Öt éve már annak, hogy a GM bemutatta a legújabb Corvette generációt, amely szakítva a hét elődjével, már nem orr, hanem hátsó középmotoros. A C8-as széria megosztotta a közönséget, mind a formáját, mind pedig a motorelrendezést tekintve. Sokan azt is mondták, hogy ez már egy középmotoros szupersportautó, mint egy igazi amerikai V8-as erőgép. Én a magam részéről örültem annak, hogy szívó V8-as, benzint éget és a hátsó kerekeit gyötri. Mivel minden eddigi ‘Vettének megvolt a maga nagyon erős és nagyon különleges változata (akár több is), amelyek közül számomra a mai napig a C4 Grand Sport a nyerő, így nem maradhatott ki a sorból a C8 sem. Íme, itt van a legújabb ZR1, duplaturbós V8-as motorral és több, mint 1000 lóerőnyi teljesítménnyel.
Ez az eddigi legerősebb Corvette, az 5,5 literes duplaturbós motor 1064 lóerőt és 1122 Nm forgatónyomatékot produkál. A legutóbbi ZR1 csak 755 lóerőt tudott. A motor a Z06 LT6-os motorjával több ponton egyezik, az LT7 fő komponensei azonban teljesen egyediek és a blokk megmunkálása is eltérő. Más a hengerfej, a főtengely és az új kovácsolt dugattyúk által a kompressziót is csökkentették. A feltöltők turbinakerekeit egy speciális, úgynevezett MAR anyagból készítik, amely állítólag jobb, mint az Inconel. A wastegate szelepek elektronikus vezérlésűek, ezzel jobban ki tudják küszöbölni a turbókésést. A motorhoz kapcsolódó nyolcfokozatú TREMEC automatikus váltóművet a többi modellváltozathoz képest megerősítették.
A futómű szempontjából az alatta lévő Z06-tal egyezik, a mérnökök csak némely ponton változtattak, például keményebbek a rugók. A felniken Michelin Pilot Sport Cup 2 gumiabroncsok feszülnek. Ami talán a legjelentősebb eltérés a többi C8-as változathoz képest, az az aerodinamikai csomag. Egyrészt elöl a fékek és a turbók miatt is megváltoztatták a légbeömlőket, ugyanez vonatkozik az oldalsó légcsatornákra is. A ZTK csomaggal pedig egy egész látványos pályaautót lehet belőle faragni. Egy méretes splitter és egy jó nagy hátsó szárny segít a további leszorítóerő termelését. Van még egy stíluselem a karosszérián, ami a ’60-as éveket idézi, a hátsó „szélvédő” osztott, mint a csónaktestű Corvette esetében.
A külföldi sajtóban pár helyen olvastam, hogy összehasonlították néhány villanyos autóval. A Tesla Model S Plaid például 44 lóerővel gyengébb, de több, mint 450 kg-mal nehezebb (a ZR1 kicsivel több, mint 1,6 tonna). A Lucid Air Sapphire ugyan 170 lóerővel többet tud, de ahhoz képest a Corvette 755 kg-mal könnyebb. Szóval, megmosolyogtató. A menetdinamikai adatokról egyelőre annyit árultak el, hogy 350 km/h a végsebessége. Lehet, hogy 0-ról 100-ra a két villanyos doboz jobban gyorsul (nem tudom), de vélhetően élményben, és főleg hangban a Corvette ZR1 messze túlmutat rajtuk.
Hogy lesz-e legenda az új ZR1? Jó kérdés, a jelenlegi generáció megosztó, de én úgy gondolom, hogy ezzel az új modellel a GM nagyot gurított. Ha pedig más szemszögből nézem, akkor az amerikai V8-as járgányok utolsó mohikánja.
Forrás, képek: General Motors