Reggeli rozsda: egy Ghia Jaguar

A brit autógyártás mondhatni aranykorában a szigetországi márkák számos remek sportautót alkottak. Az egyik legkiemelkedőbb gyártó a Jaguar volt, amely 1954-ben mutatta be az XK140 sportautót, amely az elődmodell, az XK120 jócskán továbbfejlesztett változata volt. A roadster, kabrió és kupé karosszériával készülő járgány angolos visszafogottság mellett is egy valóban szép autó volt, de a három évig gyártott típus legkülönlegesebb példányai két olasz karosszériaépítőhöz, a Zagato és a Ghia stúdiók nevéhez fűződik.

Az autó tervezői csak óvatosan változtattak az előd formájához képest, sokkal inkább műszaki téren fejlesztettek. A kifutó XK120-hoz képest az újdonság több teret kínált az utasainak, javították a futóművét, növelték a fékek teljesítményét, valamint tekercsrugókra cserélték a korábbi laprugókat. A Jaguar XK140 típusban a motor a már jól ismert William Haynes-féle XK szív, amely 3,4 literes sorhatos. Alapból a Special Equipment változatot építették be, amely az elődhöz képest 10 lóerőt izmosodott, így már 190 lóerővel mozgatta a könnyed sportautót. A C-Type hengerfejével szerelt verzió pedig 210 lóerővel repítette a sportgépet éppen ugyanennyi maximális sebességig. A motorokhoz manuális váltóművet társítottak, de ez volt az első Jaguar sportautó, amelyhez opcióként automatikus váltót is lehetett rendelni.

A brit sportautóból a három év alatt kevesebb, mint kilencezer példány készült. Ezek közül három kupét a Zagato, négyet pedig a Ghia karosszált egyedileg. Ezt a változatot Giovanni Michelotti tervezte, aki akkoriban az egyik legnagyobb hatással volt az autótervezésre, a nevéhez számos más brit sportautó is fűződik.


Elindult oldtimer, youngtimer és hobbyjárgányos hirdetési oldalunk! Lehet hirdetni alkatrészeket, relikviákat, de veterán kerékpárt, pedálos Moszkvicsot is! Könnyű a hirdetésfeladás, a hirdetések automatikusan megjelennek a Roncsvadászok nevű, 41 ezer aktív taggal rendelkező csoportunkban!

www.roncsvadaszok.hu


Megjelenésében a Ghia-féle XK140 sokkal inkább tűnik egy olasz sportautónak, mint egy angol hidegvérrel megrajzolt járgánynak. Első ránézésre inkább azt mondanám, hogy ez valami Maserati lehet, de a szíve nem olasz, mint ahogy a technikája többi része sem, csak ráhúztak egy szép olasz öltönyt.

1955-ben a Párizsi Autószalonon mutatta be a Ghia a saját változatát, amelyből mindösszesen négyet készítettek. Ráadásul a képeken látható példány ezek között is egyedinek számít, ugyanis az évek során pár átalakításon esett át. Az autót a francia iparmágnás, Hans Altweg vásárolta használtan, majd az ő kérésére építette át a Ghia. Az egyedi karosszériával ellátott Jaguarok esetében alumíniumot használtak a test megalkotásához, így a gyári változatokhoz képest 100 kg-ot spóroltak a tömegen. Ennek az autónak 1959-ben volt egy kisebb balesete, amelyben összetörték az orrát, ekkor visszakerült a Ghia műhelyébe, ahol is teljesen új frontot kapott, szélesebb hűtőmaszkkal és egyedi, a lámpák fölé húzott szemhéjakkal dekorálták, illetve az első kerekek mögötti lemezeken dupla légcsatornákat vágtak.

1969-ben új tulajdonoshoz, Jean-Louis Berthelot-Mariat-hez került az autó, majd utána még ugyanebben az évben Roland Urban-hoz került aki a 3,8 literes XK motort építette az autóba, ráadásul a D-type hengerfejével és három darab dupla torkú Weber karbival. Mondanom sem kell, hogy az új tulaj historic versenyeken használta az egyedi járgányt, nyert például Monzában, és olyan híres gépek ellen küzdött, mint a Ferrari 250 GTO TDF.

1979-ben végül letették az autót és 40 éven keresztül hozzá sem nyúltak. Itt-ott már belekóstolt a rozsda, és sajnos a beltere is hiányos, a műszerfalból hiányoznak az órák. Ennek ellenére az autós világ egy igen egyedi és értékes darabjáról van szó. A Ghia-féle Jaguar XK140 Coupé októberben a Bonhams egyik aukcióján talált új gazdára több, mint 100 millió Ft-ért.

Forrás, képek: Bonhams

Total
0
Shares
Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Total
0
Share