Rengetegen kérdeztétek és vártátok, most megérkezett az első válasz (köszönjük az illetékeseknek) tuning-témában. Az alábbiakban közlöm az általam írt levelet és a Tőletek összegyűjtött kérdéseket, amire az NKH-tól reméltetek volna megoldást, alatta pedig a válaszlevelet. Hatalmas érdeklődés övezte az átalakításokkal, tuninggal kapcsolatos posztot (46 ezren kattintottatok rá itt és a Facebookon), és mi egy kicsit azért reménykedtünk, hogy a hatóság is le akarja rántani a fátylat a megyénként eltérő módszerek miértjéről, és a nyugati szabályoktól messze lemaradt,hatvanas éveket idéző, kopott barna köpenyes-svájci sapkás, életszerűtlen eljárásokról.
Mivel a hatóság alábbi válasza szerint minden kérdés egyedi, így hamarosan személyesen is választ kérek majd néhány, -khmm- engem is érintő kérdésre (ülés, kormány, öv, felni, motorcsere, bukócső kérdése). Szóval ezzel még nincs vége, ez még csak az első futam volt.
A cikk végén egy szavazást találsz, ahol véleményt nyilváníthatsz az NKH-s válasszal kapcsolatban. 😉
VANCELLO ÁLTAL ÍRT KÍSÉRŐLEVÉL:
Tisztelt Nemzeti Közlekedési Hatóság!
(rövid bemutatkozás)
2016 februárjában egy felhívást tettünk közzé (…) amiben arra kértük a tisztelt olvasókat, hogy a tuninggal, átalakítással, és műszaki vizsgával kapcsolatos kérdéseiket tegyék fel, mi pedig megkérjük Önöket, hogy válaszoljanak rájuk.
A későbbiekben ezek a válaszok még több ember életét könnyíthetik majd meg, hiszen az interneten mindig elérhetők lesznek. A kérést nagy érdeklődés övezte, 46 ezren látták az erről szóló írást. Sajnos egyre nehézkesebb a műszaki vizsgáztatás, és egyre életszerűtlenebb szabályok szerint járnak el a panaszos olvasói levelek szerint.
Bízunk abban, hogy egyszer változnak a szabályok, és egy élhetőbb rendszerben nálunk is rendszámot kaphat például egy hot rod, így nem kell azt Németországban forgalomba helyezni a gyártónak (minden gond nélkül) megfosztva tőle a magyar közönséget, vagy a házi replika és kit car építők is egyszer olyan gördülékenyen vizsgáztathatják majd egyedi különlegességeiket, mint azt az Egyesült Királyságban tehetik szerencsésebb sorstársaik.
Addig azonban apró lépésekkel szeretnénk mi is közelíteni a jó megoldáshoz, így összeállítottunk néhány olyan kérdést olvasóinktól, amire a válasz szó szerint tízezreket érdekel. 46 ezer olvasónk nevében kérem Önöket, hogy szíveskedjenek választ adni a mellékelt kérdésekre! Bízunk a hozzáértésükben és abban, hogy közérthető formában tudják majd megválaszolni azokat.
Megtisztelő segítségüket előre is köszönöm!
OLVASÓINK KÉRDÉSEI:
1. A futómű ültetése hogyan szabályos?
2. Lehet-e sárvédő ívet szélesíteni, és mik a feltételei? (Pl. hegesztett szélesebb sárvédő ív, JDM szegecselt műanyag sárvédő ív)
3. Típusazonos motorcserének mi a menete? Mi szükséges hozzá?
4. Típusidegen motorcserének mi a menete? Mi szükséges hozzá?
5. A gyári blokkra, korábbi évjáratból származó márka- és típusazonos hengerfej + komplett kábelezés + ecu felszerelése (sohc->dohc) lehetséges-e?
6. Kagylóülés és ún. verseny biztonsági öv beszerelése hogyan lehetséges utcai autóba? (Ebben az esetben egy konkrét, igazságügyi szakértői véleménnyel ellátott irattal is rendelkezik a kérdező, ami szerint a beszerelt versenyülés és öv mentette meg az életét egy közlekedési balesetben.)
7. Milyen feltételei vannak annak, hogy a nagyobb átmérőjű felnit, felni tőcsavart, a sportkormányt, a versenyülést és a verseny biztonsági öv cseréjét bejegyezzék egy forgalmi engedélybe?
8. A fenti kérdéssel kapcsolatban több száz alkalommal kérdezték olvasóink, hogy miért tér el régiónként, állomásonként, hogy mit írnak be a forgalmi engedélybe? (A tapasztalatok szerint a Fejér-, és a Győr-Moson-Sopron megyei állomásokon a leginkább elutasítóak.)
9. Miért nem engedik vizsgázni az autót a gyárilag beszerelt, elektromosan állítható hátsó szárnnyal? (VW Corrado)
10. Gyártmányon belül, környezetvédelmileg jobb üzemanyag-ellátó berendezés felszereléséhez miért szükséges a gyári típusengedély (amit a gyártó hazai képviselete nem adhat ki)?
11. „E” jelzés nélküli gyári világítás miért nem felel meg? Nyugat-Európában miért fogadják el? A belekókányolt-ragasztott lámpatest miért jobb a gyárinál?
12. Miért nem lehet Magyarországon hivatalosan oldalkocsis motorkerékpárt építeni?
13. Biztonsági bukóktrec, közismertebb nevén bukócső. A kérdés az, hogy miért nem lehet egy bukócsövet utcai autóban legalizálni? Nem mindenki épít versenyautót, van, aki csak pályanapokon merészkedik fel a Hungaroringre, vagy egyéb helyekre a hétköznap is használt autójával.
14. Nysa 522T esetén (hátul 6 db, belső oldalfalra felcsavarozott „deszantos üléssel”), milyen szabály az, ami miatt nem engedik, csak 2 fősre (első 2 ülés) levizsgáztatni az ilyen autót? Lengyelországban ezek simán használhatóak 8 személyesként, Magyarországon még lengyel importból is csak 2 személyre vizsgáztathatóak. Gyári kialakítás és mégsem engedélyezett. Lengyelországban, ami szintén EU-s ország, ezek a gyári kialakításnak megfelelően használhatóak. Ja és a szintén kistehergépkocsinak vizsgáztatott Land Roverek hátsó padjaival, amelyek szintén hasonlóan nem a menetirányba néznek, nincs gondjuk.
15. Ha az elhasználódott motorszám bent van a forgalmiban, akkor a német rendőrnek mit mondok? Vagy neki honnan lesz egyértelmű, hogy azért nem találja a számot, mert kirohadt?
16. A TSCM alvázszámot 65 ezer HUF költségért miért egy rendkívül igénytelen, lemezvágó ollóval kinyesett alumínium táblán szegecselik az autóra? És miért a zárhídra, és fejjel lefelé a pótkeréktartóba a csomagtérben? Ha az autó koccanáskor sérül, mi lesz az alvázszámmal? (képeket is mellékeltek, kérésre elküldjük)
17. Márka-, és típusidegen autóról való lökhárító és világító berendezések felszerelése hogyan lehetséges?
18. Ha külföldön vásárolt autón van ún. tuning kiegészítő (nagyobb felni, ülés, fóliázott üvegek stb.) Akkor miért írják be azt a magyar forgalmiba, és miért nem fogadják el vizsgán, ha ugyanazt egy magyar magánszemély szereli be?
19. Miért nem lehet levizsgáztatni itthon egy Németországban műszaki vizsgával rendelkező Shelby Corbrát? Miért nem harmonizálják a hazai előírásokat a jóval fejlettebb (nem a 60-as éveket képviselő) EU-s, osztrák, német egyéb szabályokkal?
20. LED izzók használata miért tiltott Magyarországon? Miért szabad külföldön? (ott is ugyanarról a kínai izzóról van szó)
21. Terepjáróra vadrács, gallytörő, küszöb fellépő, bukócső hogyan szerelhető fel legálisan?
22. Egy hosszabb, pontosabb kérdés: VW Bogár átalakítása történne Buggy-vá.
Ez gyakorlatban annyit jelent, hogy a központi csővázas padlólemezről lekerül az eredeti acél karosszéria és a helyére – a rövidített padlólemezre – egy üvegszálas műanyag karosszéria kerül. A műanyag héjat egy erre szakosodott, típusengedéllyel rendelkező szakcég készíti el. A hegesztési munkákat minősített hegesztő végzi.
A kocsi átalakítási engedélyeztetési dokumentációját szakmérnök készíti el. A tőle kapott információ alapján bizonyos elemek vizsgálatra kerülnek a megfelelően feljogosított cég által.
Változatlanul maradó részek: motor, erőátvitel, futómű, elektromos részek, világítás, ülések, biztonsági berendezés, kezelőszervek, benzintank.
Változó részek: karosszéria, első szélvédő, bukókeret, lámpatestek.
Az 5/1990 és a 6/1900 rendeletek áttanulmányozása után számomra nem egyértelműek az ott leírtak, ezért kérem a fenti rendeletek a tervezett autó-átalakításomra vonatkozó részeinek értelmezését, továbbá a fentiek ismeretében az alábbi konkrét kérdéseimre is várom részletes állásfoglalásukat:
Ki dönti el, hogy mik azok az elemek, amelyek az átépítés kapcsán vizsgálatra kerülnek?
Ténylegesen mik azok az elemek, amelyek a konkrét esetben bevizsgálásra kerülnek, a fent leírtak alapján?
Kell-e előzetesen engedélyt kérni az átalakítás megkezdéséhez?
Megtekinti-e valaki az eredeti autót mielőtt átalakításra kerül?
A kész, átalakított autót – a hozzá tartozó átalakítási dokumentációval együtt – megtekinti-e valaki az Önök részéről vagy csak a műszaki vizsgán vizsgálják meg?
A jövőbeli időszakos műszaki vizsga bármelyik akkreditált vizsgáztató helyen történhet vagy csak a NKH vizsgaállomásán?
Mi a pontos menete az autó-átalakítás folyamatának?
A NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG VÁLASZA(I?):
Kedves Kolléga!
Megkeresésedre az alábbi választ adjuk:
A közúti járművek átalakítását, mint az élet számos más szakterületét is, jogszabályok szabályozzák, amelyek nem csak az átalakítást végzők, hanem a társadalom széles rétegeinek érdekeit is szem előtt tartva születnek. Fontosnak tartjuk, hogy a mindannyiunkat körülölelő környezetünk közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi szempontból ne szenvedjen csorbát.
Az EU-ban a jármű átalakításokra vonatkozóan nincsenek egységes szabályok, azt az uniós előírások figyelembe vételével az egyes országok egyedileg, saját jogszabályaikban szabályozzák. (Ez okozhat „igazságtalan”-nak tűnő eltéréseket.) A hazai előírásokat a többször módosított, a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM és a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet tartalmazza.
A hazai gyakorlatban a jármű átalakításának minősül a már forgalomba helyezett jármű olyan megváltoztatása, amely a típusbizonyítványban, az összeépítési engedélyben vagy a korábbi átalakítási engedélyben meghatározott adat, illetőleg közlekedésbiztonsági vagy környezetvédelmi jellemző módosulását eredményezi, valamint a gépkocsi alvázának (az alváz szerepét betöltő, az alvázszámot viselő szerkezeti elemének) cseréje is.
A jogszabály megkülönböztet olyan eseteket is, amelyek ugyan a jármű módosulásával járnak, mégsem tartoznak az átalakítási engedély köteles módosítások közé:
- a) olyan tartozéknak a járműre történő felszerelése, amelynek felszerelését a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet előírja vagy megengedi;
- b) a motor azonos típusú motorra történő cseréje;
- c) a járműre engedélyezett cserefelépítmény felszerelése;
- d) a járműbe beépített ülőhelyek számának ideiglenes csökkentése;
- e) szabványos, illetőleg járműtípushoz rendszeresített vonószerkezet felszerelése, amennyiben a jármű egyébként vontatásra alkalmas;
- f) a gyártómű által rendszeresített oldalkocsinak motorkerékpárra történő felszerelése, amennyiben a motorkerékpár oldalkocsi csatlakoztatására alkalmas;
- g) a külön jogszabályban meghatározott feltételek szerint a gépkocsira megkülönböztető fény- és hangjelző berendezés felszerelése, amennyiben az megfelel a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendeletben foglalt követelményeknek;
- h) a jármű olyan módon vagy mértékben történő megváltoztatása, amelyre a közlekedési hatóság alkalmazási engedélyt ad, illetőleg amelyet engedély nélkül megvalósíthatónak minősít;
- i) a járműbe a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 16. számú mellékletében meghatározott vagy azzal egyenértékű követelményeknek megfelelő részecske kibocsátást csökkentő rendszer („részecskeszűrő”) utólagos beépítése, amennyiben arra a közlekedési hatóság alkalmazási engedélyt adott, vagy a külföldön végzett beépítés esetében a részecskeszűrő gyártója, és a beépítést végző szakműhely által kiadott igazolás a megfelelőséget tanúsítja;
- j) a jármű fejlesztési célú műszaki változtatása annak fejlesztési célú járművé minősítése esetén.
Fontos, hogy az átalakítás okán nem engedélyezhető a jármű olyan átalakítása, amely a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendeletben meghatározott valamely közlekedésbiztonsági vagy környezetvédelmi követelmény tekintetében a jármű gyárilag kialakított jellemzőinek romlását eredményezi.
Az átalakításokhoz továbbá csak új, felújított, javított, illetve bontás során kinyert, javítás nélkül beépíthetőnek minősített alkatrészek használhatók. Ezen alkatrészekre – a gyári új alkatrészek kivételével – a pótalkatrészekre vonatkozó rendelkezéseket kell megfelelően alkalmazni.
A fenti előírások alapján sajnos számos esetben eleve nem engedélyezhető az átalakítás, mert az a jármű közlekedésbiztonsági vagy környezetvédelmi jellemzőinek módosulását eredményezi, vagy nem megfelelő alkatrészekkel történik. Természetesen vannak olyan átalakítások is amelyek nem okoznak ilyen irányú módosulásokat a járművön, és vannak olyan esetek is amikor a hatóság technikai felszereltsége folytán nem tudja eldönteni a módosulás kérdését. Ilyen esetekben arra feljogosított és felkészült hazai típusvizsgáló tanúsítása elfogadható arról, hogy az előírt követelmények teljesülnek az adott átalakítás esetében.
A kérdések között felsorolt ügyekre általánosan érvényes válaszok nem adhatók, mert azok egyedi ügyek, amelyek minden részlete, amely alapján döntést lehetne hozni – állást lehetne foglalni – nem ismert számunkra. Másrészt az átalakítások engedélyezésére a kormányhivatalok műszaki engedélyezési és fogyasztóvédelmi főosztályai kaptak feljogosítást.
Az átalakításban gondolkozók számára azt tudjuk javasolni, hogy az adott ügyekben forduljanak az illetékes kormányhivatal főosztályához (elérhetőségük: http://www.nkh.gov.hu/kapcsolat), ahol a pontos részletek ismerete alapján készséggel tudnak tájékoztatást nyújtani a megvalósíthatóságról, illetve azok feltételeiről.
A Nemzeti Közlekedési Hatóság Kommunikációs Osztályának munkatársai az általuk megküldött válaszokban/közleményekben a hatóság álláspontját közvetítik. Kérjük, hogy az elkészített anyagban ne a választ/közleményt Önhöz eljuttató munkatársat, hanem a hatóságot vagy a hivatal Kommunikációs Osztályát jelölje meg forrásként.
Üdvözlettel:
Nemzeti Közlekedési Hatóság
Kommunikációs Osztály
Gyakorlatilag nem adtak választ. Amit kihámoztam az hogy ideiglenesen kiszedhetek néhány ülést,minden egyébb ügyben menjek és értetlenkedjek velük.
Az NKH-val levelezni olyan lehet, mint sajtreszelővel önkielégíteni.
Enyhén szórakoztató, de inkább fájdalmas.
És gondolom piszok jó fizetéssel ülnek a nagy semmit tevésben. Mert úgy vannak hülye jogszabályokkal körülsáncolva, hogy oda ember nem tud behatolni. Ez tényleg egy kurvákkal teli ország!
Nagyon ügyesen kikerülték a választ. Nekem sokkak egyszerűbb indoklást adtak egy KPM vizsgaállomáson:
„…..bármilyen jellegű átalakítás amiben az autó jellege,formája,menetdinamikája változik engedély köteles .Ha ladárol van szó akkor meg minek átalakítani ……”
Na ennyit az NKH-ról……..
Vicces, hogy ennek 99,9%-át mind „lehet”.
Megfelelő kapőcsolatokkal, jópénzért. De persze ezt nem fogják leírni sehol.
Minden amerikai autós kollega ismeri a játékot, mikor a rendőr elveszi, másnap vissza, aztán egy idő után kialakul a rutin a viselkedéssel és hozáállásal kapcsolatban, minek hatására az intézkedő közegek elköszönés vagy bármi további interakció helyett hátat szoktak fordítani és futólépésben távoznak.
Na, ezt sem írhatja igy le az nkh, napi gyakorlat pedig. Autók ezrei közlekednek ugy ,hogy egy fia kóbor e betü nincs sehol.
Innentől inkább az a kérdés, a nagypolitika szintjén, minek bármiféel csuklóztatás meg E betűztetés az EU-ban, ha pl normál legális német forgalmija van (nem veterán!) hasonló autók tízezereinek.
A shelby kobra csak egy példa, bár rossz a kérdés, mert szerintem nem az eredeti ford tunningjáról van szó, hanem egy replikáról, kitudja milyen alvázra, miféle műanyagnadrággal, milyen motorral, hajtáslánccal, utastérrel, stb.
A beach buggy már inkább karcolgatja ezt, de erre nincs válasz, mert hivatalosan ilyen autók idehaza nem láteznek. Ehhez kéepst több rendszámosat ismerek, ami folyton levizsgázik „valahogy”, és a forgalmija bogár forgalmi, holott a motonak, a hajtásláncnak, a felgüggesztéseknek, és bárminek mrá csak nagyon távoli köze van az eredeti bogár alaphoz.
Ahol egyébként törés, úttartás vagy bármiféle „biztonságról” tulajdonképpen nem beszélhetünk, negatív változás egyszerűen nem tud beállni a biztonság terén.
Én is megszívtam anno párszor már a műszakin, amikor mákszemnyi hülyeségeken akadtak fenn a vizsgabiztosok. DE!
A hivatal válaszlevelében igazat adok annak, hogy – majdnem – minden eset egyedi, nem lehet általánosítani. De csak ennek a kijelentésnek. Az, hogy szinte biztosan hiába mész oda a konkrét dolgoddal, valószínűleg elhajtanak a vérbe.
Ja, a kínai LED-es izzókat meg hagyjátok a francba, mert majdnem mind szar. Én már vagy harminc félét próbáltam (mondjuk könnyen beszélek, mert Angliában élek, itt jóval egyszerűbb az autós élete), de eddig összesen egy fajta hátsó helyzetjelzőnek való vált be, az összes többi hetek alatt tönkrement. Még úgy is, hogy építettem hozzájuk 12V-os stabilizátort. Nyilván vannak jobb minőségűek, de az átlag semmit nem ér.
Igazi bürokrata válasz! Nesze semmi…
„Lapáton támaszkodó irodista”
Egy ilyen embert betennél a versenyszférában egy logosztikai probléma megoldására, 10 perc után felvágná az ereit.
@Tükörfúró: Ha itthon nem engedik, hogy átalakíts VW Bogarat beach buggy-vá, akkor mit szólnának, ha vennék egy olyat, ami gyárilag olyan és vinném vizsgáztatni:
en.wikipedia.org/wiki/Desert_Patrol_Vehicle
(Vagy egy eredeti, 1940-es Kűbelwagen-t a németektől? Jó-jó, az már oldtimer lenne a kora alapján…)