Pár nappal a Detroiti Autószalon nyitása előtt az amerikai Consumer Electronics Show (CES) rendezvényen az autóipar új szereplője, a Tesla nagy riválisának kikiáltott Faraday Future ma mutatta be a legújabb teljesen elektromos autóját. A helyszín és időpontválasztás nem véletlen a Faraday részéről, hiszen egy évvel ezelőtt ugyanitt mutatták be az első koncepcióautójukat is, amely az FFZERO01 volt. Az autóipar új üdvöskéje nem teljesen zöldfülűként érkezik az iparágba, hiszen a cég autófejlesztése programját Nick Sampson vezeti, aki korábban megfordult a Lotusnál és a fő konkurensnek megjelölt Tesla csapatában is. A Faraday Future mögött egyébként egy jelentős kínai konglomerátum, a LeEco áll, amely körül ugyan manapság gyűlnek a viharfelhők, de ne feledjük, hogy a Tesla indulása sem volt egyszerű, ott is küzdöttek pénzhiánnyal eleget.
Elektromos önvezető crossover
Sampson a mai Las Vegasban tartott bemutatón a nagy szavakat betolta a közönség arcába, úgy mint a ma megváltoztatják a jövőt, nem is új modellt, hanem egy új fajt hoztak létre, és mindez egy új korszak kezdete. Nem tudjuk, hogy mit szed az úriember, de mi is kérnénk belőle, mindenesetre az FF 91 koncepciójuk itt van, működik, eléggé impozáns, látszik, hogy komolyan gondolják.
Nagyon kíváncsi volt már rá a közönség
Mielőtt rátérnénk a külső értékelésére, essünk túl a puszta számokon. Négy elektromos motor hajtja a kerekeket, amelyek aktív felfüggesztést kaptak, összesen 1050 lóerő rendszerteljesítménnyel és 1800 Nm forgatónyomatékkal, amit még egy mozdony is megirigyelne. Ezekkel a paraméterekkel az FF 91 mindössze 2,39 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/h sebességre, ami túlszárnyalja még a Tesla Model X-et és számos sportautónak is képes lenne odapirítani Én azonban hozzátenném, hogy sportautókkal sosem szerencsés dolog az ilyen járműveket összehasonlítani, teljesen más filozófia mentén épülnek fel és más a rendeltetésük is. Számokból azonban sosem elég, amiben a Faraday Future FF 91 koncepciója jóval túlmutathat a konkurenseken, az az akkucsomag, illetve az ebből adódó hatótávolság. A fejlesztők elmondása szerint az FF 91-ben találhatóak az eddigi legjobb henger alakú lítium-ion cellák, amelyek 130 kWh teljesítményűek, ezek az LG Chem-től jönnek, a Tesla legnagyobb akkucsomagja is csak 100 kWh-t tud. Szabványos európai NEDC ciklus szerint mérve ekkora Duracellel az FF 91 akár 700 km-től is nagyobb hatótávolságra képes átlagos 90 km/h sebesség mellett. A nagy és erős akkucsomagnak, azonban van egy hátránya is; az autót 240 voltos otthoni hálózatból legalább 4,5 óra teljesen feltölteni, azonban mindenképpen pozitívum, hogy az autó a jelenlegi összes töltőfejjel kompatibilis (de vajon a Tesláéval is?), illetve a 200 kW-os gyorstöltőkkel is össze lehet hozni, habár ilyenből világszerte is kevés van, de a cég bízik a gyors hálózatfejlesztésben.
Ránézésre lehetne akár KIA vagy Hyundai is
Még mindig a számoknál maradva, a Faraday új koncepciója nem csak, hogy teljes egészében elektromos, hanem 100%-ban önvezető is lesz, habár a CES-en ez a bemutató nem sikerült túl fényesre, csak a második próbálkozásra vette a lapot az autó és állt be a helyére, így reprezentálva az automatikus parkolást. Ilyen téren is alaposan fel van szerelve az FF 91, összesen 10 kamera, 13 szenzor, 12 ultrahangos radar, valamint az autó orrából egy 3D LIDAR (lézer szkenner) is előbújik, ha szükséges. Az autó manuális és önvezető képességeit továbbá javítja, hogy aktív hátsókerékkormányzása is van, így többet között a fordulókör csökken, valamint a szűk helyeken történő manőverezés is könnyebb lehet.
Nem, az ott nem egy tuning elem, hanem a lézeres radar
Az autó külseje egyébként letisztult formákat próbál megjeleníteni, kialakítása a crossovereket idézi, ami manapság amúgy is nagy divat. Az aerodinamika jegyében fogant, mint ahogyan a legtöbb konkurense is, azonban nem tűnik olyan esetlen batárnak, mint a Tesla Model X, és nem is olyan ronda, mint a legújabb Toyota Prius, ugyanakkor semmiféle nyakatekertség sincs benne, mint például napjaink Lexusai, vagy egy-két francia típus. Első pillantásra azt mondanám, hogy akármelyik tömegmárka logóját el tudnám rajta képzelni, talán leginkább a koreai márkák modellpalettájába illene be. A külsőt feldobják a visszapillantók helyén pislogó kamerák, amelyek ugyan még nem engedélyezettek az USA-ban, mégis jól passzolnak a fő designhoz. A felnikről is érdemes egy szót ejteni, bár nem újdonság, tavaly a Mercedes mutatott hasonlót, a küllők ezen az autón is aktívak, és sebességtől függően változnak, ezzel is javítva az aerodinamikán.
Aktív felni, rengeteg kamera és érzékelő, na és persze óriási tablet
Az új Faraday Future autó a tervek szerint teljes mértékben online kapcsolatra képes, a tulajdonosoknak egyéni FFID kerül kialakításra, amely minden az autóval kapcsolatos beállítást tartalmazni fog, ezen felül az autóhoz vélhetően nem lesz kulcs, hanem mobiltelefonnal és arcfelismeréssel lesz indítható. Az FFID a felhőből egyébként akármelyik Faraday Future autóba letölthető lesz, így a sofőr bármikor a saját beállításaival kelhet útra.
Sötét a jövő, de a technológia eléggé csúcs
Összességében jó, hogy itt van a Faraday Future FF 91 koncepciója, amely számos előremutató paraméterrel rendelkezik, ad egy újabb lökést az iparágnak és szúrós tekintetét ráveti a Teslára is. Reméljük, hogy a Nevadába tervezett gyártóközpont idén fel is épül, hiszen enélkül nehéz lesz a 2018-as forgalmazás beindítása, illetve kíváncsian várjuk, hogy a jelenlegi koncepcióból mennyi marad meg a széria változatban. Aki egyébként nem bír magával az 5000 dollár foglalót már most letehet a saját Faraday Future önvezető autójáért, habár a végső ár még mindig nem tisztázott.
Hmm.. Ez is egy hamvában holt 5let volt. Az utóbbi 4-5 évben sorra jelennek meg az un. Tesla gyilkos autók, amikből egy darab sem kerül gyártásra. Ez a Faraday is ilyen volt. Nagy duma, meg a hype aztán semmi. Igazából még senki nem tudott konkurenciát állítani a Tesla-nak.