Reggeli rozsda: 22 km-es Запорожець

A KGST autóipar számtalan autóval és autós furcsasággal lepte meg a világot a nagy vasfüggöny összeomlásáig. Azt hiszem, hogy az ukrán Zaporozsec is talán ez utóbbi kategóriába sorolható, amely bár nem volt egy kifejezetten sikeres autó, mégis kialakult egyfajta rajongótábora, amelynek lelkes tagjai a mai napig próbálják életben tartani a különféle záporjózsikat. 

A nagy ukrán autóipari fellegvárban, a Zaporrizsjai Autógyárban (röviden ZAZ, mint Moszkvics) történt meg a legújabb KGST csoda, itt született meg 1958-ban az első ZAZ, amelyet még a Fiat 600 mintájára terveztek és 1960-tól egészen ’69-ig gyártották. Ezt követően jött a nagy csoda még a presztrojka előtt, de már a glasznoszty előszeleként érződő “nyíltság” jegyében született meg az új ukrán népautó, a ZAZ-966, amely erősen emlékeztet az NSU Prinz 4 típusra. 

Az új szovjet automobilban kezdetben még a 887 köbcentis motorral készült, majd később jelent meg a jól ismert 1,2-es motor, amely végigkísérte a típus pályafutását. A 966 mondhatni az ukrán Porsche volt, hiszen ebben is farmotor, léghűtés és hátsókerékhajtás volt. A képeken látható ZAZ egy 968M típus, azaz az utolsó Zaporocsecek egyike, amelyeket 1979-től gyártottak, ezekben már Lada karburátor és papírbetétes légszűrő jelentette a gyári tuningot. 

Rovatunk jelenlegi szereplőjének különlegességét az adja, hogy mindösszesen 22 km van benne, ráadásul egy speciális kivitel, 968MB, amelyet a rokkantak számára fejlesztettek ki, erre utal a szélvédőkön lévő sárga matrica is, illetve a beltérbe pillantva láthatóak az extra karok, amelyekkel a pedálokat váltották ki. Ezeket a modellváltozatokat előszeretettel osztogatták az ukrán, háborúban rokkanttá vált veteránok részére, akik aztán vagy használtak vagy nem, esetleg eladták eladták, de sok végezte így egy garázsba bezárva, befőttként elrakva a “majd jó lesz később” elv alapján  Ez a kis narancs záporjóska viszonylag jó állapotban élte túl az elmúlt bő 25 évet egy viszonylag száraz garázsban, rozsda alig van rajta, inkább csak a por és a pókháló lepte be, nagy szerencséjére mostanában lelték fel valahol Kijevben.

A papírjai sajnos elvesztek, azonban mivel a pótkereke a csomagtartóban kapott helyet, így vélhetően 1991-ből származhat, azaz a Szovjetunió összeomlását követően gördülhetett le a gyártósorról, amelyen 1994. július 1-ig készültek a ZAZ-ok. Még a gumijai is eredetiek, ott virít rajtuk a “Made in Ukraine” felirat. 

Ebben a változatban is az 1,2-es V4-es motor dübörög, amelynek 41 lóereje 32 másodperc alatt gyorsította 100 km/h-ra az ukrán álomautót, amelyben a lélekvesztő száguldás 118km/h-nál végződött. 

Total
0
Megosztások
9 hozzászolás
  1. Ez igen! De hogy ez mekkora egy rettenet foskazal egy jármű volt az hihetetlen. Valamikor 94-ben vettünk ilyet haverokkal, leflexeltük a tetejét, meghagyva a szélvédőt és a pillangóablakokat. Valahol elvágtuk baltával a kábeleket (mert elfogyott a flexkorong), na azokat összekötni volt a nem egyszerű. Mind barna meg szürke volt, minden más szín eltűnt az idők során.

  2. “…az ukrán háborúban rokkanttá vált veteránok…” – miféle ukrán háborúról van itt szó? átaludtam valamit?

  3. “…az ukrán háborúban rokkanttá vált veteránok…” – ez mégis melyik háborúra vonatkozik?

  4. Afganisztáni háború roki veteránjai kapták ezeket.

  5. @paráznabillegető: Alighanem az II VH ukrán hadirokkantjai kaphatták ezeket, nem a mostani orosz-ukráné.

    T. Posztíró ! Azt írtad ” új ukrán népautó, a ZAZ-966, amely erősen emlékeztet az NSU Prinz 4 típusra. ” Ez azt akarná jelenteni, a Záporjóskának is (mint a Ladának) egy nyugati márka volt az alapja ? Annak módosított másolata? Apámék első autója is ilyen volt, 70-es években, illetve oldalt légbeömlős.

  6. Igen, a záporjóska (kozákautó, Hruscsov utolsó bosszúja), valóban az NSU PRINZ koppintása. Léghűtéses V4 ( “egykettedvényóc” ) motor. Fűtése benzinkályhával! Sokminden panasz volt eme verdagyöngyszemre, egy kivételével: a fűtése az izzasztó volt. Még mínusz 40 fokban is.

  7. @Sigismundus: A Lada (Zsiguli) a Fiattól vásárolt tervek alapján készült, a ZAZ csak koppintása volt az NSU-nak, illetve ennek a típusnak az elődje pedig a Fiat 600-as típusnak, nem volt semmiféle megállapodás a németekkel vagy az olaszokkal.

  8. ez AZ IGAZI HAMISÍTATLAN FOSTALICSKA KATEGÓRIA non plusz ultrája.
    emléxem a 70-es években a tömeggyilkos 5tevényi körzeti felcsernek is ilyen volt, míg meg nem ette egy ló! ( mármint a szekeret. de a dokié’ se’ lett vóna kár!!!)

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Total
0
Share