Közeleg a tél, érkeznek a sablonos téli felkészülésről szóló cikkek az autós oldalakra. Az ezekben foglaltakat még maga a szerző sem tartja be, kiadták, hát lefutja vele a kötelező köröket. Aztán a kesztyűtartóban felejti a zárolajozó jégoldót, jogosítvánnyal kaparja a szélvédőt, és befagy a behúzott kézifék. Ezúttal a borivás utáni dihidrogén-monoxid-prédikálást meghagyom másnak, jobb ez így.
Úgy gondoltam, hogy ezt a téli témát egy másik oldaláról közelítem meg, ami a vidéki autósokat érinti, így ez a cikk elsősorban nekik szól.
Szokták-e a havas, jeges utakat takarítani a faluban, ahol élsz? – tettem fel a kérdést egy szavazás erejéig az olvasóinknak. Az eredmény (nem reprezentatív, 100+ szavazat volt) szerint a hazai falvak 46%-ában nem takarítják le az utakat, sajnos arrafelé sem, ahol én élek. A leesett hó hamar kőkemény és csúszós páncéllá válik az úttesten, aztán kezdődhet a korcsolyázás gyalog, és autóval is.
Míg nálunk az önkormányzatok és a közútkezelő pénzhiánya, esetleg hanyagsága miatt van ez így, vannak olyan országok, ahol lehetetlen eltakarítani azt a hómennyiséget, ami lehullik. Ezekben az országokban engedélyezett egy remek megoldás, hogy a jegesre taposott havon is tudjanak közlekedni: a szöges gumiabroncs.
Miért nem hólánc?
Egyszerű: kiérsz a takarított főútra és szerelheted le, majd hazafelé a faluba beérve szerelheted fel. Mindezt mondjuk sötétben, ráadásul koszos és időigényes is. Minden áldott nap ismételheted, hiszen a jég még akkor is kitart, amikor a hó már mindenhol elolvadt…
A szöges gumiabroncs hasonló mintázattal rendelkezik, mint egy hagyományos téli gumi. A különbség annyi, hogy a futófelületbe néhány milliméteres, tompa fém gombocskákat ágyaznak, így az még jeges felületen is képes megkapaszkodni.
Hogy ne a skandináv országokkal példálózzak, merítsünk egy kicsit közelebbről ihletet! Franciaországban engedélyezett a szöges gumiabroncs. A használatára vonatkozó előírások is egyszerűek: a november 11-ét megelőző szombattól lehet őket használni, március utolsó vasárnapjáig, a maximális sebesség nem lehet több 90 km/h-nál, valamint az autók hátulján egy jelzést kell elhelyezni, ezt lehet látni a Monte-Carlo Rallye-n résztvevő versenyautókon is, írtunk már róla korábban.
Az osztrákoknál és az olaszoknál is hasonló a szabályozás, nekik ott vannak a hegyvidéki utak, nyilván nem viccből találták ki az egészet.
Ausztria
3,5 t alatti járműveken használható a szöges gumiabroncs október elejétől május végéig, autópályán 100 km/h, egyéb úton maximum 80 km/h sebességgel. A szögek nem lóghatnak ki 2 mm-nél jobban az abroncs felületéből. A fentiek mellett kötelező egy szöges gumit jelző matrica elhelyezése is az autón.
Olaszország
Engedélyezett a szöges gumiabroncs 3,5 t alatt, de mind a négy keréken ilyennek kell lennie. Az időszak is korlátozva van, november 15 és március 15 között közlekedhetnek ilyen abroncsokkal. Minden keréknél sárfogót kell felszerelni, egyébként lehet vele 90 km/h-val menni közúton, autópályán pedig 100 km/h a korlátozás.
Míg a nyugati országoknak a hegyvidék okoz gondot, addig nekünk a hó eltakarításának hiánya. Számtalan faluban jártam már, ahol csak a főutat takarítják, a többi utcában hamar jéggé tapossák a lehullott havat. A kérdés az, hogy miért ne lehetne itthon is engedélyezni a szöges gumiabroncsok használatát? Jelenleg ugyanis tilos ilyen gumikkal közlekedni.
Aki biztonságosabban szeretne közlekedni ezeken a jeges falusi utakon, végre legálisan megtehetné. Ha a francia, vagy az osztrák utakra ráengedik az ilyen gumikkal futó autókat, akkor a hazai toldozott-foldozott aszfaltcsíkokat sem kellene tőlük félteni.
Mennyi ilyen gumi fogyna? Nem hiszem, hogy sok. A többség még normál téli gumit sem vásárol, a szöges verzióért nyilván kevesebben adnának ki pénzt, de legalább megvolna rá a törvényes lehetőség. Én élnék vele, annak ellenére, hogy zajosabb és gyorsabban kopik, mint a hagyományos téli gumi.
Ahogyan a téli gumi sem kötelező itthon, úgy ez is csak egy lehetőség volna. Te vásárolnál?