Reggeli rozsda: a hiányzó Porsche 901

Ma már alig van olyan autómárka, amely ne rendelkezne saját múzeummal, ahol kiállítják a történelmük szinte minden egyes darabját, de legfőképpen a különleges automobilokat. A nagy múltú gyártók természetesen a múzeumok terén sem fukarkodnak; a Ferrarinak például kettő is, az egyik legmonumentálisabb múzeum pedig a Mercedes-Benzhez köthető. Stuttgart ugyanakkor helyet ad egy másik híres autómárkának is, ez pedig a Porsche, amelynek az egész története bővelkedik különleges sportautókban, így az ő múzeumuk is legalább olyan különleges hely, mint a fent említett másik két márka szentélyei. 

high-porsche-901-porsche-ag-4-1513174495.jpg

A Porschét mindenki a híres 911 típussal azonosítja, ami a mai napig meghatározza a márka identitását, a sziluettje pedig összetéveszthetetlen már a legelső széria létezése óta. 1964 szeptemberében indult a legelső 911 generáció gyártása, amelyet kezdetben 901-nek hívtak. A nevet azonban nem használhatta sokáig a Porsche, mivel minden három és négyjegyű számot, amelynek a közepén 0 szerepelt, levédetett magának a Peugeot. Ezért a jogi hercehurcát elkerülve a németek a rövidesen 911-re keresztelték át az új sportkupéjukat. A gyártás első évében még csak 235 autót készítettek, ráadásul ezek közül csupán az első 82 példány viselte a 901 nevet, így ezek az autók mondhatni aranyat érnek. 

Olyannyira ritkaság számba megy az ős 901-es, hogy még a Porsche sem rendelkezett egyetlen egy példánnyal sem, így ez hiányzó része volt a múzeumnak. Azonban valahol Brandenburgban egy eldugott pajtából előkerült egy példány, ami a Porsche múltjának egy véletlenül felbukkanó darabkája. Hosszú évek megfeszített kutatásának végére tettek pontot, és került a helyére a cég történelmi kirakójának utolsó eleme is. 

Az 57. legyártott példány került elő pár évvel ezelőtt, amelyet a Porsche a második tulajától 125 ezer dollárért vásárolt meg. A volt tulajdonos a márka nagy fanatikusa volt, az autót sokáig használta, azonban miután megházasodott hátrébb került a prioritási listáján, hiszen a gyorsan növekvő családját már nem tudta kiszolgálni a szűk sportautó. Később vett egy másik 911-et is, amelynek a felújítását elkezdte, a 901 pedig leállításra került egy pajtába, ahol szépen rárakódott évtizedek pora és persze a rozsda is megkezdte, ahogy annak rendje és módja. 

A Porsche szakemberei, amikor is tudomást szereztek az autó létezéséről, azonnal felkeresték a brandenburgi pajtát és a tulajt, majd nagy meglepetésükre először egy 1968-as aranyszínű 911 L-t találtak ott, amely eléggé romos állapotban volt. Vélhetően ez volt a megszállott tulaj második autója, amelynek a felújítása szintén félbeszakadhatott. A pajta hátsó részében azonban rábukkantak az igazi kincsre is, a piros 901-es maradványaira. Mindkét autó első karosszériaelemei hiányoztak, rozsdától hervadó állapotban várták a csodát, hogy valaki egyszer talán rájuk talál és megmenti őket. Talán egyik autó sem gondolta, hogy a teremtőjük lesz a megmentőjük is.

low-901-2014-porsche-ag-1513174491_1.jpg

Mindkét Porscheban szerencsére megvolt a műszerfal, a motor, a fékek beálltak, de ennyi év, inkább évtized egy helyben állás után ez talán nem meglepő. A Porsche szakértői a tüzetes helyszíni vizsgálat során átnézték és ellenőrizték az alvázszámokat is, ekkor már semmi kétség nem fért hozzá, hogy a 82 legyártott 901-es egy példányát találták meg. Az aranyszínű 911-et sem hagyták ott, azért 17 ezer dollárt fizettek, mindkét autó a Porsche gyári restaurátoraihoz került, akik hosszú évek munkáját követően nem olyan régen készültek el a teljes felújítással. 

A restauráció során kiderült, hogy a 901-es motorja már nem az eredeti, de típusazonos, továbbá sajnos az autó sok komponense már használhatatlanul rozsdás volt. A futómű szinte teljesen elpusztult, a küszöbök hiányoztak, ezeket újra kellett gyártani. Ezzel ellentétben az autó belterében sok minden épen maradt, például a váltószoknya, amelyet ebben a formában csak ez az első széria kapott. 

2356046-911-barn-find-2017-porsche-ag-1513174370.jpg

Az autókkal együtt Zuffenhausenbe két hatalmas láda is érkezett, amelyek a pajtában fellelhető alkatrészeket és az ott fellelt egyéb kiegészítőket tartalmazták. Volt köztük két ülés is, amelyről először azt gondolták, hogy a 901-es tartozik, azonban kiderült, hogy ezeknek a hátlapja csak „ötcsöves”, amelyek az üléspárna függőlegesen varrt részeire utalnak. Mint kiderült az első nyolcvankét példányba „hatcsöves” ülések kerültek, így ezeket is újból le kellett gyártani. 

Mindkét autó felújítását a teljes szétszedéssel kezdték, amit csak lehetett, azt a mesterek megpróbálták megmenteni. Az üres karosszériatorzókat a lehető legkíméletesebben kezelték, a rozsdát és a maradvány festéket nem mechanikailag távolították el, hanem kémiai fürdőben úgymond alaposan megmosdatták őket. Kuno Werner, aki a márka típusainak nagy szakértője a tetőn lévő varratok csiszolási felületéből megállapította, hogy a 901-est még soha sem újították fel, az a pajtába kerülésekor is teljesen gyári állapotban volt. A váz hosszanti, valamint függőleges tartóelemeit is teljesen kicserélték, a fűtés csöveit is teljesen újból le kellett gyártani táblalemezből. A karosszéria teljes felújítása 12 hónapot vett igénybe, ezt követte az igazi finommunka; üvegezés, lökhárítók és a zárak beállítása, valamint a díszítőelemek felhelyezése. 

A 901-es talán egyik legérdekesebb eleme a szélvédőn lévő „Polizei-Sport-Verein Berlin”, azaz a berlini rendőrség sportegyesületét hirdető matrica, amelyet még az első tulaj ragaszthatott fel. Ezzel aztán anno bárhová leállhatott, ugyanis fizetnie egyszer sem kellett a parkolásért. Azt nem tudni hogyan, de ezt a matricát is sikerült átmenteni a felújított szélvédőre, így egy igazán autentikus eleme megmaradt az autónak. 

low-the-sticker-from-the-berlin-police-sports-association-comes-from-the-first-owner-and-will-be-kept-porsche-ag-1513174493.jpg

A Porsche Classic restaurátorainak egyik legnagyobb kihívás az autó hamutartójának a helyreállítása volt. A csúszórész hátsó harmada teljesen megsemmisült, a krómozott tartórész, amelyben a cigarettának volt egy négyszögletes lyuk, az pedig teljesen hiányzott. Ezt a kiegészítőt végül az eredeti terveknek megfelelően sikerült felújítaniuk, vagyis inkább újból felépíteniük. Ez a fajta hamutartó ugyanis szintén csak az 1964-ben gyártott autókban volt elérhető. 

3110957-911-interior-barn-find-2017-porsche-ag-1513174100.jpg

A beltérben azonban a kárpitok is feladták a leckét a restaurátoroknak. A tetőkárpit négyzet alakú perforációját a Porsche szintén csak a korai modelleken alkalmazta, később ezt gyémántalak váltotta fel. Az autó szétszedésekor a tetőkárpit legjobban megmaradt részét félrerakták, majd az ezen lévő mintázat kialakításához szükséges eszközt kutatták fel. Szerencsére az 1960-as években alkalmazott eszközből, amely egy tüskés henger, megmaradt néhány példány a Porsche szerszámbankjában, így a teljes tetőkárpitot az eredeti mintázattal tudták újragyártani. 

A boxermotor 120 munkaórát követően kezdett el újra énekelni, a hengerfejet és a vezérlést viszonylag könnyen el tudták távolítani, a dugattyúk azonban beszorultak a hengerekbe. Ezeket a rozsda eltávolítása, majd a blokk melegítése és némi türelem árán sikerült leválasztani a főtengelyről. A forgattyús mechanizmust teljesen felújították, csakúgy mint a jobboldali vezérműtengelyt, a bal viszont annyira kopott volt, hogy azt cserélni kellett egy teljesen új darabra. 

8585644-911-barn-find-2017-porsche-ag-1513174207.jpg

Hiába azonban a gyári szakemberek által végzett teljes felújítás, az autentikusságnak is van egy határa. A korrózióvédelem és a fényezés esetében már ugyanazokat a megoldásokat használták, amelyeket a legújabb 911-es típusok gyártása során is. A 901-es színe ugyanaz a Signal Red, amelyet anno eredetileg is kapott a gyárban. Ugyanakkor a kábelkorbács egy későbbi 911-ből való, ezt ugyanis már nem tudták teljes egészében legyártani, az eredeti pedig mintha nem is lett volna, úgy semmisült meg az évtizedek állása alatt. 

A hosszas felújítási munkálatok fénypontja 2017 nyarán volt, ekkor történt meg az úgynevezett házasítás. A felújított motor újból elfoglalhatta méltó helyét a teljesen restaurált karosszéria farában. A finomhangolást és teszteléseket követően pedig az idei év végére teljesen összeállt a nagyon ritka Porsche 901 #57 számú példánya, amely ezentúl a gyári múzeum egyik igazi ékköve lesz.

Total
0
Shares
13 hozzászolás
  1. Ez is érdekes, tudtommal egy van belőle.
    1967. A sosem volt négyajtós Porsche. William Dick texasi kereskedő feleségének készíttette a kocsit az amerikai Troutman-Barnes cég segítségével. Két félbevágott 911-esből építették, a hátsó ajtók megfordított első ajtókból készültek, két pótülése is eredeti Porsche első ülés
    foto itt:
    ritkanlathatotortenelem.blog.hu/2017/12/17/napi_erdekes_205

  2. Gondolom ez az a 2 Porsche volt, amit a „Das Geld liegt im Keller” c. műsorban Ottoék találtak meg

  3. Vagyis Trödeltrupp, az előbb az alcímét írtam a műsornak

  4. Biztos hogy a „márka fanatikus” a jó szó arra aki csak széthajtani tud két ritka autót is-azután a felújításra már nem futja neki(de el sem adja őket olyannak akinek futná) így azután 40-50 évig rohasztja őket egy vizes pajtában- el-eladogatva pár alkatrészüket(szerintem nem véletlenül hiányzanak mindkettőről a sárvédők),persze amikor eljött az ideje akkor meg a roncsnak bezzeg megkérte az árát…

  5. @nick ami nincs: Igen, ez a két szóban forgó autó.
    @lutria: Érdekes kérdés, a itt ebben a rovatban, valamint a Roncsvadászok csoportunkbna is gyakran visszatérő téma a „nem eladó, inkább megrohad a kert végében” kérdéskör. Az eleje szerintem sem véletlenül hiányzott mindkét autónak, viszont jó lenne megismerni a tulaj történetét is, hátha jobban megértenénk a dolgot. Mindenesetre még mindig jobb, ha egy pajtában hagyják aludni az ilyen ritkaságokat, mintha a roncstelepen végeznék.

  6. @lutria: nem kérte meg az árát, ember teljesen fogalmatlan (mondhatjuk looser) volt, pár ezer Euróban reménykedett a 2 roncsért. Otto hívta ki a múzeum szakértőjét és az tett magától ajánlatot az autókra. Az irdatlanul nagy összeg ellenére maradt még így is adóssága a tulajdonosnak.

  7. „nem eladó, inkább megrohad a kert végében”
    Nem autó téma, de találkoztam ilyennel egy Kisszállás környéki tanyán, ahol valami után érdeklődtem és beszélgetni kezdünk, olyannyira hogy a gazda megmutatta a zsebóráit, amik kinn voltak a ház mellett a szabadban egy romos konyhaszekrény fiókban (!!) 1-2 tokon már kis rozsda is volt. Nagyjából láttam, mik azok és mondtam neki, hogy darabonként több tízezret is érhet, de csak legyintett, pedig ránézésre meglehetősen csóringerek voltak. Ő így látta jónak, és slussz.

  8. Konzerválni sokkal nehezebb lett volna, mint restaurálni.

  9. Uhh, zsirály a poszt és a gép.
    Erre már lehet mondani, hogy innen szép nyerni.
    Mondjuk az is beba$zna, ha egy autógyár nem tudná a saját termékét akárhonnan is felújítani.
    Ha nagyon kell, legyártanak egy vadi újat és kész.Előveszik a terveket, rajzokat, méreteket és
    onanntól kezdve csak munkaóra kell, meg vasanyag.
    De persze értem én azért, hogy ez egy különleges dolog.

    Ez a matrica is egy csoda lehet.
    Gondolom, a berlini rendőrség sportegyesületének tagjai bármikor hajthattak gyorsan, akár városban is.
    Hiszen, ha egy másik zsernyák netán elkapja, akkor emez csak szolgálatba helyezi magát
    és máris kiderül, hogy áááá, kolléga, hát miért nem ezzel kezdte…
    Nem? :-))))
    Vagy nem az autósportot jelentette az az egyesület? 😀

    Az meg hogy valaki a varratok csiszolásának irányából szakért, arra meg nem lehet mást mondani, mint hogy hardkór elvakult irgalmatlan márkabuzi… 😀
    És milyen jó, hogy vannak ilyenek.
    A végeredmény meg egy kicsit szebb csak, mint a „csoda” és a „lehetetlen” kategóriája…
    De hát mondjuk ez egy gyártól el is várható.

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Total
0
Share