Nosztalgia: MERKUR-os iratok, AFIT számla

Jani barátom bukkant a családi archívumban az alábbi, 1975-ös papírokra, melyekből egy autó történetének első fejezete rajzolódik ki.

A májusban kitöltött lap egy Zsiguli megrendeléséről szól, érdekes apróság, hogy a fehér színt ezüstfehérnek hívták akkoriban, ahogy az a három megjelölhető szín között olvasható.

A számla is 1975-ös, novemberben már egy piros ezerkettes adatait láthatjuk (zöldet szeretett volna Jani édesapja, de nem volt, csak világoskék, így lett ez a szín). A 80 ezer forintos vételár és a forgalomba helyezés költsége csekken lett kiegyenlítve.

Hol volt ekkor még az állampolgár-ellenes, Suzuki-lobbis regisztrációs adó?

Megvan a jótállási jegy is, valamint egy szervizszámla, amit az AFIT-nál állítottak ki.

A piros 2101-es 2001-ig szolgálta a családot, segédkezett egy ház felépítésében, megjárták vele többek között Bécset és az egykori Jugoszláviát, több, mint 200 ezer kilométert tettek meg együtt, mielőtt eladták volna.

Az autó már nem létezik, csak a papírjai emlékeztetnek arra, hogy valamikor a család hű szolgája volt. Minden megmaradt irat emlék egy olyan korszakból, amikor még nem műanyagból készültek a lökhárítók, és nem létezett a tervezett avultatás sem. 

Total
0
Shares
18 hozzászolás
  1. Az szép, hogy az első képen majdnem elírták a 2101-et:)
    Suzuki lobbis regadó??? Ez mit jelent,mert erről még nem hallottam.

  2. a legutolsó kép nem valahol Ajka környékén készült? nagyon Tósokra elmékeztet a háttér…:)

  3. @Magyar[HUN]: Akoriban, még nem volt ám olyan mindenapos,kultuszos, minden bokorban 2101-es korszak, mikor még az ovodában is tudják a gyerekek a tipust 🙂 de viccet fére téve. ez egy rontott megrendelő lap, ezért láthatod. Ha jol tudom, ezt elvették a merkurtelepen, mikor kiadták a kocsit. ha nem jól tudom javítsatok ki.

  4. Nagy ember volt, aki csak úgy ilyet tudott vásárolni újonnan akkoriban. Ez a ma kb. 7-10 milliós autót újonnan kp-ban venni képes rétegnek felel meg. Nem tudom, hogy ez a lakosság hány százalékát teszi ki manapság.

  5. Ezt hogy csinálták? Megrendelték májusban, és novemberben megjött? Akkor nem kellett 2-3 évet várni?

  6. Most látom, a számla volt akkori. És 1 évet kellett várni. Ez alatt az állam használta a vevő pénzét. Ügyes. Milyen jó is volt akkoriban nem? 1 évig kamatmentesen…

  7. Ismét én 🙂 Kicsit belekeveredetem. Ezek szerint mégsem kellett 1 évet várni.

  8. Jól mutatja a rendszer apró hibáit, hogy a piros szín nem szerepelt a megadott három között.
    Lehet, hogy a vásárló pirosat szeretett volna és ezért rutinosan meg sem említette?

    🙂

  9. @The Rminator: @AlbaZen: A kivétel erősíti a szabályt, valóban szerencsés eset volt.

    @Fogarasi.Marvin: A vásárló zöldet szeretett volna, de csak bilikék volt, így inkább piros lett, az mégiscsak sokkal szebb.

    @RÁJEN: Köszi, én is szeretem ezeket a nosztalgikus dolgokat, lesz még hasonló később is.

  10. ” Akkor nem kellett 2-3 évet várni?” Nem, az később volt.
    Műszaki vizsga 170 Ft? Az még a 3000 Ft-os átlagfizetéshez képest is barátibb volt, mint ma.
    Egyébként, idősebb ismerőseim elmondása szerint igen ritka volt, hogy más szín HELYETT kapott pirosat valaki, az ellenkezője volt az általános. Pirosat sokan szerettek volna, az igencsak zsebbe feláras volt.

  11. @isti77: Ez úgy volt, hogy a listán szereplő színek közül nem volt egyik sem. Vagyis csak bilikék volt, ami nem kellett, erre a gépkocsi kiadó azt mondta: _vagy viszi ezt, vagy ujra szinválasztás megrendelő lap stb. Igy 800ft került a zsebbe. Igy lett piros. mert csak az volt a kék mellett. Akoriban 450ft volt egy teletank. Később volt a 1-2 éves várakozás.

  12. Nem volt rossz üzlet az államnak, hogy az autó árának 50%-át előlegként be kellett fizetni és a több éves várakozás alatt (lehetett 5 év is) csak letéti, minimális kamatot fizettek érte. Ezt a ’80-as években már hangosan kritizálták, de ennek ellenére sem történt változás.

  13. 5 évi várakozás után 1989-ben vettünk a Merkúrtól egy új, bordó 1300-as „kocka” Ladát. Az ára 199.900 Ft volt. Ennyiért pontosan 4 db színes TV-t lehetett akkoriban venni…

  14. Egyébként, ha jól emlékszem kisgyerekkoromból, a ’80-as évek elejei autóparkból fel tudok idézni fehér és szürke (nem ezüst, a metálfénytől igen messze volt) cirill betűs hátsó feliratos Zsigulikat is.
    Még a belső karikás kürttel a kormányban, kislámpás szürke műszerfallal, fehér belső lámpabúrával, pumpás ablakmosóval és billenőkapcsolós ablaktörlővel. Ja, és kör alakú külső visszapillantóval.

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Total
0
Share