A hűtőmaszkon túl

Lassan már egy hónapja annak, hogy a BMW bemutatta a legújabb 4-es szériát, amely kellően megosztotta a rajongókat és úgy általában az autóstársadalmat. Volt már korábban egy koncepcióautójuk, amelyen ott virítottak azok az óriási vesék. Emlékszem, a premier napján mi is kiraktunk egy fotót a facebook oldalunkra, amely alatt a kommenteket olvasva az autó kapott hideget és meleget egyaránt. Persze nem teljesen meglepő, hogy ebbe az irányba mozdultak a formatervezés terén, hiszen láttunk már tőlük korábban is hajmeresztő formaterveket, különösen a veséket illetően, gondoljunk csak az X7-es szériára, vagy az aktuális 7-es BMW-re. Ugye, ugye. De hol és mikor is indult el az őrület? Ezt a témát jártuk most egy kicsit körbe.

bmw-production-at-the-dingolfing-plant.jpgValamit túltoltak a BMW-nél, és az nem a kerékméret. 

Nos, nem a BMW szabadította el ezt a hűtőmaszk-őrületet, hanem bő 10 évvel ezelőtt a szintén német Audi. 2005-ben robbant be a single frame stíluselem az akkori A8-as típuson. Először a W12 hengeres motorral szerelt verzió, rá egy évre a V8-as változat is megkapta a szélesebb és mélyebb hűtőrácsot, ami szépen beterítette az autó orrát. A 2007-es faceliftkor az összes változatra átültették ezt a számomra a mai napig fura rácsot. Majd persze szépen megkapta az Audi paletta teljes kínálata. Csak úgy megjegyzem, hogy az A8-as első generációját egy szép és arányos autónak tartom. A második generáció formájáért már meg kellett néznem a fotókat, annyira nem volt számomra emlékezetes, leszámítva az autó orrát. A harmadik generáción még tovább nőtt az óriási száj, amely mára már szinte beteríti az Audik orrát. Ha nem lenne lámpájuk, akkor simán azt hihetném, hogy egy óriási szellőzőrács jön velem szembe, amin van négy karika. 

Három generáción keresztül folyamatosan növekedett a single-frame az A8-on.

Az Audi sajnálatos módon divatot teremtett a single-frame alkalmazásával. Szerencsére a német prémium konkurensek csak később kezdték el majmolni, nem úgy a japánok. 2012-ben jelent meg az akkor negyedik generációs Lexus LS csúcsszedán utolsó faceliftje. Ennek köszönhetően az új formanyelv elemeként megkapta az autó a gyártó által orsó alakúnak titulált hűtőmaszkot. Később aztán szépen ráültették ezt az egész fura és nyakatekert stílust az összes autójukra. Nekem mondjuk nem az orsó jut róla eszembe, hanem sokkal inkább a nyitott szájú Predator. Tudom, hogy szépség relatív, de hogy ennyire.

2021-lexus-is.jpg

Design by Predator.

Visszakanyarodva a BMW-hez, az ő esetükben a vesék meghatározó stíluselem, amit csak elrontani lehet. Ezt az új 4-essel sikerült is megtenniük. A helyzet azonban tovább fokozódik. Az idén elmaradt Genfi Autószalon időszakában mutatta be a bajor márka a Concept i4 koncepcióautót, amely a jövőre érkező szériaváltozat előfutára.  A koncepció a maga nemében, legalábbis a belterét és a hátsó részétől az első kerekekig nézve egész kellemes. Az orrát megpillantva viszont tényleg azt kell gondolnom, hogy a BMW formatervezőinek teljesen elment az esze. Két otromba vese, amelyek ráadásul már nem is hűtőmaszkok, hiszen elemes autóról van szó. Szóval csak hatásvadászat, illetve ide telepítették az összes szenzort és érzékelőt, ami az autó előtti történéseket figyeli.

2020-03-03_bmw_i4_08-scaled.jpg

Visszasírjuk a Bangle-érát?

A facebook oldalunkon egyszer szóba hozták, hogy a BMW régebben is óriási méretű hűtőrácsokat tervezett az autókra. Ha jól emlékszem a ős 328-as típust hozták fel példaként. Igen ám, de annak az autónak még volt stílusa, ráadásul a hűtőmaszk tényleg azért volt hivatott, hogy a rácsozatán keresztül a levegő bejusson a hűtőhöz és a motorhoz. Manapság az óriási hűtőrácsok bizonyos részei teljesen zártak, vagy valamilyen aktív lamellákat rejtenek, és persze itt laknak a méregdrága érzékelők is. Szóval nem igazán tudok párhuzamot vonni az egykori és a mai nagyméretű vesék között. Ott van az a szép magyarázat is, hogy mindezt a kínai piac igényli. Értem én, hogy ott adják el a legtöbb autót, de azért a kínai ízléstelenségből nem kellene világtrendet csinálni, amit aztán boldog boldogtalan majmol. 

tumblr_pxdidtws7j1qb815co1_1280.jpg

Nem, ezt egyszerűen nem lehet a mai autókkal összehasonlítani, itt még volt stílus.

Egyelőre nem úgy tűnik, hogy bármi is normalizálódna hűtőmaszk fronton. Ahogy sejteni lehetett a Mercedes is beáll a sorba. A hamarosan érkező új S-Klasse kémfotóin is óriásira növekedett az autó szája. Persze ez náluk sem annyira újdonság, hiszen a böszme SUV modelljeik orrán is méretes a nyílás, csak ők még valahogy ügyesen tudják hozzáigazítani a formát. De hogy meddig marad ez így, azt senki nem tudja.

Te mit gondolsz a témáról? Szavazz itt, vagy oszd meg a véleményed kommentben!

Kövessetek minket az alábbi felületeken is!

Total
0
Megosztások
1 hozzászolás
  1. Azért az ős 328-ra való hivatkozás annyiban sántít, hogy akkoriban szinte minden autó maszkja közel ekkora volt az általánosan elfogadott formatervek (külső sárvédő) miatt. Sőt, ha kekec lennék azt mondanám ez volt a legkisebb hiszen a konkurenseké nem volt kettéosztva :DDD

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Total
0
Share