Bentley Mulliner Batur
Viktor barátommal olykor azon viccelődünk, hogy nincsen csúnya nő csak érdekes arcú. Azt hiszem, hogy ezt a mondást talán az autókra is tudnánk vonatkoztatni. Ami talán utoljára igazán tetszett a brit márkától, az a Brooklands volt, de már annak is bő 10 éve. Az elmúlt évek Bentley autói közül talán csak a Bacalar tetszett, de ugye azt is a Mulliner karosszálta. Ez a műhely építette a legújabb újdonságot is, amelyet a Batur névvel illettek.
Az angol autógyártó marketingesei előszeretettel nevezik el autóikat földrajzi helyek után, ugye a Bacalar egy mexikói városról került elnevezésre. A szörnyűséges Bentayga a Gran Canarián lévő hegy nevét kapta, a Batur pedig egy indonéziai, máig aktív vulkánra utal.
A formaterv szakít az eddigi Bentley hagyományokkal, elvetették az osztott első körlámpákat. Helyettük hosszúkás, a sárvédőbe benyúló lámpatesteket rajzoltak, amelyekben három-három fő világítótest és a kötelező LED díszítés a meghatározó. A hűtőrács is teljesen új mintázatú, a belső része vörösre van fényezve, alatta légbeömlők, amelyek inkább agresszív megjelenést, mintsem eleganciát sugallnának. Szemből vannak olyan szögek, amelyekből azt mondanám, hogy ez az autó olyan mint egy Mustang csak épp módosított Mercedes fényszórókkal.
A hátsó részen hosszan elnyúló vékony lámpákat alkalmaznak, amelyek szerintem a Mercedes-AMG GT Four típusra hajaznak. Sőt, mondhatni az egész hátsó rész, aktív hátsó szárnyastul és diffúzorostul. Oldalról a sima lemezfelületek a homorú felületek törik meg. Innen nézve a leginkább letisztultabb az egész autó formaterve.
A járgány vonalait márka designért felelős igazgatója, Andreas Mindt és csapata alkotta meg. Andreas korábban a VW csoporton belül a Volkswagen és az Audi márkák formatervezési részlegein dolgozott, az ő nevéhez fűződik az Audi E-Tron formaterve is. Lehet, hogy inkább Audikra emlékeztet az új Bentley és nem is a Mercedes-Mustang keverékére? Egyébként ezzel az autóval, illetve a stílusával a márka célja átvezetni a teljes portfóliót az elektromos zsákutcába. Így már talán érhető, hogy miért is érdekes arcú a járgány.
De ebben az autóban még szerencsére a hatliteres duplaturbós W12-es motor adja a talpalávalót. 740 lóerő és kereken 1000 Nm-nyi forgatónyomaték áll a sofőr rendelkezésére, ez által a márka eddig épített legerősebb autója is a Batur. Műszakilag egyébként a Continental GT alapjaira épül, nem véletlen tehát a kupéforma, amit én kifejezetten kedvelek. Légrugós futóműveken nyugszik az egész kocsiszekrény, amelynek az úton tartását segíti a négykerékkormányzás és az elektronikusan részlegesen zárható diffi is.
A beltér kevésbé változott drasztikusan, mint a külső. Leginkább a Bacalar utasterét idézi. A fenntarthatóság jegyében (egy ilyen autó esetében fenntarthatóságról beszélni…) háromféle bőrburkolat választható: skót és olasz bőr, valamint Dinamica műbőr…csak tudnám, hogy ezek mitől fenntarthatóak…no meg műbőr egy Bentley-ben….neeeeem. A szőnyeg újrahasznosított fonalból készül, a beltéri burkolatok pedig nem szénszálból, hanem rost-kompozitot használnak. Az utastér kifejezetten szép, a márka akár 18 karátos aranyból, 3D nyomtatással készülő elemekkel is feldobja az enteriőrt. Ilyen például a start-stop gömb körüli gyűrű. A műszeregység analóg, illetve három, szintén analóg műszer kapott helyet a középkonzol tetején is: egy stopper, egy iránytű és egy külső hőmérsékletmérő.
A fenntartható marketingbullshitet teljesen fölösleges pufogtatniuk, főleg azért, mert csak 18 példány készül a Batur típusból. 2 millió dollárért kínálják darabját, de nyugalom, nem kell ám szaladni a szalonba, már mindegyiknek van gazdája. 2023 elején kezdődik meg a gyártás, addig még elvégeznek néhány tesztet.
Forrás, képek: Bentley
A cikk elkészítése kb. 2 órát vett igénybe.