a GT2-ből a különféle járgányokról. Emlékszem a nyári szünetben sok olyan nap volt, hogy már igen korán, hajnal hatkor felébredtem, kiballagtam a nappaliba és elindítottam a PlayStationt. Megszólalt a tv hangszóróin keresztül a jellegzetes PS szignál, majd elindult a GT2 intrója, amit a mai napig nem felejtek, a Cardigans – My favourite game alaposan mixelt számára villantak fel a különféle autók a képernyőn.

Ahogy a PlayStation brand is folyamatosan fejlődött, és jöttek ki az újabbnál újabb konzolgenerációk, úgy a Gran Turismo széria is egyre sikeresebb és jobb lett. 2000-ben jött a PlayStation 2 éra, egy évvel később pedig már ott forgott a Gran Turismo 3 A-spec DVD lemeze a gépben. Az újabb technika által adott lehetőségekhez igazodva jelentősen megugrott a látványvilág, a grafikai megjelenítés még közelebb került a valósághoz. Az autók száma ugyan kevesebb volt, 181 db közül lehetett választani, de immáron 34 pályán tekereghettünk. Ez volt minden idők legsikeresebb Gran Turismója, több mint 14 millió példányt adtak el belőle világszerte.


Concept & Prologue

A GT3 megjelenését követően megjelentek a különféle kiegészítő, illetve kereskedelmi forgalomba szánt előzetes változatok. Az első ilyen kiadás a Gran Turismo Concept 2001 Tokyo volt, amelyet a 2001-es Tokiói Autószalonon bemutatott Nissan GT-R Proto koncepcióautó inspirált. Ezen kívül még 50 másik autó volt elérhető ebben a kiadásban. Egy évvel később érkezett a 2002 Tokyo-Seoul változat, amely a Szöuli Autószalonon bemutatott újdonságok körével bővült. Ebben a változatban debütált először a koreai Hyundai márka a széria történetében. Még ugyanezen év júliusában érkezett az európai kiadás a 2002 Tokyo-Geneva. Ebben volt a legtöbb autó, ugyanis kibővült a Genfi Autószalon újdonságaival, mint pl. a VW W12 koncepcióautó. 
A GT4 és az azt követő részek vonatkozásában "Prologue", azaz felvezető alcímmel jelölték az előzetes változatokat. Készült ilyen a GT4 és a GT5 esetében is. A Concept jelzésű kiadások sorát a Gran Turismo HD Concept zárta. Ez a kiadás PS3-on volt elérhető ingyenesen letölthető formában. Egyrészt az új konzol erejét próbálták vele demonstrálni, másrészt ebben a kiadásban debütált először a széria életében a Ferrari.

Három évvel később érkezett a GT4 szintén PS2-re. A gyönyörű fehérdobozos kiadás borítóján a Ford GT mutogatta bájait. Az új rész már feszegette a konzol határait, nagyon sok újdonságot beépítettek. Igazi autókánaán volt ez, 80 gyártó 721 modelljével, sőt mondhatni digitális autós enciklopédia az 1886-os Benz Patent Motorwagen-től az akkori csúcs koncepcióautókig. 51 pályán küzdhettünk az ellenfelek, vagy épp az idő ellen. Ebben a részben vált elérhetővé a híres (vagy inkább hírhedt) Zöld Pokol, azaz a Nürburgring. Ha jól emlékszem, akkor ebben a kiadásban már külön lehetett hallgatni a track listát is. A GT széria szerintem egyik nagyon jó vonása, hogy a versenyek alatt nagyon jó zenéket lehet hallani.


Különkiadások

A Gran Turismo széria az elmúlt 25 évben több különkiadással is meglepte a rajongókat. Ezek egy része a különféle autómárkákkal történő együttműködésből született meg, részben pedig az egyes fő részekhez kapcsolódó előzeteseket, illetve kiegészítőket jelenti, ez utóbbiakról egy másik keretes részben olvashattok. Az első ilyen még az 1998 karácsonyán megjelenő első demó változat volt, amiben három autót (Honda NSX, Subaru Impreza WRX és a Chevrolet Corvette) lehetett kipróbálni a Clubman Stage Route 5 pályán. A 2000. évi E3-on már egy PS2-es demón promózták az új konzol képességeit, ez volt a Gran Turismo 2000, eredetileg a 3. rész címe ez lett volna, de mivel egy évvel később jelent meg, így a nevét is megváltoztatták. A Gran Turismo 3 és a 4 alapjait felhasználva a különféle autómárkák megkeresésére elkészült pár demó egy-egy új típus bemutatásakor. Ilyen volt a 2004-ben megjelent Toyota Prius demo, amelyet a japán gyártó weblapjáról lehetett megrendelni egy marketing brosúrával egybekötve. Ebben a 2004-es Prius és a Toyota MTRC koncepcióautó volt elérhető a Fuji Speedway ('90-es évekbeli nyomvonal) és a Grand Canyon rally pályákkal. Ez ma már igazi gyűjtői kiadásnak számít, néha feltűnik egy-egy az eBay-en. Szintén ebben az évben jelent meg az 1-es BMW demó, amelyben a 120i és 120d volt vezethető a Nórburgringen. Ebből csak a BMW legkisebb típusának brit előrendelői kaptak. A békalámpás Nissan Micra megjelenése előtt főként az európai autós médiumoknak küldött szét a Nissan egy promóciós csomagot, amelynek része volt a Nissan Micra Edition demó, ebben az új gépet lehetett kipróbálni az Autumn Ring pályán. Egy hasonló kiadás készült a 350Z megjelenése előtt is, ennek az amerikai újságírók örvendhettek. A GT4 alapjain készítettek egy Mazda MX-5 kiadást is, amelyben az NC generáció volt vezethető. Még Nike limitált kiadás is volt a Nike One 2022 koncepcióautóval.

2009-ben a széria tett egy kitérőt PSP-re is. Így akinek volt a Sony hordozható masinájából, az akárhová magával vihette a száguldás örömét. Zsebben elfért 833 autó és 75 pálya. Ráadásul még elég jó eladási számokat is produkált, több mint 4,5 millión vágták zsebre a Gran Turismo-t.

Az újabb nagy folytatás a PS3 generációval érkezett el. 2010-ben jelent meg a Gran Turismo 5, amely grafikájával és az autók fizikájával már tényleg a Real Dirving Simulator szlogenre. A valódi versenypályák száma jelentősen megugrott, összesen 81 pályán fűzhettük a kanyarokat 1074 autóval, amelyek száma az online frissítések által folyamatosan bővült. Ebben a részben már akár saját pályát is kreálhattunk a pályaszerkesztő által. De olyan híres aszfaltcsíkokon nyomhattuk a gázt, mint, az amerikai Daytona, vagy a talján Monza, de bekerült a Top Gear tesztpálya is. Ez volt az első Gran Turismo, amelyben már láthatóan sérültek az autók, valamint belső nézetből is lehetett vezetni. Továbbá a pilótánk kinézetét is egyénre szabhattuk a különféle overallok és sisakok kombinálásával. Ha már szóba hoztam az online frissítéseket, a GT5 által már kinyílt az online versenyek világa is,így a világ különféle pontjain lévő fotelpilóták a nap 24 órájában mérhették össze a vezetési tudásukat. Bizonyos időközönként különféle online futamokat is szerveztek. Közel 12 millió példány talált gazdára.

A PlayStation 3-as korszaktól a Polyphony Digital a Gran Turismo 6-tal búcsúzott 2013-ban. Emlékszem, hogy akkor december 6-án jelent meg az új kiadás, de az előrendelőknek már egy nappal hamarabb hozzá lehetett jutni a játékhoz. Így került hozzám is december 5-én a fém díszdobozos verzió. Ebbe a kiadásba nagyon sokféle újdonságot belepréseltek, a napszakok változásától az időjárás viszontagságain keresztül a még komolyabb fizikai szimulációig. A fejlesztők olyan szervezetekkel léptek kollaborációra, mint az FIA, a NASCAR, a Senna Institute, vagy a Goodwood Festival of Speed. Utóbbiból már gondolom mindenki kitalálta, hogy bekerül a pályák közé a híres felfutó, de nem csak az. A GT6-ban jelent meg az első ausztrál pálya, a Mount Panorama. De a legkülönlegesebb játékélményem az Apollo 15 küldetésen használt Lunar Roving Vehicle vezetése volt a Hold felszínén az ottani gravitációs környezetet szimulálva. Persze volt még sok különleges autó a bő 1200 járgány között, mint például a Nissan DeltaWing, és a számos Vision Gran Turismo, de ezekről a cikk egyik keretes részében olvashattok.

2017-ben a GT története tovább íródott a Gran Turismo Sport kiadással. Ez már PS4-re érkezett és itt már a tv képernyőjéről mondhatni tényleg a valóság köszönt vissza. A GT Sport leginkább az online versenyzésre és az e köré szerveződő regionális és nemzetközi bajnokságokra fókuszált, amelyet az FIA is támogatott és hivatalos bajnokságként ismert el. Sőt két versenyszériát is folyamatosan menedzseltek benne, a végső győztes pedig hivatalos volt az FIA év végi párizsi díjátadójára. Ebben a részben jelent meg először a Porsche, ugyanis megszűnt az Eletronic Arts exkluzív joga a márkával. Persze Porsche addig is volt a GT játékokban, csak épp a jóval fineszesebb Ruf változatok által. A GT Sport 8 millió rajongóhoz jutott el

A GT széria idén 25 éves, ezért kérdés sem fér ahhoz, hogy a jeles alkalomra elkészüljön a folytatás, amely sorban a GT7. 2020-ban jelentették be a folytatást, amely már a legújabb PlayStation konzolra, PS5-re optimalizálva készült, de még PS4-en is elérhető. Az idei év március 4-én került a boltok polcaira és a PlayStation Store-ba a Gran Turismo 7. Az előző részhez képest a hangsúly ismételten a korábbi részek formulájához tért vissza. Visszahozták a dinamikus napszak és időjárásváltozást is, amely a GT5-re és a GT6-ra is jellemző volt. Több mint 420 autó és 90-nél is több versenypálya áll jelenleg a rajongók rendelkezésére, amelyek száma az egyre gyakoribb frissítések által folyamatosan gyarapszik.

Bevallom nektek őszintén, hogy a GT6 után már nem ültem le a tv képernyője elé az újabb változatokkal, a PS4 teljesen kimaradt az életemből. Azonban elnézve az új epizódot kedvet kaptam egy PS5 beszerzéséhez, persze kell hozzá megfelelő méretű 4K tv is, egy jó hangrendszer, vagy legalább egy jó hangprojektor, a kormányról és a versenyülésszettről, amit a Sparco készít nem is beszélve. Ez egy kész vagyon, amiből már Maserati Biturbót lehet venni. De azért jó lenne újból végigszáguldani a Deep Forest, az Apricot Hill Speedway pályán, ezek vélhetően minden GT rajongó számára ismertek. A Nürburgringről és a Circuit de la Sarthe pályákról nem is beszélve, miközben felcsendül a Moon Over The Castle.

Forrás, képek: gran-turismo.com

A cikk elkészítése kb. 8 órát vett igénybe.

Total
0
Megosztások
Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Total
0
Share