A Benik Balázs – Somogyi Pál kettős 2003-as bajnok autójának elő- és utóéletének jártam utána.
Az autó 2001-ben mutatkozott be, Colin McRae és Nicky Grist száguldoztak vele a Portugál rallyn. Motorproblémák miatt nem fejezték be a versenyt. Ekkor X4 FMC volt a rendszáma.
Ezután Francois Delecour versenyzett vele a ciprusi, a finn és az ausztrál futamokon, utóbbin még McRae is megállt segíteni, akkorát estek.
2002-ben keresztelték át először az autót, valamint megkapta a 2002-es fejlesztéseket, ekkor az új rendszáma X493 YOO lett. Két VB futamon álltak vele rajthoz: először Markko Martin és Michael Park a Safari ralin, majd a Francois Duval – Jean-Marc Fortin páros a finn versenyen.
Eddigi története során ez az autó csak Markko Martinékkal látta meg a célt, a többi alkalommal, javarészt műszaki okokból kiesett.
Ezután az autót apró darabokra szedték és újjáépítve ügyfélautóként értékesítették. A JM Engineering vásárolta meg, és 2003-tól a magyar bajnokság főszereplője volt. Balázs az ausztrál VB futamon már az 1Z4 4600-as rendszámmal versenyzett vele, hivatalosan is cseh állampolgár lett a Focus.
Persze Balázsékon kívül mások is hajtották ezek alatt az évek alatt, Roman Kresta a 2004-es görög VB-futamon törte össze, Christian Sohlberg a 2005-ös svéd ralin zúzta le, de ment vele Pierlorenzo Zanchi is Olaszországban, vagy Valousek Csehországban.
2005 év végén és 2006-ban még olasz, és görög versenyen is ment helyi versenyzők alatt, versenyzett vele Václav Pech jr. is csehországban, majd 2007-ben jelenlegi tulajdonosához, a brit Michael O’Brienhez került az autó.
Ebben az évben újból X493 YOO lett a rendszáma, majd 2008-tól napjainkig az X15 MOB rendszámot viseli. 2011-ben már nem Michael, hanem Daniel O’Brien versenyzett a sokat látott Forddal.
Képek: crash.net, galadriel.hu, ianhardy.net, motorsport.com
Akkor ez egy alig használt megkímélt autó az elmondás alapján