Mindenki ismeri ezeket a színeket, de az már nem közismert, hogy miért zöld a Jaguar, vagy miért a piros a Ferrari alapszíne. Az alábbi írásból kiderül az igazság.
Alfa Romeo P3 a Ferrari csapatából. Ha pedig olasz, akkor piros.
A választ a múlt század első felében találjuk meg, amikor még nem a szponzorok szabták meg egy versenyautó színét, hanem az autómárka, vagy a pilóta nemzeti hovatartozása. Az évek során kialakult felállás a következő volt:
Piros – Olaszország
Fehér, vagy később ezüst – Németország
Kék – Franciaország
Bugatti, Franciaország, tehát kék.
Zöld – Egyesült Királyság
British Racing Green, csak a kép sötét kicsit.
Fehér, piros koronggal – Japán
Fehér, piros csíkkal az oldalán – Monaco
Fehér, kék csíkokkal, vagy kék, fehér csíkokkal – Amerikai Egyesült Államok
Ahogyan az látható, több ország is alkalmazta a fehér színt, a különbségeket a rajtszámok színe árnyalta tovább. A németek például piros, míg a japánok fekete rajtszámot festettek autóikra.
Fehér alapszín, a felkelő nap szimbóluma, fekete rajtszám. Japán a gép, egy csodaszép Honda.
A hivatalos magyar versenyszínek a következők: piros motorháztető, fehér autó, zöld hátsó résszel. Erre a legékesebb példa a mai kor embere számára sajnos ismeretlen autóversenyző-legenda, az 1938-ban, versenybalesetben elhunyt (Giuseppe Farina tolta ki a pályáról) Hartmann László két autója. Bugattija, majd később Maseratija is piros-fehér-zöld színekben futott a 30-as években.
Magyar versenydíszben. Nem tudom, hogy Hartmann autója volt-e.
Ha a Forma-1 történelmét nézzük, 1968-ban kezdett háttérbe szorulni a nemzeti színek hagyománya, ekkor jelent meg ugyanis az első szponzor a csúcskategóriában. A Monacói Nagydíjon a Lotus autóit díszítette a Gold Leaf felirata, Graham Hill az első helyen végzett vele.
Az első szponzor a Forma 1-ben, 1968.
A dohányreklámok aztán a következő évtizedekben meghatározó dekorációi voltak a versenyautóknak.
Az USA területén kicsivel előbb, már a hatvanas évek első felében felbukkantak a szponzorok.
Ezüst szín, piros rajtszám, Németország. Az ezüstnyilak története szerintem közismert, ezért nem részleteztem.
A színek viszont addigra már kitörölhetetlenül azonosultak a márkákkal a kollektív emlékezetben, így ma már mindenki tudja, hogy a Bugatti kék, a Mercedes ezüst, míg a Ferrari piros színű, sőt a Shelby Cobra kék alapon fehér csíkjai is új jelentéssel telnek meg a fentiek tükrében.
BMW, 1983. A fehér a németek másik alapszíne volt.
Forrás: grandprix.com, Wikipedia
Eleinte más színek voltak, például az olaszoké a fekete szín volt. Valamikor akkor változott ez meg mikor a british racing green is megjelent 1903-ban, amikor a Gordon Bennett Cup-ot Anglia helyett Írországban rendezték meg, és ennek tiszteletére az írek nemzeti színét, a zöldet választották a Napier kocsikra.
@Halálos_fogkefe: érdekes, erről még nem olvastam, vagy ha igen, akkor teljesen elfelejtettem. 😀 Köszönöm!
Németeknél az ezüst úgy lett, hogy lekaparták a fehér festéket, talán Rosemeyer valamelyik járgányáról. Maradt alatta az alumínium. Innen az ezüst. Úgy hallottam…
Lehet csak urban legend, de állítólag a németek azért ‘váltottak’ a fehér helyett szürkére, mert az autójuk túlsúlyos volt és a néhány kiló fehér festéket inkább lesmirglizték és a fém váz szürke színe adta az új színt, mely annyira bejött, hogy ennél maradtak.
Ohh, Zölderő Béla megelőzött 😛
@Halálos_fogkefe: akkor a british racing green valójában irish racing green 🙂
@milliliteratura: Igen. Ahogy a brit hajógyártás büszkesége, a Titanic is ír hajó volt. 🙂
@milliliteratura: tulajdonképpen igen, bár maga a szín mint BRG nem létezik, illetve nagyon sok féle képpen létezik. az egészen világos neonzöldtől a szinte teljesen feketének tűnő sötétzöldig bármi lehet
én meg azt hallottam, hogy eredetileg a ferrari kanárisárga volt, és csak később néhány típusnál váltottak pirosra, majd végül teljesen átvette a piros szín az autókat
@Zsírfeka: az első Ferrari nem is Ferrari volt, hanem AAC (Fiat eredetű motorral), de tudtommal nem volt sárga. Az első Ferrari 125S is piros volt, ha jól emlékszem. Előttük meg Alfák voltak, szóval nem hiszem, hogy igaz. 😉
@Halálos_fogkefe: én a brg-t klasszikusan a sötétzöldnek ismerem, bár nem vagyok otthon a témában. valószínű, hogy a ral-jegyzékben nincs így benne:)
@Zsírfeka: a sárga az a lambó 🙂