Hűséges vasamban már az első róla készült fotón is ott lóg a visszapillantó tükrön a kókusz illatú fácska. Néha ugyan veszek másik típusú Wunder-Baumot is, de 10 esetből 9-szer a narancssárga, kókuszos kerül az autóba.
Hogy hogyan született meg az autóillatosítók királya? Alább megtudhatjátok!
Először is tippeket várnék, mely ország szülötte ez a híressé vált illatosító?
Annyit „segítek”, hogy az Európa nagy részén Wunder-Baumnak nevezett fácskát az Egyesült Királyság és Írország területén Magic Tree-nek, a francia, spanyol, olasz és portugál területeken Arbre Magique, míg az Egyesült Államokban Car-Freshner, Little Trees néven ismerik.
Most, hogy sikerült mindenkit elbizonytalanítani, elárulom, hogy a Wunder-Baum echte
amerikai márka.
Julius „Jules” Sämann, svájci származású, kanadai biokémikus 1951-ben fejlesztette ki a ma már mindennapi autós tartozékot. A legenda szerint egy helyi tejszállító kérte meg, hogy találjon ki valami megoldást a kifolyt tej savanyú szagának elfedésére.
Sämann, aki elég sok időt töltött el Kanada fenyveseiben egy illóolaj kifejlesztése miatt, kartonpapírba itatta fel az illatanyagot, és megszületett a Wund…ööö…izé, Car-Freshner.
Remélem, így végre mindenkiben letisztult az a képzavar, hogy miért is fenyő alakú a Wunder-Baum.
Sämann hitt az illatosító sikerében, és egy üres watertown-i autósboltban nekilátott a Royal Pine illatú fácskák gyártásának. Kezdetben a helyi autókereskedésekben, és benzinkutakon volt kapható, majd a vállalkozás terjeszkedni kezdett. Amikor már mindenütt ismert volt az Egyesült Államok területén is, a feljebb felsorolt különböző márkaneveken ugyan, de meghódította a világot is ez a nagyszerű találmány.
Érdekesség, hogy az 1980-as években bevezetett vanília illatú Wunder-Baumig a legnépszerűbb illat az eredeti Royal Pine volt. Napjainkban már a Vanillaroma teszi ki az eladások legnagyobb százalékát.
Az 1990-es években Sämann közösen vezette a vállalatot orvos fiával, Ronalddal – egészen az alapító 1999 május 9-én bekövetkezett haláláig.
Ugyan Julius Sämann nincs már köztünk, de világhírű találmánya még sokáig fogja hírnevét öregbíteni visszapillantó tükrök millióin hintázva.
Forrás: little-trees.com
ez jó sztori, tetszett. 🙂
Hát egészségedre. Szerintem borzamlasan büdös mindegyik. Egy autót takarítani kell és nem beletenni valami olyat amitől természetellens é erős, mindent elnyomó szag fog terjengeni.
Nekem bejön a kókusz illatú.
Viszont van olyan illat, amit nem találok, és a legrosszabb, hogy nyilván le sem tudom írni, hogy milyen kellene.
Néhány régi autóban meg talán taxiban éreztem már és valamiért tetszik, de fogalmam nincs, hogy milyen kombó lehet…
@zsoci: Ami koszt találsz a kocsimban, azt megeszem. 😉
Ha nem bontod ki, hanem rendesen használod, szerintem nem erős az illata.
@Sword: taxisok állítólag a vaníliásat használják előszeretettel.
@Sword: @vancello: Szerintem is a vanillaroma lesz az.
Gyermekkoromat idézi fel, amikor a 90-es évek elején virágkorát élte a Németországból való autók importja. Nagybátyám mindig, minden autójába vanillaromás Wunder-Baumot tett. Így persze, hogy a régebbi VW-k meghatározó illata számomra a vanillaroma. Természetesen ott is figyel, mindig.
Én is vanilliásos-kókuszos-újautósos illatosítósos voltam – de egyszerre szigorúan csak egy, fokozatosan húzva ki a csomagolásból.
Most viszont váltottam:
A Zasszonnyal varrattam egy kis szütyőt – persze az autó színében – s azt megtöltöttem Borkum Riff Vanillával, s most ott figyel a visszapillantón.
A katonakori pipázások belém égtek…/Amúgy ezen korszakot leszámítva soha nem dohányoztam/
Mindenesetre rendesen addict lettem:
Beszálláskor mindig odahúzom az orromhoz egy szippantásra 🙂
Nekem 60-40% a vanília-kókusz arány vásárláskor. A biztonsági öv csatjára akasztva lóg a két ülés között így nincs szem előtt.
Na de ha kanadai a fószer és kanadában jött rá a dologra és kanadában kezdte el csinálni kanadai alapanyagból,akkor miért amerikai a dolog?
@Injun: amcsiknál kezdte el gyártani, úgy emlékszem New York államban.
Akkor valamiféle kókusz-vanília kombó lesz az, amire gondolok, mert egy ideig használtam vaníliát, de az sokkal tolakodóbb volt.
Egyébként mindig fokozatosan húzom le róla a fóliát én is.
Ami még szerintem jó az a sportfrische.
Igaz az teljesen más jellegű.
@vancello: Nem azt mondtam, hogy koszos a kocsid, hanem, hogy tiszta autóba szerintem felesleges.
Sokan takarítás helyett illatosítanak ( meg fürdés helyet dezodoroznak..)
@biker_kolee: neeem, VW-é az édes, fagyállóillat. 🙂
de szeretjük azt. 😀
mostanság rászoktam a klotyó illatosítóra.
az az izé, ami üvegben van és a tetején, a műanyag kupak résein szivárog az illat.
ár/teljesítmény arányban veri a wunderbaum szerű illatosítókat.
Nekem a Wundeaum-pronyo-os fácskák a kocsiban mindig valahogy olyan pronyo érzetet keltenek a szélvédő mögött. A kocsi más részein nem, de ha nem szem elött van kivülről, de ez olyan „taxis”.
Magam amíg használtam a cseresznyéset szerettem.
Nekem szépen kimarta a műszerfalamat egy ilyen fa.
Ha már új autóra nem tellik, legalább New Car illatú Wunderbaum legyen. B)
@Szolgafiú69: ilyet még soha nem hallottam. Hogyan?
@abc: Én a csokorban lógó Wunder-Baumokkal vagyok így.
@vancello:
Pedig létezik a jelenség.
Én egy használt illatosítót dobtam be a kesztyűtartóba a cd-k tetejére és az illatosító rágyógyult a cd tokra, beleette magát a műanyagba…
Elvileg figyelmeztetés is van a zacsin, hogy lehetőleg csak lógassuk fel, ne tegyük rá semmilyen felületre.
@Sword: Érdekes. Én szerencsére mindig a tükrön lógva tartom.
eddig a newcarhoz volt szerencsém, asszem fekete.. az jó, de ha a nepper nem rakja be, akkor én ahhoz se ragaszkodtam volna 🙂
@Injun: Egyébként Kanada is Amerikában van. USA-t helytelenül hívja mindenki Amerikának mert Amerika egy földrész ugye…
Zauberduft? 🙂