Hungaria Classic 2013, Rábaring

Április 20-án, szombaton reggel rajtolt az idénynyitónak számító Hungaria Classic, ami Nyúl község környékén és a Rábaringen került megrendezésre.

Éppen a rajtra érkeztünk meg, így gyorsan megkaptuk a rendezőtől, Noszvai Andrástól a verseny itinerét, felragasztottuk a rallye tábla – matricát a versenyben résztvevő autók átlagéletkoránál bő 40 évvel fiatalabb Suzukira, és a mezőny nyomába eredtünk.

A Rábaringre menet kitekeredett nyakkal lestük a mögöttünk guruló Volvo Amazont, míg a bejárat közelében az emelkedőnél egy Porsche 911 Targa viharzott el mellettünk úgy, hogy hirtelen egy filmben érezhettük magunkat. Igen, sikítottunk örömünkben.
Az út a tesztpálya nagyobb ívű döntött kanyarjához vezetett, ahol szépen felsorakoztak az oldtimerek az első 1/100-as feladat teljesítéséhez.

A Rábaring

1984-ben kezdték építeni az általam csak Magyar Zöld Pokolnak nevezett, közel 90 hektáron elterülő tesztpályát a Rába Magyar Vagon- és Gépgyár megbízásából.


Kép: raba.hu

A komplexum legérdekesebb része a 3670 m hosszú, két döntött kanyarral rendelkező nagy sebességű tesztpálya, ami körbeöleli a többi kanyargós, macskaköves, murvás, vagy éppen vízzel elárasztható útszakaszt. Összesen 14530 méter hosszan kanyarog az Écs feletti dombokon.
A Hungaria Classic mezőnye mellett gyorsulási versenyeknek, rallyeversenyeknek, sőt, rekordkísérleteknek is otthont adott már, de itt forgatták a Credo autóbuszcsalád reklámfilmjét is, ami elég sokat visszaad a hely szelleméből.

 A felhozatal egyszerűen fantasztikus volt. A sorban olyan autók álltak, mint a BMW 600, amit simán leisettáztam, pedig a hasonlóság ellenére a 600-asban már négy ülés található. Ugyan 39 ezer darab készült belőle a krónikák szerint, de mindannyian most láttunk ilyet először.

Mi is az az 1/100, és mi az az Oldtimer Szuperkupa? Olvasd el itt: http://www.szuperkupa.hu/hatter.html

243 db csodálatos fotó CaSh gépéből. Vessz el a részletekben, nem bánod meg!


CaSh ALBUMA

BMW 3.0 CSI, VW Karmann-Ghia, Porsche 911, Fiat 132, Opel GT, Ford Mustang, Volvo P1800 – folytathatnám még a sort, viszont a képek beszédesebbek. Két dolgot viszont még azok sem adnak vissza: a hangokat, és az illatokat. Egy éppen leállított Alfa Romeo, vagy egy alapjáraton berregő Jaguar E Type olyan illatot képes árasztani magából, amit a Wunder-Baum mérnökeinek azonnal reprodukálni kellene, hogy valamit a modern autókba is átmenthessünk belőlük.

Az autók között sétálva sokszor kellett visszafognom magam, hogy ne simítsak végig egy B18, vagy egy Vanden Plas feliraton.

Valerie 93 db képet válogatott ki Nektek, ne hagyjátok ki!


Valerie ALBUMA

Közben elkezdődött a tényleges verseny, az autók egyenként haladtak át a startvonalon, mi pedig hol a rajtra, hol az E1-ről kiguruló autókra, hol pedig a rajt előtt várakozókra kapkodtuk a tekintetünket.

Ahogy lassan a végére ért a mezőny, elindultunk vissza a verseny központjául szolgáló Platán Csárdába. Mire odaértünk, Jani barátom is megérkezett egy gyors látogatásra, és így a kibővült csapattal egy kávé elfogyasztása után folytattuk az autók vizslatását. Közben a BMW 600 gyújtásába próbáltak életet lehelni, és a franciákat képviselő Citroën DS riasztója is megszólalt, ha elhaladt a közelében egy Porsche 911, vagy egy BMW Alpina, szóval zajlott azért az élet a parkolóban is.

Mi szépen elmerültünk ebben a napsütéses, kellemes tavaszi időben fürdőző autós Kánaánban, és olyanokon csodálkoztunk, mint az 1973-as Stingray Corvette ülése (szinte egy bőrbe húzott szivacs a padlón), vagy azon filozofáltunk a látszólag megtorpant időben, hogy a 911-es, vagy a 356-os Porsche szebb-e? A Jensen-Healey képeken ormótlannak ható lökhárítójával is megbarátkoztam, sokkal több az az autó annál, amit egy kép visszaad róla. Sok apró részleten megakadt a szemünk, például megállapíthattuk, hogy a Fiat 132 kilincsében több fantázia van, mint sok mai autóban.

Az egymás mellett parkoló Volvo P1800, Bogár, és Alfa Romeok is értelmet adtak az itt eltöltött perceknek, de a közben befutó, a mezőnyhöz képest szemtelenül fiatalnak ható Mercedes 560 SEC is megérne egy misét, ahogyan az őt követő – még ifjabb – Lancia Delta HF Integrale is.
És bizony, ezek az autók versenyeztek egymás és az idő ellen. Van ennél jobb autós szórakozás?

Lassan elindult a mezőny, és velük együtt mi is a legnagyobb látványosságnak ígérkező nagy sebességű pályára a Rábaringre. A rajtnál vertünk tábort, így minden másodpercre jutott élvezet.

A kiállításokon nyugalmi állapotban időzhet csak el a tekintet az elmúlt idők autóin, itt viszont olyan látványban is részünk lehetett, ahogy a döntött kanyarból egyszerre száguld ki egy MG, egy BMW és egy Porsche.
Az NSU-k, Porschék megdöbbentően stabilan futottak a hosszú egyenesben, korukat meghazudtolva száguldottak a széles aszfaltcsíkon.

Könnyfakasztóan szép hangja volt a mellettünk elhasító olasz gépeknek, az az igazi, hörgős-recsegős olasz hang, amit semmi más nem képes utánozni. Különösen a Lancia Fulvia jeleskedett ebben. Persze a V8-as motorok is nagyszerűek voltak, sőt a Volvo 244 csendes, de gyors suhanása is térdre kényszerített minket.
A rajtnál várakozó autókat figyelve kontrasztos volt a különbség a 911 végtelenül tökéletesre hangolt, és az Integrale szenvedélyesen ingadozó alapjárata között.

A körülöttünk óramű pontossággal zajló verseny közben az utolsó szakasz felé közeledett. Itt jegyezném meg, hogy ilyen közvetlen és barátságos szervezéssel még nem volt dolgom, először furcsa volt, hogy sehol nem terelgetnek minket  világító mellényes rendezők, mindenki szervezőtől-résztvevőig tudta a dolgát, és tudott kulturáltan viselkedni. Legközelebb biztosan furcsa lesz egy eddig megszokott rendezvényen részt venni, és hiányolni azt a családias hangulatot, ami itt jellemző volt.

Hogy mi az, amit hiányoltunk? Nem láttunk a csodaszép kék Škoda Octavián kívül KGST autókat, pedig egy Polski Fiat 125p-t, vagy egy 311-es, 312-es Wartburgot igencsak jó lett volna megnézni versenyben. A japánok is távol maradtak, és Valerie külön hiányolta a Renaultokat. Legközelebb talán ők is előbújnak a garázsok mélyéről, mi pedig igyekszünk ott lenni, hogy néhány fotón elhozhassuk Nektek őket. 

A kép, amiben minden benne van.
Örökké fiatalnak lenni – vannak, akik ismerik a titkát. Ezt a képet nézve mindannyian azt mondtuk, ezt szeretnénk mi is csinálni 20-30 év múlva, jókedvűen, mosolyogva, ahogy a hölgy is tette. Persze nem árt mihamarabb elkezdeni. 🙂

A verseny közben a ringről tett egy kitérőt Tényő felé, mi pedig haza kellett, hogy induljunk. Úgy érzem, mindannyian gazdagabban tértünk haza.

A 2013-as Hungaria Classic abszolút értékelését végül az Erdélyi Zoltán – Erdélyi Zoltánné Csilla – Jaguar 420 Sovereign trió nyerte meg, megelőzve a Szabó Endre – Gömöri Melinda – Austin Healey 3000 Mk3 és a Berger Michael – Holly-Berger Veronika – Porsche 911 alkotta hármasokat.


A győztesek.

A teljes eredménylista itt olvasható: http://www.chronomoto.hu/images/stories/pdf/2013/20130420_veteran_abszolut.pdf

Total
0
Shares
Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Total
0
Share