Autós kamera, a kis szemtanú. Az egyik leghasznosabb XXI. századi eszköz, amit autóhoz gyártottak. Aki látott már videót közúti balesetekről, az tudja, miről beszélek. Aki még nem, az most pótolhatja.
Egy jó autós kamera segítségével könnyebben bizonyíthatja az ember, hogy nem tudott volna biztonsággal megállni a sárgánál, vagy éppen könnyebben el lehet dönteni, hogy ki volt szabálytalan egy baleset során. Három éve használok különféle autós kamerákat, a jelenléte az autóban észrevétlen, a használatuk semmilyen kellemetlenséggel nem jár. A hiányuk viszont fájó lehet, ha valami történik. Nem kell nagy dolgokra gondolni: elég, ha egy kő felverődik az előttünk haladótól a szélvédőnkre.
Kamera nélkül fizethetjük a javítást, míg a kamerával rögzített felvételen a koppanás jól hallható, valamint látható a rendszám, GPS adapter esetén a helyszín, sebességadatok, G-erők is.
Az autos-kamera.hu által forgalmazott eszköz, a DAB-201 az eddigi legjobb kamera, amivel dolgom volt. Kompakt mérete ellenére Super HD felbontásban (2560X1440) rögzít éjjel-nappal, az elődeihez képest is kiemelkedő minőségben.
A belső tükör mögött megbújva teszi a dolgát.
Beszerelés
Magyarországon az előírások szerint az autós kamera nem lehet integrálva az autó elektromos rendszerébe. Ez azt jelenti, hogy beszálláskor nekünk kell bedugni a csatlakozót a szivargyújtóba, hogy bekapcsoljon az eszköz. Egy másik előírás szerint úgy kell elhelyezni, hogy a vezetőt ne zavarja a kilátásban. Erre remek hely a belső visszapillantó tükör mögötti terület, nekem mindegyik autómban ott volt, vezetés közben semmi nem látszott belőle. A DAB 201-hez adott vezetékek elég hosszúak ahhoz, hogy a kárpitok mögött elbújtatva bármilyen méretű autóban megoldhassuk a diszkrét áramellátást. A készlethez mellékelt tapadókorongos tartókonzol pedig már három hónapja tartja fix helyen a kamerát, megbízhatunk benne, nem fog az ölünkbe esni. Én a kamera vezetékeit a jobb oldali „A” oszlop kárpitja alatt vezettem el a műszerfal alá, míg baloldalon a kis GPS-jeladót helyeztem el ugyanígy.
Kulturált dobozban, magyar nyelvű leírással érkezett a készlet. Töltő, tapadókorongos tartókonzol, GPS (opcionális) is volt a csomagban.
Beüzemelés
Bárki, aki képes mobiltelefonnal telefonálni, könnyedén beállíthatja a kamerát az igényeinek megfelelően. A menüsor egyszerű, minden funkciót könnyen beállíthatunk, be- illetve kikapcsolhatunk. Tovább tart leírni, mint kiismerni magunkat a rendszerben, a mellékelt kezelési utasítás pedig a segítségünkre siet, ha mégis elakadnánk. Én magamtól silabizáltam ki, nem volt öt perc az egész.
Elsőként érdemes beállítani a képre elhelyezett dátumbélyegzőt, a 9 karakterig beírható vezető, vagy rendszám adatokat. Ha ezzel megvagyunk, a kijelző automatikus kikapcsolásának beállítását mindenképpen ajánlom, hiszen felesleges a tükör mögül világítania sötétben.
A DAB-201 funkciói között megtaláljuk a „Parking Monitor” lehetőséget is, ezt ajánlott bekapcsolni. Ilyenkor, ha nincs is bedugva a töltő, a kamera bekapcsol, ha az autónak nekikoccan valami. Akinek húzták már meg parkolóban az autóját, az tudja, milyen hasznos ez. Érzékenységet tekintve is beállíthatjuk, én közepes szinten használom, beszálláskor is bekapcsol a kamera, amikor behuppanok. A bekapcsolásra egy rövid, nem zavaró, ám jól hallható dallammal figyelmeztet bennünket.
Mozgásérzékelős felvételi lehetőség is elérhető, ilyenkor mozgást érzékelve bekapcsol, ha pedig nincs mozgás, kikapcsol a felvétel.
Az autónk csendestársa.
A felvételeket tetszőleges hosszúságú szakaszokban készíthetjük, nekem a 3 perces szakaszokban történő rögzítés vált be a legjobban. Ilyenkor nem egy összefüggő felvételt kapunk, hanem sok-sok 3 perces videót, amiből könnyen kiválaszthatjuk azt, ahol valami esemény történt. Az adatokat az én esetemben egy Class 10-es, 16 GB-os memóriakártyára menti el a kamera, ha semmi rendkívüli nem történik, a régi felvételeket automatikusan felülírja, így nem nekünk kell kitörölni azokat. A Micro SD memóriakártyából az eszköz 512 GB-ig képes kezelni bármelyik típust.
Van fotózásra is lehetőség, ilyenkor az egyik gombot megnyomva nemcsak videó készül, hanem egy fényképet is rögzít a memóriakártyára a DAB-201.
Szemtanúként figyel mindent előttünk. A kamera látószöge 170 fok.
Szintén nagyon jó dolog, hogy az SOS gomb megnyomásával a felvételek felülírhatatlanul kerülnek elmentésre egy külön mappába. A kis szerkezet egyébként ugyanide menti azokat a felvételeket is, amiken vészfékezést, vagy ütközést érzékel.
Ha beállítottuk, többé nincs dolgunk a kamerával. A szivargyújtóba csatlakoztatva azonnal indul a felvétel, abból kihúzva pedig a beállításoknak megfelelő idő múlva kikapcsol.
GPS adatok naplózása
A kiváló képminőség mellett az igazi csemegét a GPS-jeladó nyújtja. A jeladót csatlakoztatva megjelenik egy műhold ikon a kijelzőn, ettől kezdve a felvételekhez a GPS-koordinátáinkat, a sebességet, de még a G-erőket is rögzíti a berendezés, amit aztán a gyári szoftver segítségével egy egyszerű és kényelmes kezelőfelületen visszanézhetünk.
A könnyen átlátható kezelőfelület, a GPS adataival. Vértesacsa községben haladtam, 42 km/h-val. Az alsó vonalakon a G-szenzor adatai jelennek meg.
A szoftver telepítése
A kamerához tartozó lejátszó programot gyorsan és könnyen telepíthetjük. A Kamerát a számítógéphez csatlakoztatva adattároló eszközként ismeri fel, a mappák között megtaláljuk a telepítőprogramot. Egy kattintás az egész, és máris használható. A videókat egyébként bármilyen lejátszóval megnézhetjük, de a GPS adatait csak ezzel érhetjük el.
Nappal és éjszaka, lakott területen belül és kívül is készítettünk felvételeket a kamerával.
Összességében egy könnyen kezelhető, kiemelkedő minőségű kamerát ismertem meg a DAB-201-es típusban a tartósteszt alatt. Nemcsak azoknak ajánlom, akik munkájukból kifolyólag sokat vezetnek, hanem mindenkinek, aki autóval közlekedik. A könnyű beállítás és kezelhetőség miatt bárki könnyen beállíthatja és üzemeltetheti. Soha ne legyen szükség a felvételeire, de hatalmas segítség lehet, ha mégis történik valami rendkívüli.
A teszthez a kamerát az autos-kamera.hu biztosította. Ügyfélbarát és gördülékeny kiszolgálásban volt részünk, köszönjük!
„Nem kell nagy dolgokra gondolni: elég, ha egy kő felverődik az előttünk haladótól a szélvédőnkre.”
Ha van valami, amire nem használnám soha a felvételt, akkor az pont a kőfelverődés bizonygatására, ugyanis erről egyetlen autós sem tehet. Ha mindenáron felelőst akarsz találni, akkor inkább a közút kezelőjéhez fordulj, hiszen az utak tisztán tartása az ő dolga, de még tőlük sem várható el, hogy az út minden négyzetméterén jelen legyenek, és minden apró kavicsot azonnal eltávolítsanak. Szvsz a kőfelverődés az autózással járó kötelező kellemetlenség. Én még sosem gondoltam ilyenre, hogy egy kőfelverődéshez felelőst találjak, és kérve kérlek ne bíztass erre senkit. Ezt leszámítva a cikk nagyon jó, már régóta tervezem én is egy kamera beszerzését. Tényleg szép felvételt csinál, és az éjszakai is szuper. Az érdekelne még, hogy kábé mekkora helyigénye van a HD felvételnek, mondjuk a 16 gigás kártyán hány perc fér el?
@Jankove: Maradjunk annyiban, hogy sokszor nem hiába van kint az útépítések mellett a sebességet korlátozó tábla. Ha valaki nem tartja be, könnyen felpattan egy kavics, ahogy az én esetemben is történt. 30-nál felrepül mondjuk 10 cm-re, 70-nél meg a szélvédőmre.
Még nem néztem meg, mennyi fér el a kártyán, mivel felülírja önmagát, így nincs jelentősége. Nekem három perces szakaszokban rögzít, ezek egyenként 520 MB-osak.
@mel gibson: Csak egyszer ugorjanak ki Pesten eléd a piroson mondjuk gyalogosok, vagy ne adja meg az elsőbbséget valaki.
Ez volt a reklám helye. Szerencsére a magyar utak – a ruszkihoz képest – dög unalmasak. Jó kis játékszer, nem több. Egyébként pedig nem egy hiteles bizonyíték a felvétele, ha nincs benne hitelesített időmérő és GPS koordináta.
@mel gibson: Pesten sincs mindig dugó, szóval ide is elkel az ilyen.
Mondjuk a beharangozóban említett esetre (ti. parkolóban megnyomnak/meghúznak, majd elhúznak) pont nem jó.
@Bafana: A GPS időbélyeget eléggé hitelesnek szokták elfogadni, mivel azt nem triviális meghamisítani.
U.olyan mint a kerekparos bukosisak. Nincs ra szukseg. Viszont ismertem olyan embert, akinek ha „akkor” a fejen lett volna, talan meg ma is elne.
Ez nem eletmento tudom, de ha neagyisten egy gyalogosgazolast koveto buntetest meg lehet uszni vele, lehet ez is „eletmento”
@OkoskaTo:rp: Ja, és ráadásul nálunk még adatvédelmi jogokat is sért. Például engem milyen jogon videóz le akárki? A felvételekkel mi lesz? Hogyan és ki fogja felhasználni, ha mondjuk nincs kitakarva a rendszámom, vagy felismerhető az arcom?
Bafana:Magyarországon bárki készíthet magáncélra felvételt, ha azt jelzi az adott területen. Járműveknél ez persze teljesíthetetlen. De addig amíg nem kereskedelmi a felhasználás senkit nem érdekel. Viszont: ha bűncselekmény bizonyítékaként használják fel akkor az ügyészség/rendőrség/bíróság lesz az adatkezelő. Rájuk meg az infótörvény vonatkozik.
Ha ilyet ír le valaki: „az előírások szerint az autós kamera nem lehet integrálva az autó elektromos rendszerébe.” jó lenne az előírás forrását is megnevezni, jó esetben egy linkkel. Enélkül mese. Gyújtásra feszültséget kapó csatlakozóaljzat vajon miért nem felel meg?
Egyébként pedig ha valaki nem csak reklámként ír egy ilyen cikket, érdemes lenne utánajárni a felhasználás jogi körülményeinek. Bíztat a használatra, miközben lehet, hogy büntethetnek érte. Ez így felelőtlenség, ha enyhén fogalmazok. Én is használok kamerát az autóban, nem csak pampogok. Ám mivel nem ismerem a jogi körülményeket, nem bíztatok senkit a használatra.
@csacskó: Már hogyne érdekelne! Ha mondjuk levideóz valaki valamit és a netre feltölti csak mert szórakozik, vagy készít egy „balfasz gyalogosok” összeállítást, és én véletlenül felismerhető vagyok egy kívülálló autóban, hogy a szeretőmmel autózok. A feleségem ez alapján lebuktathat. Ez egy durva példa volt, de én ilyenekre gondoltam. Ezért is van erősen korlátozva nálunk és az emberi jogokra adó országokban a használata. Nem véletlen, hogy a legtöbb felvétel orosz, vagy ázsiai, ahol egy ember élete egyenlő a tyúxarral.
Nálunk még csak hümmög a jogalkotó, hogy mi legyen a kamerák szabályozásával, de pl. Ausztriában kategórikusan tiltott a használata, ha nem akarsz komoly bajt magadnak, akkor nemcsak hogy nem használod, de le is veszed az ablakból. „Okoskodni” persze ott is lehet, de 10 ezer (!!!) euró a büntetés, egy átlagos magyar autója nem ér annyit :-((
@Jankove: Nemrég egy másik kameránál olvastam hogy 1 perc 150MB,gondolom hasonló lehet a többi kameránál is.
@Bafana: A kifogásolható tett a példádban az, amikor a készült videót felteszik a netre. A felvétel készítése közterületen általánosságban nem tiltható. Az érvelésed a szokásos „meglátja a feleségem” szöveggel elég avítt egy olyan világban, ahol naponta tucatnyi megosztott szelfin szerepelhetsz véletlenül, amelyeket meg is osztanak, nem csak a biztonsági kamera memóriakártyáján várja a felvétel, hogy felülíródjon. Ma ha valaki fuldoklik, tízből kilenc ember előbb kezdi kamerázni, mint hogy segítséget hívna. Ebben a világban panaszkodsz a köztéri videózásról?
Ha az autómat ellopja valaki, és később a tettest megtalálják, de az autómat nem, akkor a tettest leültetik, de az én káromat nem téríti meg senki. Perelhetek. Ez a probléma engem jobban izgat.
Bírom, amikor valaki a személyiségi jogok miatt tiltaná az sutós kamerát. Az ugye smagu, hogy a kamera baleseteket, biztosítási ügyeket segít tisztázni, sunyi károkozókat buktat le – vagy adott esetben épp az ártstlanságodst bizonyíthatod vele.
@Bafana:
Ne csald meg a feleségedet, és akkor nem buktst le.
Mi van, ha szomszéd jön veled szembe? Kinyomod a szemét? Beperled, amiért észrevett?
@Bafana: Utána néztem, GPS adatokkal elfogadják.
@KAtti: Nézz utána, én megtettem. Nyugodtan lehet használni itthon.
@Bafana: „és én véletlenül felismerhető vagyok egy kívülálló autóban, hogy a szeretőmmel autózok. A feleségem ez alapján lebuktathat.”
Nyehehe!
Ne csald meg a feleségedet vazzeg!
@Jankove: +3241
Nagyjából pont ugyanezt akartam én is beírni, köszönöm neked, hogy így már nem kell…
A leírt műszaki adatokhoz képest nem valami jó a képminősége, persze azért használható ez is. Nekem egy lényegesen jobb DOD LS460W-m van, de azon is lehetne még javítani.
@vancello: Következetesen jeladónak nevezed a GPS-vevőt. A GPS-műholdak a fejünk felett 20.000 km magasságból adják a jelet, amit a készüléked a GPS-vevővel érzékel, és feldolgoz.
@udvaros: Viszont a jelet átadja a kamerának. De legyen neked igazad, én nem vagyok szakértő. 🙂
@dazzled: HD-re kapcsolj Youtube-on, de sajnos így is csak kisebb felbontásban ment fel, mint az eredeti.
@vancello: Szuper. Link?
@Kovacs Nocraft Jozsefne: Az megvan, hogy egy bank kamerája nem veheti fel az utcát, a járdát, még a bank előtt sem? Nagyon szigorú feltételei vannak egy felvétel készítésének, nem véletlenül nem engedik tőlünk nyugatabbra, hogy az Átlag Béla mindent lekamerázzon. Engem ne kamerázzon le, mert nem akarom, hogy lekamerázzon! Sőt, ha meglátom, hogy lekameráz, a fején töröm szét a kameráját és még igazam is lesz, ha rendőrt hív.
Nem csalom a nejemet, ez csak egy szélsőséges példa volt, de ha csalnám is, az az én magánügyem lenne és pont itt kezdődnek az emberi jogok.
@Bafana: „Sőt, ha meglátom, hogy lekameráz, a fején töröm szét a kameráját és még igazam is lesz, ha rendőrt hív.
Nem csalom a nejemet, ez csak egy szélsőséges példa volt, de ha csalnám is, az az én magánügyem lenne és pont itt kezdődnek az emberi jogok. „
Ha rendőrt hív akkor 5 évig terjedően meg leszel büntetve önbíráskodásért de annyiban igazad lesz hogy a rendőrségi jegyzőkönyv felhasználásával könnyebben érsz a személyiségi jogi per végére.
Egyébként nem rendőrségileg hitelesített kamera felvétele csak bűncselekmény bizonyítékaként használható fel bíróságon, az autós kamera felvétele a válóper során nem bizonyíték. A megcsalás meg nem teljesen magánügy mert egy bizonyos tartalmú polgári jogi szerződést kötöttél. A szerződésszegés pedig nem lehet teljesen magánügy.