Találkozókon készült képek alapján vadásznak a tuningolt autókra?

A címben olvasható kérdést tettük fel kicsit bővebben kifejtve, a Nemzeti Közlekedési Hatóság Kommunikációs Osztályának. Alább olvasható a válasz (köszönjük!), teljes terjedelmében. (A három lényeges szó pirossal kiemelve.)

9615144082_dda24e6932_k.jpg

A közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet az átalakítást a következők szerint határozza meg:

„2. § (2) A rendelet alkalmazásában jármű átalakítása a már forgalomba helyezett jármű olyan megváltoztatása, amely a típusbizonyítványban, az összeépítési engedélyben vagy a korábbi átalakítási engedélyben meghatározott adat, illetőleg közlekedésbiztonsági vagy környezetvédelmi jellemző módosulását eredményezi, valamint a gépkocsi alvázának (az alváz szerepét betöltő, az alvázszámot viselő szerkezeti elemének) cseréje.”

Az átalakításra előzetesen engedélyt kell kérni az illetékes kormányhivatal műszaki engedélyezési és fogyasztóvédelmi főosztályától, és az engedély alapján átalakított járművet műszaki vizsgálaton kell bemutatni annak elbírálására, hogy az átalakítás az engedélynek megfelelően került kivitelezésre. A műszaki vizsgálaton kiállított adatlapon záradék elrendelésével kell megjelölni az átalakítás tényét, és ez alapján az okmányiroda fogja bejegyezni a forgalmi engedélybe az átalakítást.

21818100135_ec7510a4aa_b.jpg

Az átalakított jármű, melynek gyári jóváhagyott kialakítását megváltoztatták, fokozott közlekedésbiztonsági kockázatot jelent. Az átalakítás szakszerű megvalósítását a közlekedési hatóság ellenőrzi, mert a szabálytalanul átalakított jármű a vezetőjére, utasaira és a közlekedés többi részvevőjére veszélyt jelent.

A közlekedési hatóság jogszabályokban előírt feladatai közé tartozik – a közlekedésbiztonság érdekében – a jogszabályokban előírt feltételek betartásának közúton történő ellenőrzése is.

Az ellenőrzések során számos esetben tapasztalja a hatóság, hogy a „jószándékú”, de műszakilag rosszul, vagy nem megfelelő alkatrészekkel kivitelezett átalakítás következményeként a jármű stabilitása, úttartása, fékezhetősége, kormányozhatósága illetve környezetvédelmi tulajdonságai negatív irányba változnak az eredeti kialakításhoz képest.

21631216159_b9e2ba38ca_b.jpg

Nagyobb közlekedésbiztonsági kockázatot jelent az átalakított jármű, de a műszaki vizsgálatok szúrópróba szerű ellenőrzése nem kizárólag az átalakított járművekre terjed ki, hanem általánosan minden járműkategóriából kerül kiválasztásra.

A jármű tuningokkal kapcsolatban hatóságunk korábban kiadott egy általános tájékoztatót, amely elérhető a következő webhelyen:

https://www.nkh.gov.hu/documents/11102/545604/k%C3%A9rd%C3%A9sek+%C3%A9s+v%C3%A1laszok+a+leg%C3%A1lis+tuningol%C3%A1shoz/e42f51d3-d149-4657-9cc0-008335cfa007?version=1.1&type=.pdf

Tájékoztatom, hogy a minisztériumi és egyéb központi állami szervektől származó jogi iránymutatást tartalmazó leiratnak, körlevélnek, útmutatónak, iránymutatásnak és egyéb informális jogértelmezésnek az Alkotmánybíróság 60/1992. (XI. 17.) AB határozata szerint jogi kötelező ereje nincs.

Total
0
Shares
Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Total
0
Share