Aki autók közelében él, annak biztosan ismerős a Champion név. Ha velem tartotok, megtudhatjátok, hogyan került egy kerékpárversenyző neve az autóipar csúcsára.
Albert Champion 1878-ban született Párizsban. Tizenévesen egy párizsi kerékpárgyárnál dolgozott küldöncként, és hamar rákapott a versenyszerű bringázásra is. Több híres kerékpáros győzelem után, 1905-ben költözött át az Egyesült Államokba, hogy gyújtógyertyák gyártásával foglalkozhasson.
Nagy nevek tobzódása: Champion győzött, Dunlop abroncsokon.
Befektetők segítségével megalapította Champion Spark Plug Company nevű vállalkozását. A gyújtógyertyák kerámia szigetelésének előállításához szükséges kemencét Franciaországból szállíttatta az újvilágba, majd megkezdődött a gyártás.
Az első gyújtógyertya gyártó üzem.
A partnerekkel való kapcsolata azonban nem volt felhőtlen, hamarosan a kapun kívül találta magát. Ekkor nyújtott neki segítő jobbot William C. Durant (a GM alapítója), és Champion Ignition Company néven újrakezdte a gyújtógyertyák gyártását. Az új vállalkozás székhelye a Buick autógyár egyik emeleti irodájában volt, így ezek az autók is Champion gyertyáit kapták. Az új vállalkozás neve viszont szúrta a volt üzletfelek szemét, így 1909-ben egy bírósági döntést követően a cégnek nevet kellett változtatni. Albert Champion monogramjából megszületett az új név: AC Spark Plug Company.
A virágzó vállalkozás tulajdonosa 1927-ben halt meg, egy boxbajnokkal történt konfliktus után, Párizsban. (Állítólag egy szerelmi háromszög volt a dolog hátterében.)
Az AC ezután 100%-ban a GM tulajdonába került, majd 1974-ben összeolvadt a DELCO-val (Dayton Engineering Laboratories Company), létrehozva a ma is ismert AC-Delco nevű alkatrészgyártót.
AC tápszivattyú katalógus 1930-1948-ig.
Albert Champion már nem érhette meg, hogy egy harmadik közismert alkatrész is felvegye a nevét: 1929-ben mutatta be az AC vállalat a később világszerte elterjedt membrános tápszivattyút, melynek hétköznapi nevét mindenki ismeri: AC pumpa.
Így került Albert Champion neve háromszorosan is az autóipar halhatatlanjai közé.
Kitűnő cikk! Mindig tanul valami újat az ember.
@Magyar[HUN]: Köszönöm! Ez a cikk egy 60-as évekbeli V8-ból kiszerelt AC gyújtógyertyából indult, ami szobadíszként funkcionál. Minden apróság mögött lehet érdekes történet. 🙂