Elektromos csillag

Két évvel ezelőtt a Daimler első embere, Dr. Dieter Zetsche a Párizsi Autószalonon jelentette be a Mercedes-Benzhez kapcsolódó új almárkát, amelyet EQ névre kereszteltek. Ahogyan akkor elmondták, ez alatt a márkajelzés alatt kizárólag elektromos meghajtású autókat kínálnak majd. Akkor még oly távolinak tűnt, hogy a neves német prémium márka nagyméretű elektromos autót kínáljon, ma már azonban ez nem a jövő, hanem a kézzel fogható valóság. A csillagos márka Stockholban mutatta be legújabb modelljét, amely az EQC 400 4Matic nevet kapta.

18c0666_102.jpg

Jelentős bemutató volt ez a Mercedes-Benz életében, az új típus a teljes prémium szegmensre nagy hatással lehet, nem mellesleg Elon Musknak és a Teslának is feladták a leckét a németek. Miért is fontos az EQC, tehetjük fel a kérdést. A válasz eléggé összetett és sokrétű, egyrészt a Mercedes, mint a prémium szegmens vezető márkája korábban jelentős összegeket invesztált a dízel technológiába, amelyet a VW Dieselgate botrány óta szinte mindenhol tűzzel-vassal üldöznek. Igaz ugyan, hogy nem olyan rég a csillagosok dízel-elektromos hibrid típusváltozatokat is bemutattak, de ez már náluk azt jelzi, hogy így akarják az átmentet a dízelmentes korszakba, ahol az elektromos autók egyre nagyobb hangsúlyt kapnak a portfolióban. 

Másrészről a prémium szegmensben sokkal nehezebb elfogadtatni a konzervatív vásárlókkal egy teljesen elektromos típust, hiszen ezen a szinten az ügyfeleknek a kényelem, a csúcsteljesítmény és a magas minőség a mérvadó, nem pedig a gazdaságosság, vagy a környezetbarátság (abba most ne menjünk bele, hogy egy e-autó mennyire környezetbarát). Ennél fogva pedig a Mercedes is olyan típust kellett készítenie, amely mind megjelenésében, mind pedig teljesítményében a vevői igényeknek teljesen megfelel. Harmad részről mivel a Mercedes-Benz jelenleg a prémium szegmens vezető márkája, ezért nem engedhették meg maguknak azt a luxust, hogy a német prémium trió közül ne ők legyen az elsők, akik teljes értékű elektromos szériaautót mutatnak be, amely ráadásul teljesen új alapokon is nyugszik. Mindezeken túl is volt még egy igen erős nyomás a német luxusmárkán, ez pedig az egyre szigorodó szén-dioxid kibocsátási normákból adódik. 2021-től ugyanis az EU-ban a flottaszintű kibocsátási értéket 95g/km-ben kell maximalizálniuk, ettől pedig jelenleg még nagyon messze van sok gyártó, nem beszélve a luxusautókat készítő márkákról. 

De ennyi elmélkedés után nézzük magát az új autót is, az EQC formailag nem akarja túltolni a futurizmust csak azért, mert elektromos. A külső formavilága jól illeszkedik a jelenlegi Mercedes-Benz kínálatba, az orr kialakítása az, ami elárulja, hogy ez bizony nem egy szokványos SUV, hiszen hagyományos értelemben vett hűtőmaszk itt már nincs. A tervezők úgy nyilatkoznak az autóról, hogy az avant garde luxus, amely az új Progressive Luxury formanyelv első megtestesítője. A hátsó lámpák is tipikus Mercedes jegyeket viselnek magukon, annyi különbséggel, hogy ezen a típuson teljes szélességben végigfutnak a hátsó ajtón. 

18c0666_087.jpg

A műszaki csemegét a lemezek alatt kell keresni. Az EQC-t két asszinkron elektromos motor hajtja, egy elöl, egy pedig hátul helyezkedik el. Közöttük a padlóba építve található a 80 kWh teljesítményű lítium-ion akkucsomag, amely folyadékhűtéses. Az akkumulátorok 650 kg-ot nyomnak, ez adja durván az autó teljes tömegének (2425 kg) a negyedét. A hajtóművek összteljesítménye 408 lóerő, a négy kerékre összesen 765 Nm-nyi forgatónyomaték kerül. A jelentős tömege ellenére az EQC a villanymotoroknak köszönhetően 4,9 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/h-ra, a végsebességét viszont 180 km/h-ban limitálták, ezt bizonyára a magas hatótáv elérése indokolta, de még így is elegendő a német autópályára. Egy feltöltéssel a szabvány NEDC ciklus szerint 450 km-t lehet megtenni, az EPA mérési standardjai alapján 360 kilométert, az igazság az vélhetően a kettő között lehet. Az elektromos autók egyik fontos tényezője a hatótáv, a másik pedig az, hogy az akkukat mennyi idő alatt lehet feltölteni. A Mercedes EQC a 110 kW-os gyorstöltőkkel 40 perc alatt lehet 10%-os szintről 80%-ra feltölteni.

Az autó külsejéhez hasonlóan a beltérben sem találni túl radikális vagy futurisztikus megoldást, design elemet, minden nagyon áttekinthető és a mostani Mercedes enteriőrt idézi. A műszerfalat a dupla színes kijelzős uralják, amelyen mindenféle menetdinamikai adatot és az infotainment rendszer egyéb más funkcióit lehet megjeleníteni, illetve vezérelni érintéssel, vagy hanggal. Az EQC is megkapta az új A-Klasse típusban debütáló MBUX interfészt, amely a „Hey Mercedes” hívószóra reagál. A sofőr az új elektromos Mercedesben ötféle vezetési mód közül választhat: a Comfort az alap beállítás, az ECO a takarékosságra helyezi a hangsúlyt, a Max Range a teljes erőt a vezető rendelkezésére bocsájtja, a Sport módot gondolom nem kell magyarázni, illetve az Individual módban a vezető maga szabályozhatja a paramétereket. Az autó akár egy pedállal is kontrollálható, a kormány mögötti fülekkel lehet a fékezéskori energia-visszanyerést szabályozni. Alap helyzetben „D Auto” módban használható az autó, de a „D +” mód már lejtmenetben való gurulásra elegendő, a D  alacsony visszanyerést jelent, a „D  – ” közepeset, a „D –” pedig lehetővé teszi az egy pedál használatát, ez a legtöbb esetben elegendő a lassuláshoz, így a fékpedált nem kell nyomni.

18c0623_023.jpg

A svédeknél már előrendelhetővé tették az új Mercedest, ott a premier előtt már 2000 vásárló látatlanban letette az autóért a 20 ezer koronás előleget. Az átvételre azonban még jócskán várhatnak, ugyanis csak 2019 nyarán indul a gyártás a brémai és a pekingi üzemekben, egy évvel később pedig az amerikai gyárban is. A Mercedes beváltotta a két évvel ezelőtti ígéretét, az első teljesen új alapokra épített elektromos autójuk kézzel fogható és szériagyártásra kész. Ezzel azonban még nincs vége, a Daimler 2022-ig az összes modelljéből kínálni fog elektromos változatot, ráadásul a Smartból a későbbiek során már csak ilyenek lesznek a kínálatban. A Mercedes-Benz EQC keddi bemutatója már most érződik az iparágon, a mostanában gyengélkedő Tesla részvényeknek új pofont adott a németek bejelentése, a papírok az elmúlt egy hónapban az értékük negyedét veszítették el. A keddi EQC premiert követően pedig további 3%-ot estek az értékpapírok. Egy dologról még nem esett szó, az pedig az árcédula, az új elektromos prémium SUV ára vélhetően 20 millió Ft fölött alakul majd.

Forrás: Mercedes-Benz

Total
0
Shares
Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Total
0
Share